Annons

Skatteverket: större inventarieinvestering

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag har startat en enskild firma och deklarerat första räkenskapsåret. Vissa objektiv kostar under 5000:- och torde således dras av direkt. Jag fick ett samtal från Skatteverket där handläggaren tycker att min investering i utrustning skall ses som en större investering, d v s man ska se till det som en sammanlagd investering (om jag förstår det rätt).

"För anskaffningar av inventarier som har ett naturligt samband eller som kan anses ingå som ett led i en större inventarieinvestering bör bedömningen av vad som ska räknas som inventarier av mindre värde göras utifrån inventariernas sammanlagda anskaffningsvärde."

Som jag förstår det finns möjligheten att Skatteverket önskar att de objektiven som kostar under 5000 kan ses som en del av en större investering, d v s att de inte får dras av direkt.

Någon som råkat ut för detta? Eventuella råd?

Tanken bakom 5000:- gränsen är bland annat stt man inte skall RÄKNA ut hur mycket som finns kvar av varje sudd, block, penna m.m.

Så som skatteverket säger är rätt. Det ingår i din kamerautrustning och objektivet är en del av kameran.

Även objektiv som jag köpt senare? Det här gäller objektiv som köpts in under drygt ett år (första året är ett förlängt räkenskapsår) efter kameran och det objektivet.

Senast ändrad:
Avskrivningar under flera år handlar mestadels om invetarier som håller längre en 1 år. Just objektiv är ju inga slit och släng produkter, och ofta överlever dom längre en kameran skälv!

Jag kan förstå skatteverket när dom vill att du avskriver dina objektiv under en flerårsperiod.

Jag jobbar lite med redovisning, och som jag har tolkat det så är objektiv inköpta senare ändå "samma" inventarium som kameran i och med att det inte går att använda objektiven utan kameran. Så även om objektivet kostar under 5000 kr ska du bokföra det som en tillgång och inte en förbrukningsinventarie. I det fallet har det inte heller någon betydelse om "delarna" i "samma" inventarie är inköpta vid olika tillfällen.

Gränsen 5000 kronor är inte heller absolut, samma regel säger att det gäller saker för max 5000 kr ELLER med en livlängd på max 3 år. Ett objektiv har en livslängd på mer än 3 år, så det talar också för att du ska se det som en inventarie.

Mindre prylar som tex filter osv, borde du dock kunna lägga som förbrukningsinventarier och dra av direkt.

Du ska också upprätta en inventarielista där det står när du köpt inventarien, till vilket pris och vilken avskrivningstakt du har, tex 25 %. Vanligast är 20 % eller 10 % i avskrivning per år.

Hoppas att du blev lite klokare :)

/AK

ok, tack för er respons! När jag läst i trådar så har det varit mest diskussioner om direkt avskrivning, så det här blev nytt för mig.

Hur brukar man göra med stativ?
Ett stativs livslängd kan ju vara otroligt långt men prismässigt hamnar man i stort sett alltid under 5000 kr. Är det samma 25% avskrivningsmetod som med övrigt utrustning?

(Jag har en enskild firma och deklarerar via N1)

Jag tolkar reglerna som så att stativ är förbrukningsinventarier och därmed dras hela kostnaden av samma räkenskapsår.

Faller en sak under ena/båda reglerna om 5000 kr resp 3 år så är det en förbrukningsinventarie.

Det som strular till det är ju regeln om att ett inventarie som hör ihop, tex kamera och objektiv, räknas också ihop även om en enskild del är mindre än 5000 kr resp 3 år.

Men ett stativ kan man ju använda till annat också, därav förbrukningsinventarie. Om det inte kostar mer än 5000 kr kanske.

Det är också så att det finns en "rekommendation" om att man inte gör avskrivningar om beloppen blir för små, även om livslängden är längre än 3 år.

/AK

Jag kommer att plocka in följande i min firma från och med 2008-01-01

* D80 + 18-70, inköpt april 2007, värde 4500 kr + moms
* Velbon stativ, inköpt oktober 2007, värde 2000 kr + moms
* Diverse småsaker som polfilter, väska, fjärrkontroll etc som direktavskrivs

Stativet direktavskrivs under 2008 liksom övrigt "småkraft" och kameran skrivs av med 25% kontinuerligt.

Spontant...
Känns det OK?

Hmm, det blir ju lite andra regler som gäller om du ska ta in befintliga saker i en nystartad firma. Bland annat kan du inte dra av momsen. Jag kan kolla lite vad som gäller, återkommer.

/AK

AKB skrev:
Hmm, det blir ju lite andra regler som gäller om du ska ta in befintliga saker i en nystartad firma. Bland annat kan du inte dra av momsen. Jag kan kolla lite vad som gäller, återkommer.

/AK
Firman har funnits i snart 4 år men fr.o.m. årskiftet kommer jag att utöka verksamheten och därmed även möjligheten att plocka in utrustning som behövs för att bedriva verksamheten. Kamerautrustningen är köpt under 2007 och bör kunna gå in som ett paket med en restvärdesavskrivning på 25% årligen.

Momsen hade jag ingen tanke på att dra av för det får man väl inte eller?

Momsen går inte att "dra" av om en privatperson har köpt kameran en gång.

Nu va det längesedan jag läste om ekonomin, men är det inte så att en revisor måste godkänna hur mycket sakerna är värda om man inte köper på marknaden?

Man kan kringå detta genom att bokföra inköpen som utlägg. Dvs att du står på kvittot för du köpt prylen till bolaget.

T.ex. så kan du ju inte få faktura från vissa fotobutiker utan måste handla kontant, saknar du då firmakreditkort så är du mer eller mindre tvungen att göra på detta sätt. viktigt är ju att det sker under samma år och att prylen verkligen hamnar i bolaget.

jdandanell skrev:
Firman har funnits i snart 4 år men fr.o.m. årskiftet kommer jag att utöka verksamheten och därmed även möjligheten att plocka in utrustning som behövs för att bedriva verksamheten. Kamerautrustningen är köpt under 2007 och bör kunna gå in som ett paket med en restvärdesavskrivning på 25% årligen.

Momsen hade jag ingen tanke på att dra av för det får man väl inte eller?

Ok, du har en firma redan. Men har inte pysslat med foto tidigare i den? Du får gärna förklara lite mer så att jag inte ger dig fel svar :)

/AK

AKB skrev:
Ok, du har en firma redan. Men har inte pysslat med foto tidigare i den? Du får gärna förklara lite mer så att jag inte ger dig fel svar :)

/AK
MIn firma startade jag för snart 4 år sedan och jag har, i skrivande stund, 100% av min verksamhet i "Golfutrustning, reperation" SNI-kod 52740

Från och med 2008 har jag två verksamheter i firman då "Frilansfotograf" finns med till ca 10% (uppskattat vid registreringen).

Min plan är att bevaka några evenemang under året, utveckla mitt fotograferande och försöka få in lite bilder i dagspress och andra medier. Jag kommer i och med denna satsning att köpa lite ny utrustning (nytt tele och monopod t.ex.). Detta köper jag med firmans pengar nästa år och har egentligen inga problem med hur jag skall hantera då det inte är första gången jag köper inventarier till firman.

Det som är lite knepigt är hur jag hanterar min kamerautrustning som jag idag äger "privat". Jag vill få in den i firman mest av praktiska skäl och som ett "paket" borde jag kunna, efter värdering, få in det som en inventarie och restvärdesavskriva det löpande med 25% per år.

eller?

f16 skrev:
Man kan kringå detta genom att bokföra inköpen som utlägg. Dvs att du står på kvittot för du köpt prylen till bolaget.

T.ex. så kan du ju inte få faktura från vissa fotobutiker utan måste handla kontant, saknar du då firmakreditkort så är du mer eller mindre tvungen att göra på detta sätt. viktigt är ju att det sker under samma år och att prylen verkligen hamnar i bolaget.

Det där tror jag inte riktigt stämmer. Även om man inte kan handla på faktura så kan man ALLTID få ett kvitto om man istället betalar kontant. Kvittot blir då det man använder som verifikationsunderlag när man bokför.
Om man då betalar med "egna" pengar, dvs om det inte finns några pengar i handkassan, så bokförs detta sedan som en egen insätting i företaget. Då drar man också av moms precis som vanligt.

jdandanell skrev:

Det som är lite knepigt är hur jag hanterar min kamerautrustning som jag idag äger "privat". Jag vill få in den i firman mest av praktiska skäl och som ett "paket" borde jag kunna, efter värdering, få in det som en inventarie och restvärdesavskriva det löpande med 25% per år.
eller?

Du har helt rätt!

Det viktiga är väl att du får grejorna värderade av någon fackkunnig, och att du får ett intyg som visar på vad värdet är den dag du tar in det i firman. Sedan ska du väl skriva en bokföringsorder (där intyget är underlaget) för att "ta in" det på rätt konton i bokföringen , plus lägga till grejorna på din inventarielista. Men Skatteverket kan säkert svara exakt hur det går till, om du har fler frågor. De brukar vara hjälpsamma faktiskt!

Lycka till med företaget och fotograferandet!

AKB skrev:
Det där tror jag inte riktigt stämmer. Även om man inte kan handla på faktura så kan man ALLTID få ett kvitto om man istället betalar kontant. Kvittot blir då det man använder som verifikationsunderlag när man bokför.
Om man då betalar med "egna" pengar, dvs om det inte finns några pengar i handkassan, så bokförs detta sedan som en egen insätting i företaget. Då drar man också av moms precis som vanligt.

Öh, det var ju precis det jag menade.
Du har ju köpt varorna och har kvitto. Alltså lyfter du in dem i bokföringen och betalar ut pengaran som utlägg då du ju annars saknar betalningsreferens för kvittot i bokföringen.

Med andra ord så gör man som du säger så löser det sig bokföringsmässigt och du kan dra momsen i företaget.

f16 skrev:
Öh, det var ju precis det jag menade.
Du har ju köpt varorna och har kvitto. Alltså lyfter du in dem i bokföringen och betalar ut pengaran som utlägg då du ju annars saknar betalningsreferens för kvittot i bokföringen.

Med andra ord så gör man som du säger så löser det sig bokföringsmässigt och du kan dra momsen i företaget.

Jag bokför sådant som betalt från kassa, om jag sedan gjort den faktiska betalningen med kontanter eller mitt privata kreditkort borde väl kvitta.

BugEyes skrev:
Jag bokför sådant som betalt från kassa, om jag sedan gjort den faktiska betalningen med kontanter eller mitt privata kreditkort borde väl kvitta.

Javisst, så kan man också göra, alla sätt är bra utom de dåliga =)

Poängen är bara den att man tar sina kvitton och bokför dem som inköpta till företaget. Sedan är det skit samma hur det betalats, bara man bokför betalningen på rätt sätt (utlägg, ur kassa t.ex.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar