Annons

Skarpa foton på 75m håll,vilket obj.??

Produkter
(logga in för att koppla)

ozzian

Aktiv medlem
Jag har en d300 som jag vill få skarpa bilder när jag tar foton på 60-100mhåll, oftast dagsljus, målet rör sig i gång!
Vilket obj. skulle ni välja?
själv har jag funderat på sigmas fasta 300x2,8 16000k
el sigmas 50-500x4-6,3 7500k
el nikon 80-400 4,5-5,6 11000k
vill kunna zooma upp i photoshop för detaljer!
Fler förslag?please!
 
Tackar!

Hur stora är motiven? Myror? Elefanter? Är det viktigt att kunna zooma?

Motiven är saker som kartonger/påsar/cd skivor.....saker som personer bär med sig från affärer!

Zooma?? nej det tycker jag inte, skärpan är viktigare,men dock i photoshop vill jag kunna zooma!
 
Motiven är saker som kartonger/påsar/cd skivor.....saker som personer bär med sig från affärer!

Zooma?? nej det tycker jag inte, skärpan är viktigare,men dock i photoshop vill jag kunna zooma!


Det går ej att zooma i photoshop. Det går att beskära men det är knappast samma sak. från 75m behöver du ett gigantiskt tele om du ska fota matkassar.
 
Canon

Motiven är saker som kartonger/påsar/cd skivor.....saker som personer bär med sig från affärer!

Zooma?? nej det tycker jag inte, skärpan är viktigare,men dock i photoshop vill jag kunna zooma!

Då är det mog Canon som gäller. Begagnat hus alternativt någon billighetsmodell + 400/5,6. Alternativet är nog 300/4,0 + 1,4 konverter till din Nikon. Den kombon är dyrare och sämre för det du ska använda det till. Nikon har tyvärr inget billigt och superskarpt 400:a som Canon har. Sigmas 300:a + en 1,4 tc är nog helt OK om du behöver ljusstyrka men det blir garanterat inte lika skarpt som Canons 400:a.
 
CD-fodral på 60m? hmm,, typ 3000 effektiva mm,ar kanske räcker.

Om utr,stn måste vara smidig så tror jag att ett 400 5,6L + 2ggr + högt ISO skulle göra susen.

MVH Niclas,
 
Skulle kika på något gammalt spegeltele om jag var du. Om du vill kunna se ordentliga detaljer på dm-skala på 75m håll så antar jag att du bör landa på åtminstone 500mm brännvidd. Om du inte vill slanta upp åtti papp så är nog ett spegeltele den lösning som ger bäst och billigast resultat. Spegeltele bör bräcka alla teleconverterlösningar både skärpemässigt och prismässigt, såvida du inte har några andra krav på bilden. Att döma av din knappa beskrivning låter det ju inte som om du är ute efter estetiskt tilltalande bilder, utan du vill registrera något (i smyg?) i rent informationssyfte. Då bör inte spegeltelets konstruktion vara något hinder.
 
Senast ändrad:
Tilläggas skall att om du skall lyckas plåta en CD-skiva på 75m håll, som rör sig i takt med en gående person, dvs panorera utan rörelseoskärpa samt att hålla motivet i sökaren så behöver du antagligen följande utrustning för att lyckas:

Nikon D3 (bästa ljuskänslighet på marknaden)
Ett zoomobjektiv som är ljusstarkt och med lång brännvidd (zoom är oerhört bra för att hitta objektet i sökaren om det rör sig och du inte har alltför lång tid på dig att ta bilden)
t ex nikons 200-400/4 VR
eller Sigma 300-500/2,8

Ett Arca-huvud till ett ordentligt stativ, alternativt en gigantisk bönpåse...

I ärlighetens namn tror jag inte ens de mest härdade Papparazzis skulle försöka sig på ett sådant här fotouppdrag. En utmaning, även med utrustning för en kvarts miljon.
 
Hej igen!

Kan liksom inte hålla mig ifrån den här tråden. Sitter och nattjobbar med en projektplan och det är tråååkigt, hehe...

Gå till en välsorterad fotohandel och be att få fota med t ex Sigmas 500-zoom och kolla kvaliteten på det avstånd du tänkt dig. På din D300a kan du ju lätt zooma in och kolla detaljådergivning och rörelseoskärpa på skärmen. Bara så att du får en känsla för om det GÅR eller inte. Annars är det ju ganska dyra gluggar, även dessa "konsumentgluggar" (300/2,8 undantaget). Du kanske även kan testa Sigma 100-300/4 med 1,4X-converter som tydligen skall vara riktigt skarp. Under ideala förhållanden bör du få tillräckligt med detaljer för dina "hutlösa" delförstoringar. Sen gäller det att kolla att du kan fota på max ISO utan att bruset sabbar detaljskärpa, alternativt att du får rörelseoskärpa. Glöm inte att posta dina resultat från fotobutiken! Såna här trådar där man testar gränserna är ju alltid intressanta att följa...

Sen är det ju en moralisk fråga om man binder sig att köpa från den butik man testat optiken av...
 
Jag har en d300 som jag vill få skarpa bilder när jag tar foton på 60-100mhåll, oftast dagsljus, målet rör sig i gång!
Vilket obj. skulle ni välja?
själv har jag funderat på sigmas fasta 300x2,8 16000k
el sigmas 50-500x4-6,3 7500k
el nikon 80-400 4,5-5,6 11000k
vill kunna zooma upp i photoshop för detaljer!
Fler förslag?please!

Hahaha.. Var du tvungen att starta en till tråd om objektivet?
Fast när fotar du på 60-100m, var det inte 50-80 i det andra forumet som du skrev? Fast det är sant, bättre att ha lite avstånd ifall tjuven skulle se dig och bli arg och springa efter dig. ;P
 
Hur blir man privatdetektektiv? typ

Sen är det ju en moralisk fråga om man binder sig att köpa från den butik man testat optiken av...

Får en känsla av att det handlar om moral när det gäller själva fotograferingen också.

ang. objektivets brännvidd och detaljer
Hur detaljrikt hade du tänkt dig egentligen? Ska man kunna se vem som producerat cd´n?
Det är väl bara att test lite med den optik du har.
Hur stort kan motivet vara i sin helhet för att du tycker att att du kan se detaljer på påsar och CD-skivor.
Om du tex tar en bild på en CD med din Nikon och 50mm på ett avstånd av 3m och tycker att det är den här detaljrikedomen jag behöver då är det väl bara att räkna lite.
Borde bli ung. samma utsnitt med 1250mm på 75m. Eller räknar jag galet?
 
Senast ändrad:
ja, hur det skulle räcka med typ 500mm kan jag inte fatta.. minst 2000 ju;)!
Om det räcker med 500 så finns ju en uppsjö obj att välja mellan.
 
Ser på bordtennisen nu där Persson spelar.. Där sitter ju fotograferna med 300mmtelen och fotar på få meter.
Många inbillar sig att 500mmtelen fotar myggor på långa avstånd.
MVH Niclas,
 
Ok,tack för alla svar!
Om vi håller oss under 500mm,vilka obj. skall då testas i första hand!?
Tilläggas att med d40+ 55-200 4-5,6(?) så blev det nästan bra på 20 m håll, så då borde ett 600mm obj med samma ljusstyrka funka på 60m håll och med vr+ bättre ljusstyrka borde jag kanske klara mig runt 400mm!
 
Ok,tack för alla svar!
Tilläggas att med d40+ 55-200 4-5,6(?) så blev det nästan bra på 20 m håll, så då borde ett 600mm obj med samma ljusstyrka funka på 60m håll och med vr+ bättre ljusstyrka borde jag kanske klara mig runt 400mm!

Nej! Ett 600mm-objektiv är bra mycket känsligare för skak. En 1mm rörelse av objektivet gör ju att du nästan tappar ditt objekt ur sökaren... Att få detta skarpt kräver ordentligt stöd och korta slutartider. Det är omöjligt att ge svar på vilka objektiv/converter-lösningar som kommer att funka för dig om du inte ger oss uppgifter om vilka ljusförhållanden som råder och exakt vilken detaljåtergivning du kräver. Mitt råd är att börja med konsumentzoomar och testa dig fram i butik. Med detta tackar jag för mig...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.