Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall man fixa reflektioner i pupillerna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nog brukar vi säga reflexer om speglingar på en yta. Reflektioner är något annat, exempelvis detta inlägg.

National encyklopedin verkar dock säga såhär:

"reflexion (senlatin refle´xio 'tillbakaböjning', av latin refle´cto 'böja bakåt', 'vrida på', 'kröka sig bakåt', 'omvända'), process som innebär att ljus sprids bakåt vid ett gränsskikt. Reflexionsfaktorn, r, är kvoten mellan infallande och reflekterad ljusintensitet. Om den infallande och den reflekterade strålen bildar lika stor vinkel med ytans normal och alla tre ligger i ett plan benämns reflexionen spekulär, och reflexionssymmetri föreligger."

"reflektera
reflektera, återkasta ljus (eller annat vågfenomen); (överfört) vara naturligt uttryck för; (noga) tänka igenom (invecklad fråga e.d.); (försvagat) ägna en tanke (åt) (i nekande uttryck). "

-National Encyklopedin.se

(http://www.ne.se/reflexion)
(http://www.ne.se/sok?q=reflektera)

Slutsats: jag vet inget om hurvida ordet reflexer kan användas (låter inte vettigt i MINA öron), men i ögat uppstår en reflexion då ljuset reflekteras tillbaka. Så i mitt inlägg har jag använt ordet reflektion fel. =) Jag ber om ursäkt för mitt misstag. (lol)

Reflektioner och reflexer

Tag inte alltför allvarligt på mitt första inlägg. Jag utgick bara från min egen uppfattning och mitt sätt att använda orden. De citat från olika källor som kommit fram visar dessutom att inget är mer rätt än det andra vad gäller de "speglingar" som ses i ögat.
Angående ursprungsfrågan, skall de vara kvar eller inte? I vanliga fall hade jag sagt att de naturligtvis skall vara kvar, men jag kan hålla med om när de som i detta fallet ligger mitt i pupillen och närmast ser ut som små knappnålsstick hade jag nog tagit bort dem. Men de kanske inte uppfattas på samma sätt när bilden visas obeskuren.

ANNONS