Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skapa spegelreflex på golvet

Produkter
(logga in för att koppla)

EWWE

Medlem
Hej!

Jag undrar om någon vet något bra material att lägga på golvet i studion för att skapa en svag spegelbild?

Jag antar att det är glas av något slag? vilka glasskivor passar för detta ändamål? jag vill inte att det ska bli för tungt att flytta på heller.

Tips mottages gärna =)

exempel på bild
http://blixman.blogg.se/category/foto-barn.html

/ Evelina

Hej!

Jag undrar om någon vet något bra material att lägga på golvet i studion för att skapa en svag spegelbild?

Jag antar att det är glas av något slag? vilka glasskivor passar för detta ändamål? jag vill inte att det ska bli för tungt att flytta på heller.

Tips mottages gärna =)

exempel på bild
http://blixman.blogg.se/category/foto-barn.html

/ Evelina

Maila Eva och fråga, hon svarar säkert

Annars är en välputsad plexiskiva ett bra alternativ

Men många av dessa speglingar görs i Photoshop, gjort ett antal själv

Gissar att man använt en latexbakgrund i bildexemplen du länkar till.
Att göra speglingar i photoshop funkar fint på en del objekt men det är inte lätt att få till bilden"Charmtrollet Vida" utan att ha en äkta spegling. Där syns ju det fjärde hjulet under vagnen och vagnens undersida i speglingen.

Det beror på hur behandlad golvet är också.

När ja fotar djur åt folk ligger ja ner på golvet o fotar dem. Blir bättre bokeh o så får man ofta en spegling i golvet, trägolv som är nystädat ohelst lite putsat, blir bra reflektioner. inte spegling kanske men ser skapligt artistiskt ut..

Acrylskiva eller plexiglas. Brukar finas på byggvaruhus. Billiga brukar vara väldigt lätta att repa eller ta åt sig av svarta gummiklackar ( typ min skiva =) ).

Maila Eva och fråga, hon svarar säkert

Annars är en välputsad plexiskiva ett bra alternativ

Men många av dessa speglingar görs i Photoshop, gjort ett antal själv

Folk säger ofta att detta kan man lika gärna göra i PS, men har själv aldrig sett speglingar som blir lika snygga i PS av svåra objekt.

Har du någon bild man kan få se?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar