Annons

Skall jag satsa på D100?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du bör räkna med att behöva köpa ett vidvinkel objektiv kring 17 mm också tyvärr. Jag fick min 10D för en vecka sedan och brännvidsförlängningen på 1.6 gör att man vinte har någon vidvinkel med 28 mm vilket jag verkligen saknar. Nu skall jag bara hitta rätt vidvinkel och börja spara igen..
 
Köpte en 17mm f/3.5 Tokina AF PRO till min 10D, begagnat för 2700:- klart prisvärt..skarp, välbyggd och snabb AF...men du kanske är ute efter en zoom?
 
Nikon är i princip tvingade att tillverka ett svar på Canons 10d.
Jag hade lugnat mig till det svaret kommer.

Både beg. och nypriserna har ju rasat sedan 10d kom.
 
julgus skrev:
Hej

du kan lugnt satsa på D100. D100 står sig mycket bra i jämförelse med 10d och S2.

Akta dig för G3.. jag hade en G2 vilket var en stor besvikelse.

Kolla gärna in S2PRO då detta är ett klart alternativ med bildresultat i absolut toppklass men med vissa ergonomiska missar.


Med vänlig hälsning
Johan

Ja, S2:an är inte dum den, dessutom klarar den av de äldre blixtarna från, nikon SB-24 och nyare, D100 kräver DX-blixtarna om jag inte är helt fel ute.

Mvh/fredric
 
Fredric C skrev:
Ja, S2:an är inte dum den, dessutom klarar den av de äldre blixtarna från, nikon SB-24 och nyare, D100 kräver DX-blixtarna om jag inte är helt fel ute.
Sant om man ska köra TTL. Med det går att använda Auto-läget på äldre blixtar.
 
Om du bara vill prova på en digital systemkamera kan du ju köpa en S1. OK, det är en sämre kamera men du kan hitta en i bra begagnat skick för under 10.000:- ungefär lika mycket alltså som en G3 (har jag för mig).
 
Jag får verkligen tacka alla för hjälpen......det blev verkligen en livlig debatt......men det är ju så det skall vara så man får höra allas åsiker....jag har nog bestämt mig för att försöka hitta en D100 men var?.....om man vill ha en begagnad...eller vill och vill....flickvännen vill ialla fall....

hoppas det blir en varm vår och tack igen.....

Jonas
 
En snabb fråga i diskussionen:
Är det inte en hel del fördel med att S2:an har firewire??

Funderar på antingen en Fuji S2 eller D100, men har lite svårt att bestämma mig.
Någon som har lite erfarenhet av båda två?

Begagnade S2:eek:r är ju inte så enkla att få tag i. Däremot börjar det dyka upp en del D100.
Tanken var att eventuellt köpa en ny i USA (S2).
 
Det är ju bara att köpa en firewire- eller USB2 kortläsare för ett par hundringar så har du kommit runt det "problemet" med D100an :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.