Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpaste Canon-vidvinkeln?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag inte jämfört alla vidvinkelobjektiv är jag inte säker på att det är det skarpaste, men jag kan rekommendera ett Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM till crop-hus. Hade det till min 400D och var grymt nöjd.

Det är väl nästan bara det, Sigma's eller Tamron's du har att välja på om du vill ha tillräckligt vidvinkel till din 7D dessutom som ryms inom din budget.

Hur mycket vidvinkel är du ute efter?
Klassiska reportage (35mm, 21,8mm på 7D)
Normal vidvinkel (28mm, 17,5mm på 7D)
Rejäl vidvinkel (24mm, 15mm på 7D)
Extrem vidvinkel (20mm och nedåt, 12,5mm och nedåt på 7D)

Är ljusstyrkan viktig, eller kan du klara dig med 2.8/4 om det bara är riktigt skarpt?

Kan du klara dig med manuell fokus?

Det finns väl ingen privatperson som jämfört alla vidvinkelobjektiv?
Jag har haft Tamtrons 11-16 f2,8. Det är mycket bra. Billigare än Canons 10-22, ljusstarkare och skarpare enligt ex vis Cyberfoto. Jag sålde mitt när jag gick från 40D till 5D mkII.

Eftersom jag inte jämfört alla vidvinkelobjektiv är jag inte säker på att det är det skarpaste, men jag kan rekommendera ett Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM till crop-hus. Hade det till min 400D och var grymt nöjd.

Det är väl nästan bara det, Sigma's eller Tamron's du har att välja på om du vill ha tillräckligt vidvinkel till din 7D dessutom som ryms inom din budget.

Ska också snart beställa ett vidvinkel.
Dock ett 11-16 Tokina 2.8

Verkar ju inte vara något som är i närheten av den under 10.000kr

Funderar över Tokina 11-16/2.8. HAr ni någon koll var den finns billigast? Jag har sett den för 519 euro som billigast (fanns dock ej i lager just nu).

Läs igen

Man ska väl snarare multiplicera med 1,6 istället för dividera.

Läs igen!
extrem vidvinkel (enl. denna definition) kräver under 20 mm på fullformat och under 12,5 mm på crophus. Glasklart! Du menar väl inte att ett 32mm-objektiv ger extrem vidvinkel på ett crophus!

Läs igen!
extrem vidvinkel (enl. denna definition) kräver under 20 mm på fullformat och under 12,5 mm på crophus. Glasklart! Du menar väl inte att ett 32mm-objektiv ger extrem vidvinkel på ett crophus!

Glasklart? Jag läste det som att ett 35 mm skulle ge ca 21 mm på 7D. Men förstår nu genom ditt eminenta påpekande att man menade att det skulle behövas ett 21 mm på en 7D för att uppnå 35 mm på FF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar