Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skapa oskärpa i bakgrunden i LR eller Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag håller på att experimentera med några verktyg fast behärskar inte dem så bra. T ex "justeringspenseln" i LR samt Lasso i Photoshop.
Vilket är smartaste att göra det i för att jämna ut färgen (på en liten yta som enligt bilden) i bakgrunden (photoshop eller LR) ? t ex om man vill efterlikna samma gröna ton som det finns en liten yta i bakgrunden.
Ps: Det är svårt att försöka fixa i LR pga tyvärr är bilden är inte så stor fast den var inzoomade på max.

Bilagor

• Skärmavbild 2014-10-13 kl. 17.04.40.png
    Skärmavbild 2014-10-13 kl. 17.04.40.png
    89.7 KB · Visningar: 349
Jag är ingen expert, men jag använder mig mycket av smartpenseln (heter den ens så..) i PS för att markera, och sen finjustering... Sen skulle jag på denna bild tagit klonstämpeln och smartlagningen för att fixa bakgrunden... Men det finns måånga sätt att göra på...
Har inte riktigt kommit överrens med lassot...! :)

Mvh. Henke

Finns ju massor av sätt. Jag hade jobbat med en kombination av texturlager och lagermasker. Samt nyansjustering för att få texturlagret att efterlikna den färgnyans du vill ha.

Bilagor

• testface.jpg
    testface.jpg
    56 KB · Visningar: 242
Finns ju massor av sätt. Jag hade jobbat med en kombination av texturlager och lagermasker. Samt nyansjustering för att få texturlagret att efterlikna den färgnyans du vill ha.

Tack för ditt förslag med exempel på retuschering. Det ser väldigt bra ut med lite diffusa färgskiftning.
Eftersom det är många bilder jag skulle vilja åtgärda i bakgrunden så hade varit bra att få någon form av instruktion från dig. Tyvärr kan jag inte så mycket om lagermasker.....
tack på förhand, Marie

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto