Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skatt vs moms

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa A

Avslutat medlemskap
Jag har frilansat under några år som journalist och nu på sistone också som fotograf. Så länge man säljer bilder till tidningar är det inga problem med skatten. Den drar ju de på samma sätt som skatten dras från en lön. Men om man ska sälja bilder till företag och man inte har ett eget företag. Hur drar man/de skatten då? Eller blir de tvugna att anställa mig och därmed också betala arbetsgivaravgift?
 
Om du tar många uppdrag kan det vara smidigare att skaffa F-skattsedel. Då fakturerar du kunden och får sen själv betala in skatt och sociala avgifter. Mer jobb för dig, men lättare för kunderna. (Många företag kan vara lite tröga om man inte kan/vill samarbeta på detta sätt.)

Du kan också ansöka om FA-skattsedel. Då kan du fortfarande ha kvar en anställning och få lön på vanligt sätt, samtidigt som du tar frilansuppdrag, vilka du då, som sagt, får sköta själv.

Ytterligare ett alternativ är att anlita ett bolag som Frilans Finans som kan verka som mellanhand för dig och dina kunder.
 
För enstaka uppdrag är frilansfinans.se fantastiskt smidigt och bra. Efter fem dagar har man pengarna på kontot. För mera återkommande jobb finns det dock en hel del ekonomiska fördelar med att skaffa FA-skattsedel.
 
Kajsa A skrev:
Jag har frilansat under några år som journalist och nu på sistone också som fotograf. Så länge man säljer bilder till tidningar är det inga problem med skatten. Den drar ju de på samma sätt som skatten dras från en lön. Men om man ska sälja bilder till företag och man inte har ett eget företag. Hur drar man/de skatten då? Eller blir de tvugna att anställa mig och därmed också betala arbetsgivaravgift?

Måste inte arbetsgivaravgift alltid betalas vid löneutbetalning för t.ex en såld bild?
 
Senast ändrad:
Nej.

Om ett företag köper en bild av någon så är det inte lön. Det förväntas att om du sedan från ditt företag tar ut pengarna som lön att du betalar socialavgift etc.
 
Fredrik frågar om man inte alltid måste betala sociala avgifter vid uttag av lön från firman. Svaret på detta är, Ja, det måste man.

Enkelt Ex: Jag säljer en bild för 2500 kr ex moms.
Jag vill ta ut dessa ur min enskilda firma och betalar således 30,71% i egenavgifter. Kvar blir 1732 kr. På dessa ska jag sedan betala skatt (beroende på var man bor). Men låt oss säga 30%. I plånboken hamnar då 1212 kr. Vill man göra det enkelt för sig, kan man säga att ungefär 50% av det fakturerade beloppet (ex moms) hamnar i plånboken.

Sen finns det lite andra regler för egenföretagare som schablonavdrag, eftersom egenavgifter skall betalas på nettointäkten, vilket då är företagets vinst - 25%.
 
Jesper fattar, skönt! :) Jag kanske ska förtydliga funderingen lite. Catarina frågar ju om ett företag som inte är media också kan betala ut bildersättningen som lön och om de då måste betala sociala avgifter. Det var denna fråga jag hakade på då jag undrade om det fanns fall av löneutbetalning där företaget inte behöver betala sociala avgifter. T.ex jag har sålt en styck bild(en riktig skitbild på en olycka) till Aftonbladet, för detta begärde jag 3000:- + sociala avgifter(alltså ersättning som lön, inte ersättning + moms). Fick pengarna de 25'e med avdragen skatt, precis som jag förväntat mig, alltså måste de väl betala sociala avgifter även på en enstaka löneutbetalning?
 
Ja, AB betalde sociala avgifter på den lön som de betalade ut till dig (bör ha gjort i vf ;)). Om jag förstår det rätt så begärde du 3000 kr i ersättning minus skatt vilket borde innebära 2100 kr i din plånbok, men för AB kostade bilden närmare 4000 kr.
 
Busenkelt att fakturera själv !

Det är JÄTTELÄTT att själv fakturera även som A-skattare. Därmed, slipper man företag som frilansfinans, som snor en del av lönen. Enligt mig är det helt bortkastade pengar.

Det finns färdiga, gratis, faktura-mallar till office (excel kalkylblad) att hämta på nätet. Om nån har problem med att fylla i så kan jag ställa upp och hjälpa till på traven.

Det tar högst en minut att fylla i lite uppgifter i den mallen, så slipper nån annan sno era pengar.
 
Busenkelt!

Peter! Om man fakturerar (A-skatt) själv när och vart betalar man då in skatten? Jag misstänker att detta sker först när man deklarerar(?) och då tycker jag nog att det är lättare att låta frilans finans sköta det hela - just för att slippa denna tidsfördröjning!
 
Re: Busenkelt!

Kajsa A skrev:
Peter! Om man fakturerar (A-skatt) själv när och vart betalar man då in skatten?

Deklarerar du det som hobbyavdrag så behöver du inte skatta om intäkterna understiger utgifterna inom hobbyn. Utgifter får "sparas" i fem år och under denna tid är det fritt fram att kvitta utgift mot inkomst.
 
Kajsa A skrev:
Peter! Om man fakturerar (A-skatt) själv när och vart betalar man då in skatten? Jag misstänker att detta sker först när man deklarerar(?) och då tycker jag nog att det är lättare att låta frilans finans sköta det hela - just för att slippa denna tidsfördröjning!

Som A-skattare, är det den arbetsgivarens skyldighet, som du har uppdrag för, eller sålt bild till, att dra skatt + sociala avgifter. Detta anger man på fakturan - så sköts allt automagiskt. Det blir snarare en tidsfördröjning om man överlåter detta enkla förfarande till frilansfinans. Det anger dom också på sin sida.
 
Re: Re: Busenkelt!

StaffanH skrev:
Deklarerar du det som hobbyavdrag så behöver du inte skatta om intäkterna understiger utgifterna inom hobbyn. Utgifter får "sparas" i fem år och under denna tid är det fritt fram att kvitta utgift mot inkomst.

Så med andra ord köper jag kamerautrustning för 50 000:- får jag under max 5 år kvitta inkomsterna jag gör och slippa skatta för inkomsterna så länge jag har utgifter som täcker
??
/Stisse...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.