Annons

Skarpa bilder vid konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Dakino

Medlem
Hej

Jag har fotograferat en hel del konsertfoto, och till följd en hel del lyckade bilder.

Men nu är det så att jag undrar hur jag kan komma hem med ett större antal skarpa bilder än jag gör nu? Såfort dom börjar dra igång med rök och massa motljus mot kameran börjar mina problem.

Vilken AF-metod brukar ni använda? Brukar ni använda manuella fokuspunkter? Bör man satsa att sätta kameran på AV, bländare t.ex. 2.8 och sen justera ISO, eller ger det ett annat ljus med manuella inställningar?

Vore YTTERST tacksam för all hjälp.

Hej

Jag har fotograferat en hel del konsertfoto, och till följd en hel del lyckade bilder.

Men nu är det så att jag undrar hur jag kan komma hem med ett större antal skarpa bilder än jag gör nu? Såfort dom börjar dra igång med rök och massa motljus mot kameran börjar mina problem.

Vilken AF-metod brukar ni använda? Brukar ni använda manuella fokuspunkter? Bör man satsa att sätta kameran på AV, bländare t.ex. 2.8 och sen justera ISO, eller ger det ett annat ljus med manuella inställningar?

Vore YTTERST tacksam för all hjälp.

Har inte fotat så värst mycket konsert, men några tips hoppas jag kunna ge.

Vilken AF-metod som är bäst vet jag inte, det beror nog lite på situation. Själv brukar jag använda manuella fokuspunkter. Mycket på scenen som annars brukar strula till det, varför är kameran så glad på att fokusera på mikrofonerna är ju en tanke som rätt ofta kommer upp när jag tittar på bilderna på datorn.

Ljuset i bilden beror ju inte på vilket program på kameran du väljer, utan de inställningarna du/programmet väljer.

Du vill få skarpa bilder=du måste försöka få så korta slutartiden så att inte rörelseoskärpa uppstår, självklart lär ju fokusen sitta också. Detta kan vara svårt vid konserter då vi inte riktigt har ljusstyrkan på vår sida.

AV kan vara ett bra val, dra upp ISO'n så högt du vågar(till den gräns där bruset inte är störande) och ställ kameran på största bländaröppningen.
Nu har vi gjort det vi kan för att få kameran att ta in så mycket ljus som möjligt.
Kameran kommer dock att överexponera då den vill ha dagsljus(eller?), så ställ ned exponeringskompensationen (tror det heter så?) ett par steg tills du tycker att ljuset i dina bilder blir bra.

Ett annat alternativ kan vara att laborera lite med den manuella funktionen på din kamera. Denna använder jag oftast vid konsertfoto.
Gör som tidigare, ställ in stor bländaröpping och högt ISO, sedan får du pröva dig fram med slutartiden. Kan vara knepigt att hitta någon sorts medelväg här som fungerar men har du väl hittat den kommer det nog fungera bättre än om kameran ska försöka själv.

Hoppas det kan hjälpa något.

Ett mikstativ långt fram på scen med lite bakljus på ger ganska skarpa kontraster och är ett ypperligt objekt (vilken svenska...) för fokus att låsa på. Jag kör alltid med manuella fokuspunkter. Sedan växlar ljuset ofta ganska mycket. Jag brukar välja en slutartid som passar, största bländaren, och sedan får kameran välja ISO.

Kör uteslutande med följande af (af-c på Nikon) och single fokuspunkt. Sen flyttar jag fokuspunkten för att passa rätt utsnitt men använder även fokuslåset rätt mycket. På så sätt får jag full kontroll över var fokus hamnar. Är det mörkt eller rök så är det ju ingen ide att försöka fokusera med af. Måste man fokusera då gäller manuell. Kör du med kombination av bländare och brännvidd som ger kort skärpedjup är mikrofonen det största problemet. En skarp mik med en oskarp artist är ju inte så roligt.

Vad gäller exponering kör jag nästan bara manuellt. Automatiken brukar ha svårt att hantera blandningen av svart bakgrund och skarpa spotlights. Mäter upp med spotmätning, väljer bländare för det skärpedjup jag vill ha, slutartid som ger skärpa beroende på val av brännvidd och aktivitetsnivå på artist och justerar sen exponeringen med iso.

Även om ljuset kan variera rejält så är det oftast rätt enkelt att justera exponeringen. Blir några olika lägen att välja på beroende på vad av ljus som tänts upp.

Vid senaste konserten med the Ark tog jag 500 bilder och cirka 485 hade rätt exponering och fokus. Sen gäller det ju att få bra bilder också men det är en helt annan fråga. Men inga bra bilder utan rätt fokus och rätt exponering.

http://www.double-tree.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=312948

Senast ändrad:
Måste bara säga, riktigt snygga bilder Jonas!
Tack! Kul att du gillar bilderna. The Ark är också roliga att plåta då det alltid är full fart. De här bilderna är dock lite udda då jag använde 400/2,8VR, några tom med 1,4x konverter. Annars använder jag helst 14-24/2,8 och 85/1,4 vid konsertfoto.

Vid stora konserter är det oftast mycket bra ljus och enklare för fotografen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar