Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skarp bild

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej!!

Hur får jag en skarp bild på en bebis som rör sig i sämre ljusförhållande samtidigt som jag vill ha kort skärpdjup????

Tack!!!!!

Har en Canon 550d

Hej!!

Hur får jag en skarp bild på en bebis som rör sig i sämre ljusförhållande samtidigt som jag vill ha kort skärpdjup????

Tack!!!!!

Har en Canon 550d

Välj Av-läget.

Välj största möjliga bländare (det minsta siffervärdet, beror på ditt objektiv, kan vara siffrror typ 2.8, 3.5, 5.6 eller liknannde).

Vrid upp ISO, hur mycket beror på ljuset, om det är dåligt så prova ISO 1600 och 3200.

Fundera också på att skaffa en extern blixt, det förenklar barnfoto inomhus. Visst är naturligt ljus att föredra men rätt använd ger en extern blixt helt andra bilder än den inbyggda.

Att köpa en ljusstark fast glugg, typ Canons 50/1.8 kan också vara ett billigt alternativ. Ger kort skärpedjup och möjliggör korta slutartider utan att dra upp ISO i topp.

Förutom dessa rent tekniska råd så finns det ju två råd till:

1. Ta massor med bilder. Till slut råkar du ta någon när bebisen inte rör sig (och ändå inte sover)
  2. Försök få bebisen att inte röra sig (INTE rep eller silvertejp, utan fånga uppmärksamheten hos bebisen med något färgglatt som plötsligt dyker upp nära kameran, fungerar förstås inte på de minsta bebisarna)

Kanske ska man nämna att studsblixt, vrida blixten mot taket, kan vara ett alternativ som är mindre störande för bebisen. Likaså att dra ner på blixtstyrkan.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Tack för era tips- och ja det stämmer att jag har..dock vet jag inte riktigt hur jag använder mig utav en sån extern blixt (irriterad på mig själv att jag köpt en sån dyr blixt men inte vet hur den ska användas..just nu ligger den bara här å blir dammig ) nån som har nån bra länk eller sida där man kan lära sig??

Sen undrar jag även hur man fotar en svart Labrador ute i solig snö utan att varken få hunden kolsvart eller snön överexponerad???

Tacksam för alla svar

...
Sen undrar jag även hur man fotar en svart Labrador ute i solig snö utan att varken få hunden kolsvart eller snön överexponerad???

Det är inte alltid möjligt att få både svart och vitt rätt samtidigt, kameran klarar inte det stora omfånget i starkt solsken så man kan få "offra" det ena eller det andra. Det brukar ju ändå inte bli så snyggt ljus med stark sol mitt på dagen, bättre då att fota i morgon- eller kvällssol, i skuggan av ett träd eller när det är lite lätt molnigt, om man kan välja tillfället.

Det är inte alltid möjligt att få både svart och vitt rätt samtidigt, kameran klarar inte det stora omfånget i starkt solsken så man kan få "offra" det ena eller det andra. Det brukar ju ändå inte bli så snyggt ljus med stark sol mitt på dagen, bättre då att fota i morgon- eller kvällssol, i skuggan av ett träd eller när det är lite lätt molnigt, om man kan välja tillfället.

... samt gärna använda den fina blixten för upplättningsljus!

Per.

Mycket bra tillägg! Tänkte inte i dom banorna, men det hjälper definitivt.

Tack för era tips- och ja det stämmer att jag har..dock vet jag inte riktigt hur jag använder mig utav en sån extern blixt (irriterad på mig själv att jag köpt en sån dyr blixt men inte vet hur den ska användas..just nu ligger den bara här å blir dammig ) nån som har nån bra länk eller sida där man kan lära sig?? Tacksam för alla svar

Tycker också blixt är svårt (dyrt). Ett billigt och enkelt tips som fungerara bra om du har vitt tak och/eller tapet är en bygglampa 400-500w (110kr på biltema) som vinklas mot tak/vägg. Fungerar bättre än jag väntat mig. Den blir väldigt varm efter ett tag vilket är en nackdel med små nyfikna fingrar.
/Anders

Om man har en blixt som går att vinkla/vrida så att man kan slå blixtljuset i vägg/tak så brukar automatiken oftast ge riktigt bra resultat.

Tack för era tips- och ja det stämmer att jag har..dock vet jag inte riktigt hur jag använder mig utav en sån extern blixt (irriterad på mig själv att jag köpt en sån dyr blixt men inte vet hur den ska användas..just nu ligger den bara här å blir dammig ) nån som har nån bra länk eller sida där man kan lära sig??

Tacksam för alla svar

Om du vill lära dig det tekniska om Canons blixtar:

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Varning, ganska svårsmält text!

Om du skall fota din bebis med blixten. Prova att ställa kameran i M-läget, ställ in ISO 400, f 5,6, 1/80, vinkla blixten snett bakåt över axeln upp i taket. Fota. Se hur det blir, ändra tider och bländare. Testa, vinkla blixten mot vägg i stället för tak, testa mer, testa igen.

Foto lämpar sig verkligen för trial-and-error!

ANNONS