Annons

Skall man fixa reflektioner i pupillerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Jag tog för ett par veckor sedan ett par studentbilder. Som ljuskälla hade jag solen, samt upplättnadsblixt med inbyggda blixten. Först märkte jag inte det, men efter 3 dagars granskningar i Lightroom, så slog det mig: På vissa bilder lägger sig reflektionen från den inbyggda blixten som en vit prick exakt i mitten av pupillen, så det ser ut som modellerna har ett hål rakt in i sitt huvud.

Frågan är: Borde dessa klonas bort, så att pupillen blir helsvart? Jag tycker ändå att reflektioner bör finnas för verklighetsskull, men borde jag då istället fejka reflektionen på något annat ställe i ögat, och klona bort reflektionen mitt i ögat?

/Num

Bilagor

• Ögon.jpg
    Ögon.jpg
    5.9 KB · Visningar: 905
Okej... Nu har 72 personer tittat på inlägget, och ingen har svarat. Ett simpelt ja eller nej med tillföljande motivering varför, borde väl inte vara så svårt....

Svar: Nej, du bör inte klona bort reflektionerna. Gör du det ser ögonen väldigt livlösa och platta ut.

Jag tycker att det ska synas reflektioner i pupillen. Om pupillerna är helt svarta tycker jag att de ser lite livlösa ut. Så jag tycker inte att de ska klonas bort. Sen kan jag kanske tycka att det blir snyggare om reflektionerna kanske inte kommer mitt i pupillen, utan lite på sidan. Men jag tycker inte att det ser ut som ett hål bara för att reflektionen hamnar mitt i. Och hellre en reflektion mitt i än ingen alls.

Men det är ju bara vad jag tycker. :)

Ja, jag tycker att du kan ta bort de små reflektionerna från den inbyggda blixten men inte resten av reflektionerna. Motfråga: hur kommer det sig att du inte kan avgöra sådana detaljer själv?

Okej... Nu har 72 personer tittat på inlägget, och ingen har svarat. Ett simpelt ja eller nej med tillföljande motivering varför, borde väl inte vara så svårt....

Varför frågar du då om det är så simpelt?

Om du stör dig på de vita prickarna, plocka bort dem, om inte behåll dem. Se, det var ju simpelt.

De ska bort, små prickar från den inbyggda blixten mitt i pupillen fyller ingen som helst funktion ( annat än att visa att du använt just kamerablixten ). Däremot är det viktigt att behålla de andra reflektionerna.

Du kanske skulle ha använt omröstningsfunktionen när du skapade tråden, "Bort? Ja eller Nej", så blir det lättare att sammanställa hur folk tycker och så får majoriteten avgöra vad som är "sanningen".

Eller så känner du efter vad du tycker ser bäst ut, och följer det.

Varför frågar du då om det är så simpelt?

Om du stör dig på de vita prickarna, plocka bort dem, om inte behåll dem. Se, det var ju simpelt.

Jag frågar, föra att jag anser mig själv vara för novis på bildbehandling. Jo. Jag störs av prickarna, med det betyder inte att det är rätt att göra så. Jag ville höra vad ni andra mer erfarna tycker, och hur andra människor ser på detta "problem".

Just nu ligger det åt det hållet att folk tycker att jag skall ta bort reflektionerna mitt i pupillen.

Och till er övriga: Tack för era svar. Jag hade givetvis INTE menat avlägsna ALLA reflektioner, utan endast de som signifikant syns i mitten av pupillen.

BTW: Har fotosidan röstfunktion?

/Num

Personligen gillar jag inte när man ser en rektangulär softbox eller ett paraply i ögonen. Det brukar jag ta bort, men sätter dit en rund och vit prick på lämpligt ställe i ögonen. Det får ögonen att glittra lite.

Jag frågar, föra att jag anser mig själv vara för novis på bildbehandling. Jo. Jag störs av prickarna, med det betyder inte att det är rätt att göra så. Jag ville höra vad ni andra mer erfarna tycker, och hur andra människor ser på detta "problem".

OK, jag förstår att du vill ha råd.

Varför jag var lite "bitsk" var för att du i ditt andra inlägg uttryckte irritation över att inte få svar. Jag ber om ursäkt.

Jag är inte heller någon erfaren bildbehandlare eller fotograf men när det gäller porträtt är det väl ganska uppenbart att det är "fritt fram" i efterbehandlingen. Här på fotosidan vimlar det ju av porträtt som är ganska hårt retuscherade. Att plocka bort en liten vit prick kan nog få ha synpunkter på.

Du kan ju alltid lägga på ett stjärnfilter så att reflektionerna ser lite mer inbjudande ut. Alternativt göra dem hjärtformade. PS är till för att användas!

Du kan ju alltid lägga på ett stjärnfilter så att reflektionerna ser lite mer inbjudande ut. Alternativt göra dem hjärtformade. PS är till för att användas!

Ha-Haa!

Tja.. Månne det inte skulle bli lite för cheeseigt på ett studentfoto. Speciellt på en man (ögonen som är bifogade är från en man), men kanske hans syster skulle ha gillat det.

Jag tror jag skall kontakta syskonen nu, och fråga om de vill ha det gjort. Om inte de vill ha det ändrat, så får det vara, men nu vet jag till nästa gång i alla fall, att man bör akta sig för oönskade reflektioner.

Reflektioner - Reflexer

Nog brukar vi säga reflexer om speglingar på en yta. Reflektioner är något annat, exempelvis detta inlägg.

Jag tog för ett par veckor sedan ett par studentbilder. Som ljuskälla hade jag solen, samt upplättnadsblixt med inbyggda blixten. Först märkte jag inte det, men efter 3 dagars granskningar i Lightroom, så slog det mig: På vissa bilder lägger sig reflektionen från den inbyggda blixten som en vit prick exakt i mitten av pupillen, så det ser ut som modellerna har ett hål rakt in i sitt huvud.

Frågan är: Borde dessa klonas bort, så att pupillen blir helsvart? Jag tycker ändå att reflektioner bör finnas för verklighetsskull, men borde jag då istället fejka reflektionen på något annat ställe i ögat, och klona bort reflektionen mitt i ögat?

/Num

Du gör naturligtvis som du vill men spara originalen obearbetade.//K

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto