Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpaste canon-gluggen man kan hitta för pengar

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille890622

Aktiv medlem
Japp då va de dags med ett inlägg.

Jag ska uppgradera nu till en 70 - 200mm 2,8 l usm för den är galet najs till de jag ska ha den till.
Men! efter denna glugg vill jag ha ett SNORSKARP objektiv helst något kortare eller högre brännvidd än ovanstående, men kör på med allternativen bara som ni har hört är väldigt skarpa eller som ni äger själva

de jag fått fram lite är att sigma 50 1,4 är ju förvånansvärt skarpt och generellt att macrogluggarna är av de skarapare varianterna.

Just nu har jag en 450D, 18-55/f3,5-5,6 IS.

Riktigt tacksam för svaren hoppas ni har en skönfotosemester:)
MVH Christan Magnusson
 
Enligt testerna så är tydligen Canon 70-200/2.8L II USM numera skarpast och har bäst kontrastöverföring av Canons samtliga objektiv. Det finns även tester av detta objektiv gjorda av fotosidare som visar samma sak. Sök på FS så hittar du säkert dessa trådar.
/Harald
 
Sigma 50/1,4 är inte skarpare än canons alternativ när det är nedbländat, däremot på full öppning. Men nog sant att de senaste objektiven är skarpast, titta på 24/1,4 II nämnda 70-200 II 200/2 och dylikt. Vad du nu ska med den skärpan till, hur stort ska du dra upp bilderna egentligen, över Stureplan?
 
Sigma 50/1,4 är inte skarpare än canons alternativ när det är nedbländat, däremot på full öppning. Men nog sant att de senaste objektiven är skarpast, titta på 24/1,4 II nämnda 70-200 II 200/2 och dylikt. Vad du nu ska med den skärpan till, hur stort ska du dra upp bilderna egentligen, över Stureplan?

haha nej jag ska inte göra det, jag har bara sett att de finns en massa gluggar där ute som man betalar en hel lön för utan att det är någon större skillnad på bildkvaliten och det nästa jag ska köpa tänkte jag att jag ville ha de skarpare än va 70 - 200mm 2,8at :)
 
skarpare än va 70 - 200mm 2,8at :)


Jag hade ett 70-200/2.8 L USM som frontfokuserade så jag skickade iväg det på af-justering. Och efter det så fick jag väldigt skarpa bilder.

För en tid sedan bytte jag bort det mot ett 135/2.0 L USM. Det är på full bländare snäppet skarpare än ett 70-200/2.8 är nedbländat till f/4.0. Och om man bländar ned till f/2.8 så är skärpan helt sjuk.
 
Jag slår en slag för EF 200/1.8 L.
Tycker det är ytterligare en högre division än tex 85/1.2 L och 135/2.0 L.
 
De jag har själv som är ruskigt skarpa är 85/1.2L och 100/2.8 Makro (gamla modellen utan IS). 50/1.4 har jag också, men den är inte fullt lika skarp.

135/2L har jag haft, också den är sagolikt skarp!

200/1.8L har jag aldrig testat, men det jag har sett av den är verkligen WOW :)

Zeiss har ju också släppt några helmanuella gluggar med EF-fattning som ska vara ruskigt skarpa!

Edit: Sen får man ju inte glömma att det är annat än skärpa som skiljer gluggarna åt, t.ex. kontraståtergivning (upplevs ofta som skärpa) och färgåtergivning.
 
....så kan "Zeiss Compact Prime 2" vara något för dig.

Från Vincent Laforets blogg.
Det verkar rent av puckat att köpa den serien av objektiv, eftersom de är större, dyrare och tyngre än ZE-objektiven, trots att de har samma optiska konstruktion. Compact Primes-serien är till för videofilmning, där man har helt andra behov och där kameran i stort sett alltid står på stativ eller annan stadig utrustning.

Annars kan jag hålla med om att Zeiss är bra. Det finns ingen återvändo när man provat ett:)
 
om du ska ha dom vassaste gluggarna så får du nog uppgradera din 450D till tex 5d mark 2 om du ska utnyttja dom till fullo.
 
om du ska ha dom vassaste gluggarna så får du nog uppgradera din 450D till tex 5d mark 2 om du ska utnyttja dom till fullo.

ja dettaförstår jag ju så klart men vad de gäller gluggar så försvinner inte värdet lika snabbt som kamerahusen gör. dessutom känns de lite roligare att för det första ha några objektiv att utnyttja dom bättre kamera husen sen istället för att ha tråkigt tiden mellan då man bara har dåliga objektv^^
 
De jag har själv som är ruskigt skarpa är 85/1.2L och 100/2.8 Makro (gamla modellen utan IS). 50/1.4 har jag också, men den är inte fullt lika skarp.

135/2L har jag haft, också den är sagolikt skarp!

200/1.8L har jag aldrig testat, men det jag har sett av den är verkligen WOW :)

Zeiss har ju också släppt några helmanuella gluggar med EF-fattning som ska vara ruskigt skarpa!

Edit: Sen får man ju inte glömma att det är annat än skärpa som skiljer gluggarna åt, t.ex. kontraståtergivning (upplevs ofta som skärpa) och färgåtergivning.

okej tack för tipsen :)
 
Jag köpte nyss ett 135/2L. Det är helt sjukt skarpt, även med full öppning på min 5D2. Dessutom är bakgrundsoskärpan helt sagolik. Att skärpedjupet är galet kort på 2.0 behöver väl inte sägas?
Bildernas karaktär gör nog att gluggen får en permanent plats i fotoväskan. Det kan ge väldigt speciella bilder, men jag har knappt hunnit använda det än..
 
Bara för att Zeiss inte ska glömmas bort, och för att visa att det syns även i webformat...

35/2: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9437.jpg
50/1,4: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Planar 50/DSC_1267.jpg
100/2: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Makro-Planar_100/DSC_2414.jpg

Dessa färger, samt lokala kontrast och tredimensionalitet har jag inte sett från något objektiv från någon annan tillverkare. Om man sen gillar det är en smaksak.
 
Bara för att Zeiss inte ska glömmas bort, och för att visa att det syns även i webformat...

35/2: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Distagon 35/DSC_9437.jpg
50/1,4: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Planar 50/DSC_1267.jpg
100/2: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Makro-Planar_100/DSC_2414.jpg

Dessa färger, samt lokala kontrast och tredimensionalitet har jag inte sett från något objektiv från någon annan tillverkare. Om man sen gillar det är en smaksak.

ojj ojj ojj vilken skärpa :) har inte tittat alls på zeiss objektiven. dom är ju strålande i mina ögon =) men vet du något bra ställe som man kan köpa dom på eller några tester också ?:) vore snällt
 
den ska jag titta upp :)

Den är faktist riktigt skarp - speciellt på ff om man räknar lp/h. Sigma 70mm f/2.8 macro är annars mitt skarpaste objektiv enligt egna mätningar och erfarenheter. Ef 300 f/4 är också helt oki skarpt och är man stark och har gott om pengar så är EF 300/2,8 L IS USM mycket skarpt.

Nya 70-200 f/2,8 är som skrevs också enligt många ruggigt bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.