Annons

Skapa extremt suddiga bakgrunder (och framför)

Produkter
(logga in för att koppla)

ch32

Medlem
Tjena forumet!

Jag har köpt en Nikon AF NIKKOR LENS 50 MM f/1.8D som jag har nöjd med om jag tar photo på saker från någon meter bort, då får jag hyfsad fokus på saken jag fotar men jag skulle vilja ha något som ger ännu mer fokus och mer "dimma" framför och bakom, som på bilden jag har länkat! Som ni ser så är det väldigt suddigt framför och bakom. Tips på sådana bilder? :)

Länk: https://www.instagram.com/p/BIM__x-jefK/?taken-by=ambassadorwatches
 

Bilagor

  • 13774180_1119890758070339_396251246_n.jpg
    13774180_1119890758070339_396251246_n.jpg
    60.6 KB · Visningar: 79
Med tanke på att avbildningskalan för klockan är ganska stor blir skärpedjupet bara någon millimeter eller så på klockbilden om man fotograferar på full öppning. Men eftersom arbandet är djupare än så antar jag att man stackat flera bilder då går det att styra ganska exakt hur djup skärpan ska bli.
 
1. Suddet bakom och framför ökar ju större bländare du har. Med 50mm f/1.4 blir bakgrunden suddigare.
2. Det ökar även ju längre brännvidd du har. Med 85mm f/1.8 blir bakgrunden också suddigare.
3. Sist så beror det på hur stor skillnad det är i avstånd mellan fokusplanet och till det du vill ha suddigt. Ju större skillnad desto suddigare blir det. På nära håll så är det väldigt enkelt att skapa stora skillnader.
 
Bilden du länkar till är en macrobild, dvs en närbild. Då blir oskärpan framför och bakom stor. Är närbilder du vill ta så får du skaffa mellanringar eller en försättslins för makro, förslagsvis Raynox DCR-250 eller 150 som har hög kvalitet.

Om det är bilder på normalstora saker du du vill ha mycket oskärpa kring så tänk på detta.
* Ställ kameran på A och använd bländare 1,8
* Gå nära ditt motiv
* Stort avstånd mellan motiv och bakgrund, gärna minst 10m

Räcker inte detta så googla på Bokeh panorama. Då kan du få större oskärpa utan att köpa dyra objektiv.
 
1. Suddet bakom och framför ökar ju större bländare du har. Med 50mm f/1.4 blir bakgrunden suddigare.
2. Det ökar även ju längre brännvidd du har. Med 85mm f/1.8 blir bakgrunden också suddigare.
3. Sist så beror det på hur stor skillnad det är i avstånd mellan fokusplanet och till det du vill ha suddigt. Ju större skillnad desto suddigare blir det. På nära håll så är det väldigt enkelt att skapa stora skillnader.

Fast skärpedjupet korrelerar väl med avbildningskalan på objektet, inte brännvidden. Däremot gör det ändrade perspektivet vid samma avbildningsskala att en längre brännvidd ger bakgrund som förefaller suddigare (punkt 3). Punkt 2 gäller om du står på samma plats och fotar med de två olika objektiven men det gör man inte alltid.
 
Bilden du länkar till är en macrobild, dvs en närbild. Då blir oskärpan framför och bakom stor. Är närbilder du vill ta så får du skaffa mellanringar eller en försättslins för makro, förslagsvis Raynox DCR-250 eller 150 som har hög kvalitet.

Om det är bilder på normalstora saker du du vill ha mycket oskärpa kring så tänk på detta.
* Ställ kameran på A och använd bländare 1,8
* Gå nära ditt motiv
* Stort avstånd mellan motiv och bakgrund, gärna minst 10m

Räcker inte detta så googla på Bokeh panorama. Då kan du få större oskärpa utan att köpa dyra objektiv.

Håller med om detta men kom också på att ytterligare ett sätt att fota makro på är att använda ett 50 mm-objektiv bakochfram som en försättslins. Det har varit en klassisk metod vet jag även om jag aldrig provat själv. Däremot funkade Raynox försättslinser ok när jag testade med ett 50/1,8 även om ett dedikerat makro såklart ger ännu bättre bilder. Tamrons 90/2,8 utan VC är väldigt skarpt och billigt nu så det skulle jag säga är ett fynd.
 
Fast skärpedjupet korrelerar väl med avbildningskalan på objektet, inte brännvidden. Däremot gör det ändrade perspektivet vid samma avbildningsskala att en längre brännvidd ger bakgrund som förefaller suddigare (punkt 3). Punkt 2 gäller om du står på samma plats och fotar med de två olika objektiven men det gör man inte alltid.

Ni pratar om olika saker, skärpedjup och bakgrundsoskärpa, båda har rätt.
Skärpedjupet, dvs det som har skärpa påverkas endast av avbildningsskala och bländare. Brännvidd är oviktigt för skärpedjupet i praktiken. Teoretiskt går det räkna fram små skillnader.

Däremot blir bakgrundsoskärpan större med längre brännvidd och samma bländare.
 
Hey guys! My name is Dina and I am a photographer of that photo with you discourse here. I would like to say to you, that this photo was shooting on canon 5D mark2, lens canon 100 macro. Technical: aperture -6.3, shutter speed 1\400, ISO - 100. But the most important thing it is light conditions. If you want to ask me something more wright me here [email protected]
 
Ni pratar om olika saker, skärpedjup och bakgrundsoskärpa, båda har rätt.
Skärpedjupet, dvs det som har skärpa påverkas endast av avbildningsskala och bländare. Brännvidd är oviktigt för skärpedjupet i praktiken. Teoretiskt går det räkna fram små skillnader.

Däremot blir bakgrundsoskärpan större med längre brännvidd och samma bländare.

Men det beror väl på att avbildningsskalan är direkt proportionell mot brännvidden.

Det som ändras med brännvidden är perspektivet, eftersom man kommer att befinna sig på olika avstånd från motivet för att uppnå en viss avbildningsskala med olika brännvidder.
 
Hey guys! My name is Dina and I am a photographer of that photo with you discourse here. I would like to say to you, that this photo was shooting on canon 5D mark2, lens canon 100 macro. Technical: aperture -6.3, shutter speed 1\400, ISO - 100. But the most important thing it is light conditions. If you want to ask me something more wright me here [email protected]

Thanks Dina!
I think it is the first time I see a response from the photographer behind the camera in this forum. If the question where not directed to the photographer him/her.
Thanks, especially when I see you are new to this forum! Nice of you to join!
 
Hey guys! My name is Dina and I am a photographer of that photo with you discourse here. I would like to say to you, that this photo was shooting on canon 5D mark2, lens canon 100 macro. Technical: aperture -6.3, shutter speed 1\400, ISO - 100. But the most important thing it is light conditions. If you want to ask me something more wright me here [email protected]

That 100 L macro is an awesome piece of glass and well done with lighting vs reflections and getting a clean background. Thank you for response and info!

Det betyder att du förmodligen kan få liknande skärpedjup på 50mm och runt f4, lite beroende på vad du har för närgräns på 50an. Min lilla 50mm STM till canon har runt 25-30cm medan min gamla hade runt 45-50cm. Lite närmre för eventuell bättre detaljåtergivning men då måste f-talet upp en aning för att inte bli helt omöjligt grunt skärpedjup. Exempel 50mm STM på 60 cm avstånd och f5 på crop sensor:
 

Bilagor

  • kanalen 106afb.jpg
    kanalen 106afb.jpg
    31.5 KB · Visningar: 42
Men det beror väl på att avbildningsskalan är direkt proportionell mot brännvidden.

Det som ändras med brännvidden är perspektivet, eftersom man kommer att befinna sig på olika avstånd från motivet för att uppnå en viss avbildningsskala med olika brännvidder.

Nja, skärpedjupet skalar ungefär som a/f (i kvadrat) där a är objektavstånd och f är brännvidd. Det betyder t.ex. att ett 100 mm objektiv har 10 ggr kortare skärpedjup på 1 m avstånd än ett 10 mm objektiv. Perspektivet har inte direkt samband med skärpedjup. Makroobjektiv har inte kortare skärpedjup än andra objektiv, däremot kan de avbilda på nära håll.

För att få till denna bild med ok perspektiv skulle jag välja ett kort tele med lagom stor bländaröppning på lagom stort avstånd (vilket det ju också visade sig vara).
 
Det betyder t.ex. att ett 100 mm objektiv har 10 ggr kortare skärpedjup på 1 m avstånd än ett 10 mm objektiv.

Om du pratar om hur hur mycket på bilden som har skärpa så är det fel. Räkna på en DOF kalkylator så ser du att skärpedjupet är relativt konstant vid samma avbildningsskala och bländare. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Brännvidd - avstånd - skärpedjup - bländare 2,8 på alla, fullformat
25mm 2m 115cm
50mm 4m 109cm
100mm 8m 108cm
200mm 16m 107cm
400mm 32m 107cm

Vill man räkna på hur stor oskärpa man får med olika brännvidd kan man se det på http://howmuchblur.com/#compare-1x-...m-f2.8-and-1x-400mm-f2.8-on-a-3m-wide-subject
Oskärpan är dubbelt så stor med dubbel brännvidd på oändligt avstånd bakom motivet.
 
Om du pratar om hur hur mycket på bilden som har skärpa så är det fel. Räkna på en DOF kalkylator så ser du att skärpedjupet är relativt konstant vid samma avbildningsskala och bländare. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Brännvidd - avstånd - skärpedjup - bländare 2,8 på alla, fullformat
25mm 2m 115cm
50mm 4m 109cm
100mm 8m 108cm
200mm 16m 107cm
400mm 32m 107cm

Vill man räkna på hur stor oskärpa man får med olika brännvidd kan man se det på http://howmuchblur.com/#compare-1x-...m-f2.8-and-1x-400mm-f2.8-on-a-3m-wide-subject
Oskärpan är dubbelt så stor med dubbel brännvidd på oändligt avstånd bakom motivet.

Nej, du missuppfattade nog, som du själv visar är kvoten a/f samma för alla dina exempel vilket ger ungefär samma skärpedjup..
Kolla vad du får för samma avstånd med olika brännvidd (t.ex. 1 m med 10 mm resp 100 mm).

Formeln (med reservation, från minnet):

Skärpedjup ca. 2o/Nx(a/f)^2, där o är oskärpecirkelns diameter. Detta gäller för det mesta, i vissa fall får får bökigare uttryck användas.

MVH/Torgny
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.