Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skapa mapp i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Har försökt flera gånger med detta. Vad gör jag för fel?
Jag markerar en befintlig mapp i LR som jag vill skapa en undermapp till och väljer Bibliotek/ny mapp.....
Jag hamnar på skrivbordet i stället och måste navigera mig fram där igen för att komma till rätt plats där jag ska skapa min undermapp (det hade varit önskvärt att komma direkt till rätt plats).
Sedan återgår jag till LR. Undermappen finns tyvärr inte där.

Nu har jag inte LR på denna dator så jag kan inte titta. Men det borde ju rimligen gå...

Sen är frågan varför du vill skapa en mapp? Om det är för att gruppera eller kategorisera bilder så skulle jag avråda från det. Nyckelord/keywords är betydligt bättre på det. Om det däremot är för att du vill lagra en fil i en ny mapp så kan det vara OK. Å andra sidan så bör du skaffa dig en rutin som redan vid import skapar de rätta mapparna automatiskt. De flesta (jag inkluderad) förordar en datumbaserad mappstruktur i stil med:

bilder/ÅÅÅÅ/MM/DD

I LR högerklicka på den mapp du vill skapa undermapp till och välj skapa ny mapp i...

Nu har jag inte LR på denna dator så jag kan inte titta. Men det borde ju rimligen gå...

Sen är frågan varför du vill skapa en mapp? Om det är för att gruppera eller kategorisera bilder så skulle jag avråda från det. Nyckelord/keywords är betydligt bättre på det. Om det däremot är för att du vill lagra en fil i en ny mapp så kan det vara OK. Å andra sidan så bör du skaffa dig en rutin som redan vid import skapar de rätta mapparna automatiskt. De flesta (jag inkluderad) förordar en datumbaserad mappstruktur i stil med:

bilder/ÅÅÅÅ/MM/DD
Visserligen håller jag på att lära mig detta med Nyckelord men ändå är det svårt när man är van vid mappar. Jag tycker att det blir bättre överskådlighet över var alla bilder finns när man har mappar. kanske att jag har fel?

Visserligen håller jag på att lära mig detta med Nyckelord men ändå är det svårt när man är van vid mappar. Jag tycker att det blir bättre överskådlighet över var alla bilder finns när man har mappar. kanske att jag har fel?

Problemet uppstår ju när du vill placera en bild i två mappar, eftersom du tycker att den "hör hemma" i två olika sammanhang. Eller tre. Eller fjorton. Låt säga att du på din födelsedag är i Paris och tar en fin bild av blommor. Ska den bilden då läggas i mappen "födelsedag"? Eller i mappen "Paris"? Eller mappen "blommor"? Jag personligen lägger den i mappen för det datum då den togs, t.ex. bilder/2014/07/14 (eller låter snarare LR göra detta automatiskt åt mig vid importen). Sen anger jag tre nyckelord till bilden: födelsedag, Paris, blommor. Sökbart direkt! Och var filen ska lagras är otvetydigt: den kan ju bara vara tagen vid ett enda datum.

Ska kommentera det här med mappar.
Nu är jag inte proffs som tar 1000-tals bilder varje dag, så för mig räcker med en mapp i månaden.
Sedan har jag ett antal mappar knutna till speciella händelser eller ämnesområden därunder.
Knyter också flera nyckelord till varje bild.
Ibland vill jag bläddra i bilder tagna vid ett speciellt tillfälle och då föredrar jag att gå via mapparna (även om jag troligen skulle kunna sätt sökparametrar) medan vid ett annat tillfälle vill jag se alla bilder jag tagit där det finns blåklockor med och då använder jag nyckelord för att hitta dem.
Om man fotar så mycket att det blir ny mapp varje dag kan det kanske ställa sig lite annorlunda.

Det viktigaste är att hitta något som fungerar för en personligen.

Men det är möjligt att det är feltänk från min sida och att det skulle kunna fungera bättre för mig på annat sätt.

bilder/ÅÅÅÅ/MM/DD

Nackdelen med en så detaljerad struktur är att det tar evigheter att hitta bilderna om man inte har nyckelord på dem.

D:\2014-07-14 Prinsens löpträning
D:\2014-07-19 Midnattsloppet för hundar

Dvs en mapp per fototillfälle eller i mitt fall, korttömning, gör att man med ett klick kan hoppa från mapp till mapp...i de flesta bildvisningsprogram, men alla fotografer fungerar olika. Bäst är ju att sätta nyckelord på allt men det gör jag bara med bilder som jag redigerat färdigt.

Ska man söka exakt efter fototillfällets datum/tid stödjer windows datumsökning efter exifdatumet.

Nåja, detta var inte riktigt LR...

I Lightroom kan man sätta nyckelord direkt vid importen, och då är det hur lätt som helst att hitta bilderna senare.

...så länge man fortsätter använda Lightroom. Eller om man väljer att exportera nyckelorden.

De lagras i en xmp sidecar (om man ställt in LR att göra det) som kan läsas av de flesta program. Tråden gäller ju dessutom just Lightroom, så då kan vi hålla oss till det ...

I Lightroom kan man sätta nyckelord direkt vid importen, och då är det hur lätt som helst att hitta bilderna senare.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med direkt vid importen.....Mina bilder laddas in via WiFi från min mobil och andra enheter till Dropbox/LR och det enda ja gör är att klicka på "synkronisera mapp".

Då måste nyckelorden sättas i efterhand (men du kan göra det på alla bilder samtidigt i LR). Jag syftade på att man kan sätta nyckelord när man importerar bilderna till LR från kameran eller minneskortet.

Nackdelen med en så detaljerad struktur är att det tar evigheter att hitta bilderna om man inte har nyckelord på dem.

D:\2014-07-14 Prinsens löpträning
D:\2014-07-19 Midnattsloppet för hundar

Dvs en mapp per fototillfälle eller i mitt fall, korttömning, gör att man med ett klick kan hoppa från mapp till mapp...i de flesta bildvisningsprogram, men alla fotografer fungerar olika. Bäst är ju att sätta nyckelord på allt men det gör jag bara med bilder som jag redigerat färdigt.

Ska man söka exakt efter fototillfällets datum/tid stödjer windows datumsökning efter exifdatumet.

Nåja, detta var inte riktigt LR...

Faktum är att jag har testat att utföra en liknande struktur som jag har med mapparna och undermapparna fast enbart av av nyckelord på olika nivåer. Det fungerar men fönstret "nyckelordlistan" är inte så stor och det innebär att man måste bläddra sig fram och tillbaka.

Det viktigaste är att hitta något som fungerar för en personligen.

Men det är möjligt att det är feltänk från min sida och att det skulle kunna fungera bättre för mig på annat sätt.

Nej det är inte feltänkt. Det viktigaste är att man har ett system som man trivs med själv. Då kommer det att användas. Hellre ett system med brister än inget system alls.

Orsaken till varför många (däribland jag själv) förordar en grundstruktur i någon form av kronologisk ordning är att den är enkel att underhålla. Det kommer aldrig råda något större tvivel om när bilden är tagen. Försöker man sig på en annan uppdelning kommer man förr eller senare stöta på en konflikt.

När bilderna väl hamnat i en mapp på hårddisken och är importerade i Lightroom är det det som sagt en "enkel" sag att organisera dem som man vill med hjälp av nyckelord och samlingar.

De lagras i en xmp sidecar (om man ställt in LR att göra det) som kan läsas av de flesta program. Tråden gäller ju dessutom just Lightroom, så då kan vi hålla oss till det ...

Jag provade Lightroom-sidecar nyckelord/ändringar för något år sedan, windows hittade inte filerna från sökta nyckelord men jag kanske gjorde något fel. Win 7 var det då. Kör nu Win 8. Ska lighroomnyckelord och sidecar ge träff i windowssökningar? Det borde de göra.

Det är möjligt att det krävs ett iFilter installerat för att Windows ska indexera filerna, men så länge man har LR spelar det ju ingen roll (och ämnet förutsätter Lightroom).

Vill man pilla med metadata utanför Lightroom är det också möjligt, då databasen är SQLite, så det går att göra massor den vägen om man känner sig äventyrlig :)

Det är möjligt att det krävs ett iFilter installerat för att Windows ska indexera filerna, men så länge man har LR spelar det ju ingen roll (och ämnet förutsätter Lightroom).

Vill man pilla med metadata utanför Lightroom är det också möjligt, då databasen är SQLite, så det går att göra massor den vägen om man känner sig äventyrlig :)

De flesta har LR men kanske inte vill behöva söka via LR. Sidecar måste funka så att man inte är bunden till Adobes utveckling framöver.

Win-F kan tom läsa mail, så nog ska LR-nyckelord kunna läsas.

Nej det är inte feltänkt. Det viktigaste är att man har ett system som man trivs med själv. Då kommer det att användas. Hellre ett system med brister än inget system alls.

Orsaken till varför många (däribland jag själv) förordar en grundstruktur i någon form av kronologisk ordning är att den är enkel att underhålla. Det kommer aldrig råda något större tvivel om när bilden är tagen. Försöker man sig på en annan uppdelning kommer man förr eller senare stöta på en konflikt.

När bilderna väl hamnat i en mapp på hårddisken och är importerade i Lightroom är det det som sagt en "enkel" sag att organisera dem som man vill med hjälp av nyckelord och samlingar.

Exakt.....man måste prova sig fram för att hitta ett sätt som fungerar. Det känns så annorlunda detta med nyckelord.

Kan andra bildredigeringsprogram än Adobes läsa xmpfilerna? Nikons gör det väl inte vad jag vet?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto