ANNONS
Annons

Skanner och RAM minne ?

Produkter
(logga in för att koppla)

f64

Medlem
Jag funderar på att köpa en filmskanner och har bland annat funderat på Minolta DIMAGE Scan Elite 5400.
(Anledningen att jag fokuserar på någon av de mer högupplösande skannrarna är att positiv/negativ materialet är stativtagningar med ; Velvia, Technical Pan, Kodalith Ortho (mjukframkallad), Material som jag tidigare gjort mycket stora förstoringar resp. delförstoringar av. " Tanken är sådan även när det gäller det digitaliserade (delförstoringar i A3)).

Problemet är att jag befinner mig på ett nära nog neolitiskt stadium vad avser datakunskap.
I systemkraven för ovan nämnda skanner står att läsa gällande RAM minnet;

"128 MB or larger (actual memory capacity)*3" och vidare
"*3 CPU, RAM, and hard-disc space requirements with 16-bit color depth and Pixel Polish are as follows...
.../ RAM: 256 MB actual memory or larger (512 MB or larger recommended) /"

Övriga systemkrav är uppfyllda på min "gamla" Compaq Laptop, men RAM minnet ligger just på 256 MB.
Innebär det då, i och med formuleringen "256 MB actual memory" att RAM minnet inte räcker till om jag önskar göra skanningar med 16 bitars färg djup och högsta upplösningen ?

Mvh
"En som fokuserar mer på vildmark än på datorer"
 
Jag tror inte att minnesmängden kommer att bli ett problem vid själva skanningen.

Däremot kommer du att ha nytta av större minne om du skall efterbearbeta bilderna eftersom ditt RAM-minne kommer att bli fullt och mer därtill så fort du öppnar en bild i ett bildbehandlingsprogram.

Har du USB 2 eller Firewire på din Compaq? Det är nog i princip ett krav om du skall köra högsta upplösningen, annars kommer det att bli en extrem flaskhals.
 
Är det problem som man reducerar genom att gå ned till exempelvis 4000 dpi och 42 bitars fägdjup som på exempelvis Canons filmscanner alternativt en Minolta med lägre dpi.

Jag drar mig ekonomiskt för att både köpa ny dator och skanner.
 
Ja, Photoshop kommer definitivt att storkna när du öppnar en bild på 220 MB med bara 256 MB RAM.

Men det går väl att köpa mer minne till din dator?
 
Som sagt var "neolitisk kunskapsnivå när det gäller datorer"

Jag har aldrig tittat på större minne till bärbart tidigare.

Jag skall göra en koll.

Tackar för upplysningarna.
 
Tänk på att Compaq-datorer ofta bara är kompatibla med Compaq-prylar, dvs du måste köpa ett Compaq-minne till din dator för att det ska fungera. Och tyvärr så är Compaq-prylar i regel dyrare än "vanliga".
Är inte 100% säker att det är så på dagen nya Comaq-burkar men "förr" var det så iallafall. Kolla upp det innan du köper minne.
 
Det stämmer ju då inte, enda sen Åtminstone Armada 7800 och även många tidigare modeller används standard SO-Dimm i alla Compaqs burkar.

Samma gäller för Dell, HP, Gateway, Apple, Toshiba.

Deras "egna" minnen är helt enkelt oftast Toshiba, Hynix(Hyndai), viking, Micron eller Infineon uppmärkt med en etikett från respektive tillverkare.

Vanligast är Micron och Infineon(F.D Siemens ägt bolag).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.