Annons

Skarpa/stora bilder med litet kb-antal?

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Vilken upplösning/pixelstorlek ska jag välja på en bild som jag vill publicera här på fotosidan för att få vettigast underlag för bedömning?

Tycker att det är alldeles för chansartat för mig, ibland får jag in en bild och den är jättebra, går att se i förstorat läge och är skarp och fin, nästa ögonblick får jag in en alldeles för liten bild som naturligtvis är svår att bedömma för folk då...
men den är ändå 250kb stor

Finns det nån som har nåt bra recept? Till exempel upplösning 72 med pixelbredd 1200 ger jättebra bilder eller?? (obs bara en variant av svar som jag vill ha)

man brukar väl säga att 72 är det som ska vara på skärmen?

Om du lägger in din bild med max 600 pixlar på längsta sidan så komprimeras den inget när du lägger upp den här. Funkar bra för mig.

hmm, nja det var väl inte riktigt så jag menade... jag VILL nog att den blir komprimerad, bara nån kan se den i orginalstorlek...vilket då helst ska vara så att den nästan täcker skärmen.

förstår du? När den blir för liten så missar man ju en del av upplevelsen...se slottsparken bland mina bilder som exempel...den är enligt mig jättefin...NÄR jag ser den stor...som liten är den rätt meningslös

Ok, ja men maxgränsen är väl 1024 pixlar brett, om du håller dig inom den gränsen så går det att förstora den.

ska testa...hmmm...men 72dpi ska man ha eller?

är ju sån där "hang around" till fotosidan så jag är ju inte med och sponsrar ännu, så man får ju vänta en vecka med att ladda upp nästa bild...och samtidigt radera en...

antal dpi spelar ingen som helst roll när du ska visa bilder här på fotosidan, se till att längsta sidan är max 1024 eller 600pixlar stor så löser det sig själv!

dpi är egentligen bara aktuellt när du ska ha ut resultatet på papper eller dylikt.

/A

om du sparar via photoshops 'save for web' så kan du jämföra hur den kommer att se ut med färre kb jämfört med originalet.

bilderna jag laddar upp här brukar vara max 150 kb stora, de som inte går att förstora är mellan 20-80 kb. jag försöker tänka på de som använder modem. man *måste inte* ligga precis under 250 gränsen. sparar man bilden på rätt sätt ska det gå rätt bra ändå, tycker jag.

för en bild som är 1024 på längsta sidan borde det räcka med 150-200 kb, jag pratar då om att spara i 40-70% kvalitet jämfört mot originalet.

(jag rekommenderar 1000px istället för 1024 så slipper de som sitter med en upplösning på 1024x768 scrolla för sista millimetrarna om det är en liggande bild)

pul skrev:
hmm, nja det var väl inte riktigt så jag menade... jag VILL nog att den blir komprimerad, bara nån kan se den i orginalstorlek...vilket då helst ska vara så att den nästan täcker skärmen.

förstår du? När den blir för liten så missar man ju en del av upplevelsen...se slottsparken bland mina bilder som exempel...den är enligt mig jättefin...NÄR jag ser den stor...som liten är den rätt meningslös

Parken är ju bara på 383 pix, inte konstigt att den ser rätt så fjuttigt ut..skulle se bra ut vid 600..
mvh/gunte..

precis...jag gick ju efter kb-antal och minskade ner pixlarna tills jag kom under 250k typ...fel taktik helt klart

men det är lärpengar...var hemma igår och scannade in nytt och nu har jag fått till det

tack för all hjälp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar