Annons

Skapa webb-storlekar på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Lite kryptisk rubrik men det kanske ger sig.

Jag söker ett program/funktion som gör att man kan skapa bilder avsedda för Internet i en viss storlek (säg 800 pixlar bred) på ett automatiskt, snabbt sätt.

I t.ex. Elements 6 som jag har så finns det en bra funktion som gör att man kan skapa bilden och sedan skicka med i ett mail men den funktionen begränsas av max 2Mb (ca 10 bilder i kvalitet 8 i 800px bredd) och att bilderna hamnar som enstaka filer.

Helst skulle jag vilja välja t.ex. 30 bilder, välja storlek, välja kvalitet och målmapp för att sedan låta programmet skapa bilderna. Kunde man t.ex. också döpa om dem i samma veva vore det perfekt men det är inget krav.

Sedan kunde man zippad filerna och gjort vad man vill t.ex. skicka upp via ftp eller maila.

Någon som förstår vad jag letar efter?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Skapa webb-storlekar på bilder

gsol skrev:
Japp, du letar efter ett enkelt makro som du kan skapa själv på 5 minuter :). Sök i hjälp-avsnittet i PS efter "Batch" och se om du hittar något!
Vet inte om du läste hela mitt inlägg men jag har bara PS Elements 6 och makro finns liksom inte på kartan där...
 
BD Sizer är ett gratisprogram för PC. Fördelen med det här programmet är att man själv bestämmer BÅDE den längsta sidans längd, räknat i pixlar, och den maximala filstorleken i kB. Man slipper allt mixtrande för att få både måtten och filstorleken att passa till olika sajter.

Man kan också lägga in en vattenstämpel och/eller en ram. Programmet klarar även av satsvis bearbetning (batch).

Originalfilerna påverkas förstås inte.

Här är länken. Välj Products och därefter Freeware.

http://www.idimager.com/

/Per
 
Jag använder IrfanView som är gratis och fungerar hur bra som helst. Använder det till konvertering, namnbyten och storleksändring, förhandsgranskning samt kontroll av EXIF och mycket mer. Rekommenderas varmt.
 
Per S skrev:
BD Sizer är ett gratisprogram för PC. Fördelen med det här programmet är att man själv bestämmer BÅDE den längsta sidans längd, räknat i pixlar, och den maximala filstorleken i kB. Man slipper allt mixtrande för att få både måtten och filstorleken att passa till olika sajter.

Man kan också lägga in en vattenstämpel och/eller en ram. Programmet klarar även av satsvis bearbetning (batch).

Originalfilerna påverkas förstås inte.

Här är länken. Välj Products och därefter Freeware.

http://www.idimager.com/

/Per
Också ett väldigt bra program, tack Per
Klart fler inställningsmöjligheter också
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.