Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skapa kontaktkarta/råkopia som nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

GuruX

Aktiv medlem
Jag har ganska så nyligen införskaffat en Holga och skulle vilja testa att framkalla själv.

En förstoringsapparat känns lite dyr just nu.
Jag såg ett inlägg av Svante Wahlström i denna tråd, och det hela såg ganska bra och billigt ut. Nu till frågorna.

Efter att ha framkallat filmen så skulle jag vilja göra en kontaktkarta, eller råkopia som det också brukar kallas. Om jag har förstått det hela rätt så lägger man bara negativen på fotopappret och belyser för att få en råkopia. Fotopapper behöver man, men vad mera, en del kemikalier gissar jag. Fungerar det med en vanlig skrivbordslampa som ljuskälla, eller måste det vara speciellt ljus på speciella våglängder?
 
Har du nära till Clas Ohlsson, så finns allt du behöver där i mörkrumsväg. Köpte mina kemikalier och fösta ppapper där. De har även mörkrumslampa och andra nyttigheter.

Kontaktkarta fixade jag genom att på CO inhandla:

Fotopapper av lämplig storlek, de har 18x24 och 13x18 cm
Pollymax pappersframkallare
Pollymax fix (funkar bra för papper och film)
En fotoram av clipsmodell med glas i lämplig storlek.

På Konsum köper du vanlig ättika om du vill ha ett stoppbad som finns som 12% eller 24% lösning, Bara räkna på procenten och literpriset för det optimala. Den ska spädas till ca 2-4% när den brukas.

Sen är det bra att ha någraplastskålar att ha kemikalier i och något att mäta upp de flytande kemikalierna med, tex ett decilitermått eller liknande.

Om du inte vill jobba i mörker så kan mörkrumslampa vara bra att ha.


I fotoramen lägger du filmen och ett fotopapper och klämmer åt. Ena sidan kan du tejpa och ta en klädnypa till den andra och låsa.

Valfri belysning. Kör du med taklampan i t ex badrummet så belyser du högst en sekund eller vad nu u kommer fram för lämplig tid för din ljuskälla.

Temperaturen är inte så kinkig. Normal är det runt 22 grader inomus så om du blandar till lämplig mängd (0,5 l) kemi och låter den stå i rumstemperatur en stund så blir den raskt lämpligt tempererad. Går ju att mäta med en termometer oxå...

Sedan är arbetsgången följande:
Mörklägg
Tänd mörkrumsljus om du inte hittar i mörkret
Ta fram papper och lägg i fotoramen
Lägg negativen ovanpå pappret i fotoramen
Lägg på glaset och fixera detta.
Exponera med vitt ljus/dagsljus eller annat ljus som pappret är känsligt för under lämplig tid (det provar du raskt fram av dina misslyckanden) Allt svart= med för lång tid)
Ta ur pappret och lägg det i framkallaren i 45-60 s
Flytta över till det eventuella stoppbadet som den badas i ca 10 s
Flytta över den till fixbadet där den ligger i 2 minuter. Efter ca 30 s kan du tända vitt ljus.
Skölj i balja med rinnande vatten i 5 minuter
Häng upp på tvättlina och torka,

När du flyttar pappret mellan skålarna är det viktigt att det inte kommer fix eller stoppbadsvätska i framkallaren.

Hoppas jag svarade på dina frågor.

/Roland som gillar doften av kemikalierna
 
Hur många filmer räcker en framkallningsdosa (0,5l) med kemi?

Är det bara att hälla ur framkallningsvätskan när den har verkat så att man kan återanvända den?
Stoppen är kanske inte så aktuellt att hälla ur och spara, den är ju hyfsat billig.
Fixen däremot skulle man ju också gärna vilja spara.

Annars så får man väl välja att framkalla en massa filmer direkt, då är vi tillbaka på fråga ett.
 
GuruX skrev:
Hur många filmer räcker en framkallningsdosa (0,5l) med kemi?
En sån dosa brukar rymma två spiraler med varsin film på.
GuruX skrev:
Är det bara att hälla ur framkallningsvätskan när den har verkat så att man kan återanvända den?
Stoppen är kanske inte så aktuellt att hälla ur och spara, den är ju hyfsat billig.
Fixen däremot skulle man ju också gärna vilja spara.
Man kan återanvända många framkallare. Man måste då kompensera med ökad tid för att få samma densitet.

Jag rekommenderar dock absolut att bara använda framkallaren en gång och istället späda den mer. Det ger i regel fler framkallade filmer per liter och en eliminerad variabel i processen.

Stopp och fix går utmärkt att återanvända. Fixet har en på flaskan angiven kapacitet och fix har ofta en färgindikator som byter färg när det är utslitet.
 
jimh skrev:
En sån dosa brukar rymma två spiraler med varsin film på.
Nu var det jag som ställde frågan lite knepigt.
Vad jag menade var egentligen, hur många filmer räcker 0,5L kemi till.
Det är 120-film som jag ska framkalla, så dosan rymmer oftast bara en. Iaf den på Clas Ohlson.
 
Kemikalierna får väl inte hur som helst hällas ut i slasken, reningsverken gillar inte dessa...

Fixet jag köper på CO räcker till 32 filmer per liter brukslösning. Flarran är 0,5 liter och späds till 2 liter. Om man fixerar papper så späds den 1:9 istället. Pappersframkallren späds 1:9 ur 0,5 litersflaskan. För papper räcker en liter brukslösning till 1,2 kvm, så en flaska räcker länge.

För framkallning av filmen så blir påsen med d76 3,8 liter när den är färdigblandad. Om den sedan späds 1:1 blir volymen 7,6 liter och det går åt 0,3 liter per film, eller 0,5 liter för två filmer samtidig. Många filmer blir det. I varianten 1:1 som många föredrar med längre framkallningstider så är det regel att inte återbruka vätskan.

Läste på forumet hur ånga filmer sdet går att klämma ur en liter vätska. Minns dock inte var, men det var åtskilliga fler än vad Kodak rekade.
 
En liter tillblandad Kodak Polymax fix räcker till 32 135-filmrullar med 36 bilder och 32 rullar 120-film, enligt förpackningen. Så en halv liter ospädd kemi räcker till 64 filmrullar.

Av d-76 går det åt om den som Jim skriver med spädning 1:1 och du fyller fullt i dosan, 0,25 liter ospädd d76 per framkallning, vilket gör att påsen borde räcka till 15 filmer (38 dl späds till dubbla mängden 76 dl och 5 dl används per gång bör ge 15 filmer). För 135-film räcker den till nästan dubbla mängden. Hoppas jag räknat rätt. Brukad lösning återbrukas ej i detta resonemang.
.
 
Okej.
Nu är framkallaren tillblandad.
Har lite knepigt att klura ut framkallningstiden.
Databladet till filmen säger 8 min i "Daylight Tank" med "Rodinal 1+25".
Låter det vettigt? Vad borde framkallningstiden bli om jag späder min D76-framkallare 1:1?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.