Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanning av kvadratiska neg, Epson 4490

Produkter
(logga in för att koppla)

skarsfjall

Aktiv medlem
Hej,

Jag har just börjat använda Epson 4490 för att skanna bilder. Problemet är att med mellanformat (6x6) envisas programmet med att bara visa utsnittet 55x32mm och jag hittar ingen möjlighet att justera så att hela bilden kommer med. Manualen säger inget om justering i sidled, mer än att vid full view på förhandsvisning ska man kunna dra ramen för utsnitt med handverktyget (efter att klicka på icon för detta) men iconen är gråmarkerad och inte valbar. Avhuggna bilder är inget roligt! Att beskära bilden går bra, men att få med hela bilden går inte. Använder programmet i proffsläget där alla inställningsmöjligheter ska vara tillgängliga.
Något tips?

/Sigge
 
Följde det inte med någon annan scannermjukvara t ex "Silverfast" med scannern när den köptes?
Har själv en Epson 4990 och har också fått beskärning med Epsons egen mjukvara. Med Silverfast (som följde med) gick det att bestämma utsnittet helt själv.

/Hans
 
Bredvid knappen Förhandsgranskning finns en liten knapp med en trekant på. Klicka på den och välj normal istället för miniatyrbild.
 
Tack för tipset. Jag läste vidare i "manualen" (lite svårt att få överblick över en handbok som består av en mängd länkade html-filer) och såg att jag blandat ihop "normal" (i vänstra dialogrutan) med "full view" i högra rutan. Efter att ha kryssat bort visning av miniatyrbild syns hela fältet vid förhandsvisning och nu fungerar det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.