Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gömma vissa bilder i biblioteket i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla tips. Fanns några olika lösningar trots allt.

Anledningen till att jag iINTE vill gå in och bara välja den mappen som jag vill arbeta med just då är flera orsaker.
Dels vet jag inte exakt vilken mapp den bilden finns i som jag vill jobba med.
Dessutom brukar jag bara bläddra tanklöst bland alla mina bilder, rätt som det är får jag syn på någon som jag känner har potential och börjar arbeta med den.

Men att ha en katalog för företag och uppdragsbilder och en för privata bilder var kanske inte en så dum ide.
Har ju fått lite uppdrag på olika saker och då blir det ju oftast väldigt många bilder och många liknande bilder. Dessa vore som sagt skönt att slippa bläddra igenom varje gång jag vill bläddra bland mina egna privata bilder.

Oavsett vilken metod du väljer i det fallet, borde du kanske börja fundera på en mer långsiktig lösning på hur du organisera dina bilder.

Tack för alla tips. Fanns några olika lösningar trots allt.

Anledningen till att jag iINTE vill gå in och bara välja den mappen som jag vill arbeta med just då är flera orsaker.
Dels vet jag inte exakt vilken mapp den bilden finns i som jag vill jobba med.
Dessutom brukar jag bara bläddra tanklöst bland alla mina bilder, rätt som det är får jag syn på någon som jag känner har potential och börjar arbeta med den.

Men att ha en katalog för företag och uppdragsbilder och en för privata bilder var kanske inte en så dum ide.
Har ju fått lite uppdrag på olika saker och då blir det ju oftast väldigt många bilder och många liknande bilder. Dessa vore som sagt skönt att slippa bläddra igenom varje gång jag vill bläddra bland mina egna privata bilder.

Hej Andreas

Tycker det är absolut bäst att skapa separata kataloger(databaser) för varje jobb du gör.
Anledningarna är många och här är några:
- Du kan inte av misstag blanda in andra bilder från andra kunder till t. ex. en samling
- Det är enkelt att namnge katalogerna och byta katalog snabbt
- Du vill inte riskera visa dina privata bilder för din kund

My cup of tea
Hälsningar Thommy
http://www.thommyandersen.se

Jag brukar använda samlingar och samlingsuppsättning för att kombinera det gamla "mapputseendet" med styrkan i samlingar. Fördelen med samlingsuppsättning är att man kan lägga flera samlingar under samma uppsättning.

När jag har ett jobb färdigt med några tusen bilder i så skapar jag en samlingsuppsättning med namnet datum och ett enkelt stödord typ "2015-05-01 bröllop Lisa och Pär". Efter det stegar jag igenom alla bilder från jobbet och flaggar de bilder jag vill spara genom att trycka "P". Vid den första gallringen så tar jag med i stor sett allt som är skarpt och hyfsat exponerat. När det är klart skapar jag en samling som heter "Urval" under den samlingsuppsättning som jag tidigare skapade och lägger alla utvalda bilder där.

Nu har jag en mapp (samlingsuppsättning) som heter "2015-05-01 bröllop Lisa och Pär" med en undermapp (samling) som heter "Urval" och klickar jag på den så ser jag bara de bilder jag har valt ut och lagt där. Dessutom skapar jag flera samlingar i samma uppsättning för t.ex. levererade bilder, bilder till bloggen o.s.v.

Fördelen är att det ser ut som ett traditionellt mappsystem men det har fördelarna som Lightrooms samlingar har. Med virtuella kopior kan man göra flera redigeringar av samma fil och skapa samlingar för t.ex. svart/vit m.m. Samma bild kan förekomma i flera samlingar men det finns bara en originalfil. Kombinera det med nyckelord och smarta samlingar så har du ett starkt system för att samla, hitta och visa de bilder du vill.

Det kan säkert finnas bra anledningar till olika databaser för t.ex. privat och jobb, men att skapa en ny databas för varje jobb låter inte som en bra idé om man ska kunna söka bland mängder av bilder i framtiden.

Hej Andreas

Tycker det är absolut bäst att skapa separata kataloger(databaser) för varje jobb du gör.
Anledningarna är många och här är några:
- Du kan inte av misstag blanda in andra bilder från andra kunder till t. ex. en samling
- Det är enkelt att namnge katalogerna och byta katalog snabbt
- Du vill inte riskera visa dina privata bilder för din kund

My cup of tea
Hälsningar Thommy
http://www.thommyandersen.se

Det låter omständligt att ha en katalog per jobb. Har du aldrig behov av att göra större sökningar - och hur hittar du rätt jobb bland alla kataloger?

Håller med Magnus, möjligtvis att man exporterar som en katalog ur arkiveringssynpunkt, eller att man håller isär privata och arbete.

Själv tar jag ibland timelapse, och då blir det ett antal bilder. Vad jag då gör är att jag staplar dem i en hög, så ser jag bara en bild. Bläddrar man i fullskärm så tar den såklart med alla bilder, men jag letar oftast bilder i gridview, och då är det praktiskt med högar.

Markera X bilder, högerklicka och välj Skapa hög -> Gruppera i högar.

Skapa en hög

Hej. Jag undrar hur man gör för att gömma vissa bilder i biblioteket. Jag har precis utfört ett jobb åt ett företag och har ca 1000 bilder därifrån som jag ska mata in i lightroom. Jag vill dock inte ha dom bland alla mina andra bilder utan enbart i en egen mapp där inne som jag skapar. Eller samlingar heter det väl. Jag vill alltså endast ha dom i en samling.

Hur gör jag det? är det ens möjligt?

/andreas

Man kan skapa en "hög" och då slipper du se alla bilderna när du skrollar men samlingen finns kvar.Du behöver bara se översta bilden i högen

Håller med Bo och Åke!!! "Gruppera i hög" med valda bilder underlättar scrollandet när det blir många bilder. Annars innebär "Alla bilder" alla bilder i katalogen, så då måste man skapa en ny katalog för att skilja bilderna åt.

Det låter omständligt att ha en katalog per jobb. Har du aldrig behov av att göra större sökningar - och hur hittar du rätt jobb bland alla kataloger?

Jag lever inte som jag lär eftersom jag inte gör några fotojobb. Har bara privata bilder.
Och det hela beror givetvis på mängden och typ av jobb.
Men hade jag gjort säg t. ex. 5 bröllopsjobb per år hade definitivt övervägt att skapa separata kataloger för att vara säker på att de förblir orörda.
Men allt beror på hur man jobbar.
Jag använder ofta kortkommando B för att spara undan till snabbsamling och vill inte riskera skicka till fel samling. Osv..
Arbetsflöden blir ofta ifrågasatta eftersom "man inte gör så själv". Det handlar till sist om egen bedömning och vad som passar ens behov bäst.

Hörde Scott Kelby i en ganska nyligen skapad videocast ifrågasätta användandet av "keywords" och allt arbete som det skapar. Enligt honom hittar man ändå sina bilder eftersom foldrar döps till vad de innehåller osv... och han och kollegan hittade alltid sina bilder och dessutom sökte de sällan efter bilder.

I min värld fullständigt fel! Men igen, funkar det för dem så är det väl jättebra!

Thommy

........................
Hörde Scott Kelby i en ganska nyligen skapad videocast ifrågasätta användandet av "keywords" och allt arbete som det skapar. Enligt honom hittar man ändå sina bilder eftersom foldrar döps till vad de innehåller osv... och han och kollegan hittade alltid sina bilder och dessutom sökte de sällan efter bilder.

I min värld fullständigt fel! Men igen, funkar det för dem så är det väl jättebra!

Thommy
Om Scott Kelby säger att man får dubbelt så hög upplösning om man håller kameran upp-och-ner kommer hälften av världens amatörfotografer att vända på kameran när de plåtar. Han lär ju också ha sagt att kataloger i LR är skit så därmed tycker också många "wannabees" att kataloger är skit. Vi andra, som inte riktigt förstått Kelbys storhet, fortsätter använda kataloger för det funkar bra för oss:)

Om Scott Kelby säger att man får dubbelt så hög upplösning om man håller kameran upp-och-ner kommer hälften av världens amatörfotografer att vända på kameran när de plåtar. Han lär ju också ha sagt att kataloger i LR är skit så därmed tycker också många "wannabees" att kataloger är skit. Vi andra, som inte riktigt förstått Kelbys storhet, fortsätter använda kataloger för det funkar bra för oss:)

Helt rätt!
Och för den som vill veta mer om hur man kan eller inte kan använda kataloger tycker jag ni skall kolla in Peter Kroghs välkända DAM(Digital Asset Management) och boken på länken http://thedambook.com/using-multiple-lightroom-catalogs/

Ja, så länge man vet hur man hittar rätt katalog så är det givetvis ett arbetssätt som kan fungera. :)

En privat- och en jobbkatalog kan säkert fungera men har man som jag 50-100 uppdrag per år så skulle antalet kataloger bli både ohanterligt och extremt opraktiskt.

har nu skapat en ny katalog till jobbilder. verkar va smidigt.

en annan grej. om ni kollar på bilden så har jag en del gamla kataloger som inte används längre.

katalog A och B använder jag. nummer 1,2 och 3 på bilden är kopplade till katalog A (heter samma)

nu 4 är kopplad till B.

frågan är om jag kan radera allandra mappar och filer och kataloger som syns där?

alla förutom "backups' mappen.

här är bilden
https://www.dropbox.com/s/lone5jj6981rua5/Skärmavbild 2015-05-20 kl. 12.13.35.jpg?dl=0

varför kan man inte infoga en bild i inlägget förresten?

Om du trycker ⌘+2 och låter oss se fulla filnamn och filstorlek så kan man säga nåt vettigt.
Som det ser ut nu skulle jag säga att att du kan radera fil nr 3,4,9,10 förutsatt att du inte använder dem.

Råkar du ta bort en katalog av misstag är det ju en enkel sak att återställa från säkerhetskopian.

här kommer en bättre bild kanske.

du sa att jag kunde ta bort nr 4. Det är ju preview katalogen, den är väl dumt att ta bort?

jag använder som sagt Jobb katalogen samt 2-2 katalogen.

Bilagor

• Skärmavbild 2015-05-21 kl. 10.19.20.jpg
    Skärmavbild 2015-05-21 kl. 10.19.20.jpg
    67.4 KB · Visningar: 25
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto