Annons

Skapa samlingar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Jag har haft Lightroom i några år men aldrig brytt mig om att skapa några kategorier eller samlingar eller vad det heter. Vad jag förstår finns det riktigt bra biblioteksfunktioner som jag missar.
Idag gör jag så här efter att jag tagit bilder:

Importerar rakt av till min nas. Lightroom föreslår först en mapp med årtal och i den mappen skapas en ny mapp med dagens datum. Där hamnar bilderna.
Ganska praktiskt om man letar efter en speciell bild och har hyfsad koll på datumet när bilden togs.

Dock tar jag en hel del sportbilder (bandy) och rätt så många bilder från konserter. Det jag skulle vilja göra är:

Skapa en samling med enbart bandybilder. Visst kan man göra det i efterhand? Jag vill kunna gå in i biblioteket och bara visa bilder som ligger i samlingen "Bandy" oavsett datum. Samma sak för konserter givetvis. En bonus hade varit att kunna välj att se alla bilder UTOM bandy och konsert men det kanske inte går.

Jag vet hur jag markerar mer än en bild i taget i Lightroom men sedan har jag ingen aning om hur jag ska skapa själva samlingen (eller heter det högar?). I dagsläget har jag drygt 10 000 bilder så det är inte helt kört med att börja kategorisera dem.
Finns det någon som kan peka mig i rätt riktning så jag kan börja gräva lite i det själv? Fler frågor lär komma men just nu vet jag inte ens hur jag ska börja.

Visst kan du skapa manuella samlingar (collections) och dra bilderna dit. Men ännu bättre - tycker jag - är att använda nyckelord (keywords). Skapa ett nyckelord "bandy" och sätt det på alla dina bandybilder. Och så vidare. Kanske t.o.m. i en hierarki:
- Sport > Bandy
- Sport > Fotboll

Sen kan du skapa "smart collections" som letar efter t.ex. alla bilde rsom har nyckelordet "bandy". Och så fort du sätter det nyckelordet på en bild så kommer den automatiskt att hamna i denna smart collection.

Visst kan du skapa manuella samlingar (collections) och dra bilderna dit. Men ännu bättre - tycker jag - är att använda nyckelord (keywords). Skapa ett nyckelord "bandy" och sätt det på alla dina bandybilder. Och så vidare. Kanske t.o.m. i en hierarki:
- Sport > Bandy
- Sport > Fotboll

Sen kan du skapa "smart collections" som letar efter t.ex. alla bilde rsom har nyckelordet "bandy". Och så fort du sätter det nyckelordet på en bild så kommer den automatiskt att hamna i denna smart collection.
Oj, jag har precis lyckats ordna två olika samlingar med Konsert och Bandy. Ska titta på det där med nyckelord också, borde ju vara lätt att gå in in Bandysamlingen och där markera alla för att sätta in nyckelordet bandy. Tack för tipset!

Jo men då måste man ju skapa och lägga filerna i rätt mapp. Jag har redan skapat mina mappar enbart med datum och inget annat.
Ibland kan jag ta naturbilder och sportbilder samma dag, då faller också idén. :)

har varit där också men då importerar jag i flera steg först t ex sportbilderna sen natur i nästa import lite omständigt jag vet men det funkar

har varit där också men då importerar jag i flera steg först t ex sportbilderna sen natur i nästa import lite omständigt jag vet men det funkar

Det är alltså inte själva importen jag vill ha hjälp med, den är jag nöjd med. Att importera om mina 10 000 bilder så de hamnar i rätt mappar känns inte aktuellt. Jag kör på Erros tips och använder keywords, tror det funkar lika bra. Tack för input ändå! :)

Även jag förespråkar att man importerar till datumbaserade mappar. Det är enkelt, automatiskt och otvetydigt. Sen använder man nyckelord för att kategorisera bilder. En och samma bild kan höra hemma i många kategorier (många nyckelord) men den kan bara vara lagrad i en enda mapp.

Jag har skrivit lite mer om det:
http://sprng.me/eefch

Keywords har också fördelen att den kommer med bilden (om man ser till att spara förstås), Samlingarna finns bara i LRs katalog. Bra att vara så lite beroende som möjligt av bestämda program. Fast jag kommer hålla fast vid LR länge till, ger verkligen bra översikt över mina 130.000 bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto