Annons

Skanna negativ (gamla+aps)

Produkter
(logga in för att koppla)

ceciliap

Aktiv medlem
Hej!

Mamma började prata om att skanna in gamla diabilder och då började jag fundera på alla negativ som man har liggandes i lådorna. Och hur man får över dem lättast/billigast till digitalt format.

Negativ som finns:
35mm
APS
gamla negativ från pappas ungdom (ej 35mm, stora negativ typ 5x4 eller så)
Och dior såklart

Det visade sig att min sambo tydligen var delägare i en Nikon 5000(?) skanner så 35mm och dia fixar den.

Men hur får man in APS och dom udda negativen ?

Det finns tydligen någon APS-adapter till Nikon-skannern men 1800kr för 14st 25rullar + 3st 40rullar känns lite dyrt... Finns det någon affär (i Skånetrakten) eller på nätet som kan göra det "billigt" ?

Och dom gamla negativen - hur gör man ? Finns det någon hyffsat billig skanner man kan köpa som klarar dem ? (har inte koll på hur många dom är men misstänker att det kan bli dyrt att låta någon skanna dom åt mig)

Tack på förhand
/Cecilia
 
Hej!

gamla negativ från pappas ungdom (ej 35mm, stora negativ typ 5x4 eller så)

/Cecilia

Oops, kom att titta på linjalen här och 5x4 stämmer inte - ca 5x10 är nog mer rätt mått. Det var ett tag sen jag såg negativen och minns egentligen bara att dom var stora. Och togs troligen mellan 1950-mitten på 60-talet (från 1967 är det bara diabilder iallafall)

Inskanning av dom här negativen, är det nåt som man skulle kunna fråga en fotoklubb om hjälp med ?
 
Senast ändrad:
Det finns många olika flatbäddsscanners som som har funktion för att scanna både mellan- och storformat.

Några förslag ? Smärtgränsen går nog vid 2000kr... Trots allt, en del av dom finns i pappersform (svartvita foton i albumet). Dessutom är det pappas ungdomsbilder så en del av dom är ointressanta eftersom vi inte har en aning om vilka personerna är eller var de är tagna (både plats/tidsmässigt)
 
En annan fråga, nån som har tips/råd om vad man behöver göra när man väl fått in bilderna i datorn ? Dvs, hur pass mycket och typ av bildbehandling kan man behöva göra. *funderar på om jag kan lära upp mamma eller få ta hand om den delen själv*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.