Annons

Skanner för gamla släktbilder?

John L

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle behöve köpa en skanner ganska omgående.
Jag behöver några köpråd.
Jag skall skanna in en större mängd släktbilder där de flesta är inklistrade i album. De går inte att ta loss.

Mina behov:
Kvalitet behöver bara vara medel.
Måste skanna fort. (Viktigt)
Skall kunna skanna från ett uppslaget album.
Skall kunna skanna direkt till .pdf

Option:
Kunna skanna negativ i udda storlekar.
Kunna skanna glasplåtar i udda storlekar.
Gärna ha program för förbättring av gamla bilder.

Har förmodligen inget behov av att skanna 35mm film

Pris: Under 2000:-

Tack på förhand

Använd kameran som skanner

Det snabbaste sättet att digitalisera påsiktsbilder som sitter inklistrade i ett album är att använda en digtalkamera.

Då slipper du besväret med att försöka få albumsidorna att "trivas" i skannern. Ordna med bra belysning, ställ in kamerans vitbalans efter den och sen är det bara att börja plåta.

Oavsett om du använder en skanner eller en kamera så måste du alltid göra någon form av efterbehandling i datorn, då tar båda metoderna lika lång tid. Men själva bildfångsten går vanligtvis otroligt mycket snabbare med en kamera.

Bildläsare

Du bör använda ett makroobjetiv på kameran.
Använd ett reprostativ och reprobelysning eller så måste du använda vattenpass för att få foto och kamera parallelt. Belysningen måste komma från minst 2 likvärdiga källor mm.
NEJ använd en bildläsare istället, vilken som helst duger om den inte är gammal.

För att skanna in pappersbilder för att göra lika stora kopior duger det med enklast möjliga skanner.

Ska man även ha möjligheten att läsa in glasplåtar måste man gå upp avsevärt i pris.

ops

sorry jag tittade inte tillräckligt innan jag skrev.
För 2000kr får du nog en bildläsare (med filmläsare)som ger hyggligt resultat.
Med begagnat får du kanske bättre resultat.
Med kamera måste du använda ett ljusbord oxå för film och glasplåtar.
Eller kopiera filmerna i förstoringsapparat och glasplåtarna med kontaktkopiering.
Album brukar gå att lägga på läsaren -kolla.
Program kanske följer med för uppfrächning.
Ladda hem Gimp.
Har du bråttom så kanske det finns företag som gör jobbet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar