Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarpare bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike-Bike

Ny medlem
Kanske en dum fråga, men är man nybörjare så är man...

Jag och min far satt och jämförde bilder och kom fram till att bilderna som är tagna med min digitala systemkamera får mycket klarare och skarpare bilder än de som är tagna med hans analoga systemkamera. Fenomenet är tydligast när bilderna är tagna i ordentligt solljus. Beror detta på att jag använt motljusskydd när jag fotat eller hänger det ihop med att en digitalkamera kan variera ISO-känsligheten?

Finns det något bra tips som min far kan nyttja för att få klarare/skarpare bilder?

Tack på förhand!

/ Micke

Kanske en dum fråga, men är man nybörjare så är man...

Jag och min far satt och jämförde bilder och kom fram till att bilderna som är tagna med min digitala systemkamera får mycket klarare och skarpare bilder än de som är tagna med hans analoga systemkamera. Fenomenet är tydligast när bilderna är tagna i ordentligt solljus. Beror detta på att jag använt motljusskydd när jag fotat eller hänger det ihop med att en digitalkamera kan variera ISO-känsligheten?

Finns det något bra tips som min far kan nyttja för att få klarare/skarpare bilder?

Tack på förhand!

/ Micke

Det är omöjligt att ge ett svar om man inte har en aning om förutsättningarna. Vilka kameror och objektiv jämför ni mellan? Är de analoga bilderna inscannade eller jämför ni utskrifter? En dålig scanning kan ta livet ur vilken bild som helst.

Motljusskyddet är knappast orsaken, ej heller variabelt ISO.

Hej Micke!
Bilder tagna med digitalkamera behandlas i densamma. Bilderna kan vara skärpta och ge ett skarpt intryck. Detta innebär dock inte att de är det. Samma effekt får du till exempel i Photoshop med "Oskarp mask". Att bilden ser klarare ut beror på att valörrikedomen i digitala bilder är lägre än de som tas med en analog kamera. Men det är ditt intryck av bilder som är det som avgör!
vänligen
Anders

Digitalkompakter är ofta gjorda för att du i princip ska kunna skriva ut dina bilder utan bearbetning - direkt ur kameran om man så vill.

D-SLR riktar sig oftare mot en mer insatt och kunnig målgrupp och ger, i sin grundinställning, bilder som inte är så skärpta därför att du ska kunna lägga på den skärpa du vill ha i efterhand.

Sedan finns det naturligtvis en massa undantag från denna regel också.

Digitalkompakter är ofta gjorda för att du i princip ska kunna skriva ut dina bilder utan bearbetning - direkt ur kameran om man så vill.

D-SLR riktar sig oftare mot en mer insatt och kunnig målgrupp och ger, i sin grundinställning, bilder som inte är så skärpta därför att du ska kunna lägga på den skärpa du vill ha i efterhand.

Sedan finns det naturligtvis en massa undantag från denna regel också.

Tror du får läsa frågan en gång till ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto