Annons

Skatteverket: större inventarieinvestering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur länge/långt gör ni avskrivningar? Om man skriver ner 25% varje år av restvärdet så kan det fortgå ganska långt.

Kan man tota ihop ett paket med kamerahus+objektiv, och således ha det som en post istället för att fördela det på flera?

När man startar så är det inte ovanligt att det blir ett underskott. Detta kan kvittas mot förvärvsinkomst (tjänsteinkomst) när man har enskild firma vid sidan av en tjänst. Långsiktigt, om man inte behöver pengarna, så är det mer ekonomiskt att kvitta mot framtida överskott om jag förstått det rätt. Jag har ingen erfarenhet av den biten, hur pass stor skillnad är det? Kanske inte går att svara på så enkelt, men vilken är er erfarenhet av den biten när det gäller kvitta mot förvärvsinkomst eller framtida överskott?

Köpa från privatpersoner

Eftersom det verkar finnas många kunniga f-skattare här passar jag på att ställa en (lite) relaterad fråga.

Hur gör jag om jag som företagare köper något från en privatperson, t.ex. ett begagnat objektiv? Kan man ens det? Pengarna som privatpersonen då tjänar måste väl skattas någonstans, hur går det till? Och blir det någon moms någonstans?

Re: Köpa från privatpersoner

egaeci skrev:
Eftersom det verkar finnas många kunniga f-skattare här passar jag på att ställa en (lite) relaterad fråga.

Hur gör jag om jag som företagare köper något från en privatperson, t.ex. ett begagnat objektiv? Kan man ens det? Pengarna som privatpersonen då tjänar måste väl skattas någonstans, hur går det till? Och blir det någon moms någonstans?

Det kan man. Fast köper man från en privatperson så kan man inte göra avdrag för någon moms. Det hela handlar för privatpersonens del om försäljning av egendom för personligt bruk vilket inte är skattepliktigt för denne om han gjort förlust på affären. Vinst överstigande 50 000 kr avseende försäljning av egendom för personligt bruk är skattepliktigt.

Nu när jag skriver över poster från direkta avskrivningar till restvärdesavskrivning, så blir min förlust för i år mindre i alla fall :) Men man får väl se det som att man "har igen" avdragen över flera år, och fördelar underskottet över flera år (ligger latent genom restvärdesavskrivning). Känns som jag börjar hänga med *ber till gudarna*

Re: Re: Köpa från privatpersoner

cakon skrev:
Det kan man. Fast köper man från en privatperson så kan man inte göra avdrag för någon moms. Det hela handlar för privatpersonens del om försäljning av egendom för personligt bruk vilket inte är skattepliktigt för denne om han gjort förlust på affären. Vinst överstigande 50 000 kr avseende försäljning av egendom för personligt bruk är skattepliktigt.

Ok. Men ska momsen anges någonstans ändå? Privatpersonen har ju betalat moms en gång. Eller hur bokför man detta?

Re: Re: Re: Köpa från privatpersoner

egaeci skrev:
Ok. Men ska momsen anges någonstans ändå? Privatpersonen har ju betalat moms en gång. Eller hur bokför man detta?
En privatperson är inte skattskyldig för moms och tar därmed inte ut någon moms vid försäljningen. För din del så finns det ingen moms att bokföra i dessa fall. Möjligen kan reglerna om vinstmarginalbeskattning tillämpas men de förutsätter att du gjort inköpet i syfte att sälja varan vidare och då redovisar du utgående moms endast på din vinstmarginal. Sannolikheten att du skulle göra en vinst på en dylik vara är väl rätt liten?

Re: Re: Re: Re: Köpa från privatpersoner

cakon skrev:
En privatperson är inte skattskyldig för moms och tar därmed inte ut någon moms vid försäljningen. För din del så finns det ingen moms att bokföra i dessa fall. Möjligen kan reglerna om vinstmarginalbeskattning tillämpas men de förutsätter att du gjort inköpet i syfte att sälja varan vidare och då redovisar du utgående moms endast på din vinstmarginal. Sannolikheten att du skulle göra en vinst på en dylik vara är väl rätt liten?

Nej jag ska inte göra vinst :)

Ok så jag kan ange i bokföringen att jag har köpt en momsfri vara? Jag jobbar i bokföringsprogram, men det kanske finns någon käck funktion för sådant där.

Vad fint att det är så många som kan så mycket om sådana här små kluriga frågor! :)

Re: Re: Re: Re: Re: Köpa från privatpersoner

egaeci skrev:
Nej jag ska inte göra vinst :)

Ok så jag kan ange i bokföringen att jag har köpt en momsfri vara? Jag jobbar i bokföringsprogram, men det kanske finns någon käck funktion för sådant där.

Vad fint att det är så många som kan så mycket om sådana här små kluriga frågor! :)

I mitt bokföringsprogram fyller man i hur mycket man betalat och hur mycket av det som är moms. Bara att skriva 0 där om man inte betalat moms.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Köpa från privatpersoner

BugEyes skrev:
I mitt bokföringsprogram fyller man i hur mycket man betalat och hur mycket av det som är moms. Bara att skriva 0 där om man inte betalat moms.

Nu när jag tänker efter har jag också en sån momsruta. Vad fint, då vet jag.

growingart.se skrev:
Jag har startat en enskild firma och deklarerat första räkenskapsåret. Vissa objektiv kostar under 5000:- och torde således dras av direkt. Jag fick ett samtal från Skatteverket där handläggaren tycker att min investering i utrustning skall ses som en större investering, d v s man ska se till det som en sammanlagd investering (om jag förstår det rätt).

"För anskaffningar av inventarier som har ett naturligt samband eller som kan anses ingå som ett led i en större inventarieinvestering bör bedömningen av vad som ska räknas som inventarier av mindre värde göras utifrån inventariernas sammanlagda anskaffningsvärde."

Som jag förstår det finns möjligheten att Skatteverket önskar att de objektiven som kostar under 5000 kan ses som en del av en större investering, d v s att de inte får dras av direkt.

Någon som råkat ut för detta? Eventuella råd?

Om det är billigare objektiv så skulle jag hävda att de är just icke profesionell utrustning och du förväntar dig att de kommer ha en kortare livslängd än 3 år.

De kommer med all sannolikhet att köra över dig ändå, men du tar revansh på dom genom att byta utrustning då och då, tillämpa 30-regeln så får du fin effekt :)

Senast ändrad:
Jag har inte så många billigare objektiv, men det är ingen idé att diskutera om enstaka objektiv, det är för lite pengar och jag sparar förlusten och kvittar mot de enorma inkomster jag kommer att få framledes, jag behöver inte få ut pengar nu. Ny utrustning har jag redan fått upp ögonen på, jag behöver ett andra kamerahus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar