Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanning av svartvit film

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har sen jag köpte min Minolta Scan Dual II utan större framgång kämpat med att få till bra skanningar av svartvit film. Dia blir super och ännu bättre, enklare och snabbare blir det om jag använder Vuescan.

Mitt problem är att skuggornas (de tunna partierna i negget alltså) teckning klipps till svart alldeles för tidigt. Det är alltså en massa mörkgrå toner som helt enkelt hoppas över. Det känns som om skannern bränner på exponering för att tränga igenom de mörka, traditionellt svåra, partierna och låter de ljusa hamna där de faller.

Det har blivit bättre sen jag fick tipset att skanna en helt oexponerad del av negativet för att skannern skulle få ställa exponeringen mot den tunnaste delen av negativet. Det gör att jag med tillfredställande resultat kan skanna en del inte alltför svåra negativ. Men bara med originaldrivrutinen. Vuescans exponering löper amok på ett sätt som jag har svårt att beskriva, det blir olika resultat från gång till gång känns det som. Inte ens när jag anger "RGB Exposure" manuellt i Vuescan får jag ett konsekvent resultat från gång till gång.

Om någon har tips på ett bra arbetsflöde i originalprogramvaran så tackar jag och tar emot, men vad jag allra helst skulle vilja ha är tips på vad jag gör för fel i Vuescan. Det går så himla mycket snabbare att skanna i Vuescan så jag vill helst undvika Minoltas skräpprogram.
 
Hej jimh.

Jag brukar lägga min scanner i frysen ibland då blir det bättre resultat. :)

Skämt å sido, nu är det så att jag har en skitscanner Microtec Film scan, och med den har jag samma problem . Dom svartvita bilderna blir för täta i skuggorna.
Men sedan jag monterat ett UV-filter i en diaram och scannar genom det så blir resultatet avsevärt bättre.
Det kanske även funkar på scanners av högre kvalitet??

Mvh / Åke..
 
qlicken skrev:
Jag brukar lägga min scanner i frysen ibland då blir det bättre resultat. :)
Tja, det är ju allmänt känt att kyla minskar brus i CCDer, så om det var de täta partierna jag hade problem med så kunde det ju vara en lösning. Om än med vissa små problem i genomförandet :)

qlicken skrev:
Men sedan jag monterat ett UV-filter i en diaram och scannar genom det så blir resultatet avsevärt bättre.
Hmm... Kanske kan vara värt att prova. Undrar hur jag skall få plats med det? Iofs borde det väl fuka med nästan vad som helst som är någorlunda neutralt, så man kanske kan tejpa en bit oexponerad film så den hamnar ett par millimeter från den film som skall skannas. Det borde ju inte försämra skärpan om man sätter den på ljuskällans sida om filmen.
 
Har du provat att scanna som färgdia och sen vända bilden i Photoshop? Det förbättrar resultatet på min Canon-flatbädd.
 
Jag hade jätteproblem att få svartvit att funka i canons egen programvara och hade nog samma problem som du. Men jag provade att scanna i Vuescan med Media type B/W negative och sen så ställde jag in vilken film jag använt och pulade lite med B/W type och blackpoint under colorfliken. Efter det så hade bilderna mycket bättre teckning i de mörka partierna.
 
Dia/neg/svartvitt/svartpunkt/vitpunkt/färgbalans påverkar tyvärr inte (med min skanner i alla fall) den faktiska exponeringen utan bara efterbehandlingen. Så det är ett smidigt sätt att distribuera tonerna inom histogrammet, men dessvärre inte för att plocka fram saker som en gång hamnat utanför det.

Är det någon som lyckas få till konsekventa resultat i Vuescan genom att klicka "Lock exposure" och ange ett exponeringsvärde manuellt? För mig blir det helt oförutsägbara resultat.
 
Yes!

Nu verkar det som om jag till slut efter många timmar och testrullar lyckats lära mig att skanna svartvitt! Nu kan jag själv bestämma hur mycket skuggteckning jag skall ha, inte skannern. Hur jag gjorde? Jag ställde in exponeringen på 1.92 i Vuescan och det verkar göra susen :) Något är knasigt med programmet eller min skanner eftersom exponeringen verkar vara så känslig, men nu funkar det i alla fall!
 

Bilagor

  • skiftnyckel.jpg
    skiftnyckel.jpg
    38.3 KB · Visningar: 763
FOG-värde

I den del scannerprogramvaror kan man skapa egna FOG värden. Dvs, du kan scanna ett oexponerat, men framkallat, stycke film (helt svart) och på så sätt skapa ett mått på filmens värde för vad som är totalsvart, 100%.

Sitter iofs på en Agfa T5000+ och agfas programvara (minns inte namnet nu) så jag vet inte om det finns i hem-användar programvaror men det förutsätter jag. I alla fall så brukar detta vara receptet för juste skuggpartier i scannade svart/vita bilder.

/Mattias
 
Det låter som ett oerhört smart och pedagogiskt sätt att lösa problemet. Synd att inte fler programutvecklare tagit det till sig. Det finns inte (mig veterligen iaf) i vare sig Vuescan eller Minoltas programvara.
 
Re: Yes!

jimh skrev:
Nu kan jag själv bestämma hur mycket skuggteckning jag skall ha, inte skannern. Hur jag gjorde? Jag ställde in exponeringen på 1.92 i Vuescan och det verkar göra susen :)

sitter med minolta scan dual III och demonversionen av vuescan 7.6.11; var ställer man in exponeringen?

efter att ha snabbtestat att skanna svartvitt med scan dual III:an användandes minoltas programvara och med vuescan, så verkar vuescan helt klart ge ett bättre resultat.

/fredrik
 
Re: Re: Yes!

smudo skrev:
var ställer man in exponeringen?
Devicefliken > Lock exposure > Skriv in värdet.

Jag har utvecklat min skanningsmetod en del nu men hinner tyvärr inte beskriva hur just nu.
 

Bilagor

  • vs.gif
    vs.gif
    803 bytes · Visningar: 570
Re: Re: Re: Yes!

jimh skrev:
Devicefliken > Lock exposure > Skriv in värdet.

Jag har utvecklat min skanningsmetod en del nu men hinner tyvärr inte beskriva hur just nu.

Feel free att utveckla när du får bättre tid, för jag får ofta rätt tveksamma resultat just med svartvitt jag också på min III:a.

Har provat att dra runt reglagen i vuescan lite, och upplever det som om jag får bättre resultat därmed än jag får med Minoltas programvara, men jag har svårt att hitta principer för hur jag ska göra vilket känns lite besvärligt.
 
Har provat dom rekommenderade inställningarna i den tråden tidigare, med lite varierat resultat. Problemet är väl antagligen att man vet för lite om vad man pysslar med, eftersom jag inte vet vilken variabel jag ska ändra i de fall jag inte tycker det blir så bra.

Sen upplever jag att kornigheten i bilderna förstärks nåt extremt i vissa fall, något jag mer trodde var vanligt på SD II. Går detta att göra något åt?
 
Of topic fråga

Detta är väl kanske lite utanför tråden men jag har en fråga om Vuescan. Jag använder det programmet på min gamla dator med Windows 95 och tycker det är bra men jag har en ny dator, Dell Dimension 4300 med Windows XP, home edition, och på den datorn kan jag inte installera programmet.

Enligt Hamricks hemsida ska det fungera med XP. När jag dubbelkickar på den nedladdade filen visas timglaset några sekunder sen händer inget mer. Det skapas ingen mapp på hårddisken och inga filer installeras. Någon som har tips på vad som kan vara fel??

________________
Thomas F
 
wennerstrom skrev:
Har provat dom rekommenderade inställningarna i den tråden tidigare, med lite varierat resultat. Problemet är väl antagligen att man vet för lite om vad man pysslar med, eftersom jag inte vet vilken variabel jag ska ändra i de fall jag inte tycker det blir så bra.

Sen upplever jag att kornigheten i bilderna förstärks nåt extremt i vissa fall, något jag mer trodde var vanligt på SD II. Går detta att göra något åt?

håller med. dokumentationen till vuescan (åtminstone demoversionen) är väldigt knapphändig. visst, jag kan acceptera en lista av värden, men jag vill väldigt gärna veta vad jag gör.

tyckte också att bilden jag skannade blev kornigare, men inbillade mig/hoppades på att det berodde på att jag tittade på den i inbyggda visaren i vuescan. hade jag fel?

/fredrik
 
wennerstrom skrev:
Sen upplever jag att kornigheten i bilderna förstärks nåt extremt i vissa fall
Det är ett problem som väldigt många upplever över hela världen vid skanning av negativ film. Det finns webbplatser dedikerade åt problemet som kallas "grain aliasing". Själv tror jag inte att ens en bråkdel av alla som har problem har stött på grain aliasing. Som fenomen är det helt hårdvaruberoende och skulle ju i så fall drabba även diafilm. Men de som upplever förstorat korn med diafilm är inte många.

Min hypotes är att problemet handlar om en kombination av två saker: Felaktig exponering som gör att skuggpartierna klipps abrupt. Och alltför aggressiv efterbehandling som läggs på bilden, med resultatet att alla bilder får ett korn som om de kopierats på femmans papper.

Ok, nog med utsvävningar, nu till något mer konstruktivt.

Med Vuescan
Först vill vi ha exponeringen rätt. När vi väl har hittat rätt värde för den kan vi återanvända det vid alla skanningar av den kombinationen film/framkallare. Syftet med exponeringen är att - precis som vid fotograferingen - att säkerställa att vi har tillräcklig teckning i skuggorna.

För att kunna ställa in exponeringen behöver vi en filmsnutt som inte har exponerats för ljus men framkallats som vanligt. Den skall alltså ge oss densitetsvärdet för bas och slöja för filmen i den aktuella framkallaren. Det brukar alltid finnas någon ruta i början av filmen som uppfyller detta krav.

Nu är det dags för en förhandgranskning på den blanka filmbiten. Klicka inte i exponeringslåset än, vi skall börja med att kolla hur Vuescan vill ställa exponeringen automagiskt.

Ignorera i det här läget hur bilden ser ut i förhandsgranskningen, det som visas där är efterbehandlat. Vi vill bara veta vad CCDn faktiskt ser. Det gör vi genom att använda densitometerfunktionen i Vuescan. Håll in ctrl-knappen och för ut muspekaren över ytan. Vi ser nu filmens densitet i de tre färgkanalerna nere i statusfältet. Det är tre siffergrupper i stil med "0.08 - 0.10 - 0.06".

Nu är det "Lock exposure" som gäller. Ett värde dyker då upp i fältet "RGB exposure". Med en Minolta Scan Dual II och T-Max 100 framkallad i D76 är chansen stor att du hamnar kring 2, men det har ingen större betydelse.

Ändrar man värdet i fältet och gör en ny förhandsgranskning så kan man avläsa de nya densitetsvärdena. Vi vill ha en exponering som är så knapp som möjligt men inte så snål att den knuffar filmbasens densitet utanför histogrammet. Jag brukar sikta på att ha ett snitt på 0.05D när jag kör runt muspekaren.

Notera exponeringsvärdet, det är som sagt återanvändningsbart.

Nu har vi säkerställt att hårdvaran funkar som den skall. Då är det "bara" efterbehandlingen kvar. Det är en svag punkt hos Vuescan eftersom det inte finns något kurvreglage. Därför brukar jag föredra att göra så lite det bara går här och göra den riktiga justeringen i Photoshop. Så länge vi inte klipper skuggor och högdagrar vid skanningen och använder 16-bitarsfiler så gör det ingen kvalitetsskillnad om vi gör bearbetningen vid skanningen eller senare.

Nåväl, jag brukar i alla fall ratta lite i Vuescan för att inte få en helt och hållet platt fil till Photoshop. De prylar vi behöver för det finns samlade under fliken "Color".

Jag brukar köra med Color balance = None och sen mickla med B/W type och B/W curve tills jag får ett resultat som ser ok ut.

Som sista moment tar vi en titt på histogrammet så att det inte smitit ut ända längst till höger med klippta högdagrar som följd. Har det det så måste vi tillbaka till color-fliken och mickla.

Sen är det bara att klicka på Scan. Eller nåja, där tar Photoshparbetet vid. Där brukar det räcka fint med att knöka till en snygg s-kurva i kurvor för att få ett fint resultat. Men då har vi inte börjat prata damm än ;-)
 
Jag skall försöka skriva en snutt om hur jag använder originaldrivrutinen också, men just nu orkar jag inte :)
 
ANNONS