Annons

skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

stefandahlen

Aktiv medlem
Har sökt på ordet skanner och funnit en hel del information. Men hittade inte riktigt vad jag sökte.

Det är så att jag tänkte köpa en skanner och har kikat lite extra på en Minolta Scan Dual IV. Dels för att priset är ganska ok och dels för att dynamikomfång ligger på 4,8. Det är ju något bättre än Nikon LS-50, även om den senare har högre dpi. Tänkte skanna negativ och dia i färg.

Frågan; Jag tänkte dels lägga ut bilder på hemsida och dels skriva ut. Räcker 3200 dpi för att skriva ut bilder i A4-format med bra upplösning?

Någon som har kommentarer kring mina ev val av skanner?

3200 pixlar per tum (ppi) räcker gott för utskrift i A4 för småbildfilm.

Det är många faktorer som spelar in i ett skannerval. Jag tror att Nikon LS-50 är ett de starkaste korten. Jag skulle iaf köpt den.

Har nyligen köpt en LS 50 tycker att den är bra!
den har framförallt digital ICE som jag tycker är helt suverän,tar bort repor och damm utan förlust i skärpa och detaljåtergivning

ICE saknas tyvärr på Dual IV

stefandahlen skrev:
dels för att dynamikomfång ligger på 4,8. Det är ju något bättre än Nikon LS-50
Ignorera den specifikationen, det är bara teoretiska siffror. Tyvärr är det få skannertillverkare som publicerar äkta data framtaget med mätningar. Men på den positiva sidan så är de flesta skannrar rätt bra idag.

Båda är bra maskiner men om du tål priset så får du nog mer skanner om du köper Nikonmaskinen. Ice är värt en hel del bara det.

Upplösningen räcker gott vilken av dem du än väljer.

Jag köpte en Nikon Coolscan LS-50 ED.

Jag blev tvungen att skaffa en ny filmscanner häromveckan eftersom min gamla Nikon LS-30 plötsligt gav upp andan: "hardware error".

Det blev en Nikon LS-50, har i o f s inte hunnit scanna så mycket än med den, men hittills är jag väldigt nöjd med driftsäkerhet och bildresultat.
ICE är en suverän funktion.
Betalade 4.175:- plus moms hos Dustin med cirka 2 veckors leveranstid.

Var väldigt nöjd med den gamla scannern också. Kostade 7.200:- plus moms när jag köpte den 1999, trevlig prisutveckling för en gångs skull...

Den nya ger bättre scanningsresultat, konstigt vore det annars. Skönt också att nu kunna plocka bort SCSI-kortet ur datorn.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto