Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpt porträtt/allroundobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Staaf

Medlem
Hallå där!
Har en fråga till er fotokunniga personer här på FS! :)

Jag ska få en Nikon d300 av mina föräldrar efter 2 år med d40:n. Med en grym kamera känner jag att jag borde uppdatera min objektivsamling lite för att göra den rättvisa.
Ett 50/1,8 är väl det jag minst sagt borde skaffa mig men sedan vill jag ha ett utöver det. Fotar mycket djur och främst hästar, så jag skulle vilja ha ett objektiv för att senare köpa ett 70-200/2,8.
Söker ett skarpt allround för att fota det mesta, lite mildare än det sistnämnda.

Som 15-åring har jag inte hur mycket pengar som helst att lägga ut, men jag tar emot alla tips och förslag med glädje!
/Anna

 
Till hästfoto och liknande verkar väl 70-200 vara ett bra alternativ. Kanske du skulle köpa ett begagnat och mindre ljusstarkt 70-200 så länge, så mycket pengar lär du inte förlora på det när du säljer det när det blir dags för ett 70-200/2,8.
 
Ett begagnat Tamron 70-200 2,8 är inte jättedyrt och den ör riktigt skarp. Lite slö af men funkar nog skapligt så länge det inte går alltför snabbt, eller motiv med väldigt oregelbundna rörelsemönster.
 
Men siktet inställt på att skaffa ett 70-200/2,8.
Jag gissar att du redan har objektiv från D40n och kan använda dem.
Du vill plåta hästar.
Med det som facit så hade jag skaffat ett 85/1,8.
Nytt eller beg.
50 hade jag väntat med för det har du säkert redan i din normalzoom.
 
Men siktet inställt på att skaffa ett 70-200/2,8.
Jag gissar att du redan har objektiv från D40n och kan använda dem.
Du vill plåta hästar.
Med det som facit så hade jag skaffat ett 85/1,8.
Nytt eller beg.
50 hade jag väntat med för det har du säkert redan i din normalzoom.


Okej! Tack för tipset, ska kolla lite på det :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.