Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka diabilder med post

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hejsan

Jag letar med ljus och lykta efter en bra ask som man kan lägga 2-5 monterade diabilder i. Denna ask vill jag sedan kunna skicka med posten till olika tävlingar och/eller salonger. Är det någon som har bra tips på var man kan köpa sådana här mindre dia-askar? Jag pratade med Photax eftersom dom har bra utbud med finurliga fotoprylar i sitt sortiment. Tyvärr hade den asken dom senast sålde utgått ur sortimentet. Dom letar efter en ersättare men än så länge inget nytt. Som sagt, tips och förslag emottages tacksamt. Det är viktigt att det är en tunn ask eftersom den ska gå att skicka i ett kuvert.

mvh
Anders

var noga med att tejpaihop kuveret bra. samt ha stoppning i det hårda dia fodralet.

om du vill vara 99% säker på att dina dia kommer fram i samma skick du sände dom.

smyke ask kanske???

När jag skulle skicka monterade dia valde jag ut de jag ville ha, la dem i en hög med en monterad svart (oexponerad) diabild (som jag fått vid automatisk ramning) överst och underst i högen, drog en tejpremsa runt, och till sist vek jag en wellpappskiva runt hela konkarongen och la ner den i ett stabilt kuvert.

Vet inte om det är optimalt, men det kändes ganska säkert. Ger kanske inte världens proffsigaste intryck dock...

/Pontus

Säger som Robert L, åk till lokala guldsmeden och kolla om du kan få/köpa en ask i lagom storlek och lite av den stoppning som dom har. Det borde finnas någon i rättstorlek till rimliga pengar.

Tänk på att inte ha för dyr ask, det händer att diorna kommer tillbaka i helt andra förpackningar.
mvh/Gunte..

AJä skrev:

Det är viktigt att det är en tunn ask eftersom den ska gå att skicka i ett kuvert.

Lägg inte asken med diorna i ett kuvert. Då är risken större att försändelsen hamnar bland maskinposten där kuvert med ojämt & knöligt innehåll kan skadas. Normalt ska sådana kuvert handsorteras, men det räcker med att någon är ouppmärksam och inte noterar tjockleken för att det ska bli galet, vilket t.ex. kan hända om lådan ligger i ena hörnet av kuvertet. Bättre då sända dialådan i en jiffypåse. Det är en tydlig markering att innehållet är knöligt.

/Svante (som jobbar på posten över jul)

Jag har skickat mellanformatsdior och dom är glasade. Jag gjorde enligt föjande.

Tag en bit kartong, från en låda eller dyligt.
Det ska vara den typen med wellpapp i mellanskiktet.

Vik den så att du får 3 lager.

Öppna den igen och skär ut hål i ändsektionen där diorna läggs. 1 hål per dia.

Vik ihop och tejpa.

Klart, du har en bra förpackning som tål rätt mycket.

Tack för alla svar

Hejsan allihopa!

Tack för alla era svar. Det där med smyckeask är en toppenidé.

Du kan placera ut diabilderna med lite mellanrum på ett lagom kuvertstort passeparouark och sedan limmar du smala remsor med ark mellan bilderna så de liksom ligger i sina fack och vilar. Sedan lägger du en kartongbit över alltihop och stoppar ned i kuvertet. Platt och hyggligt skyddade.

Om du inte har något emot att beställa från utlandet så kolla in http://www.paisleycolour.com ,klicka sedan på expressboxes längst ner till vänster.

Jag har ingen aning om dessa boxar är bra utan berättar bara att denna möjlighet finns.

Kanske något för photax att ta in i sortimentet?
Beställde själv Hamas `dia-safe` från photax tidigare men dessa var inte alls bra. Väldigt klena och fladdriga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar