Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skala om bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag skall ha med fyra bilder på min första utställning som är i september, och har nu skickat de fyra Velvia diorna på inscanning med en "herrejösses" scanner som scannar in de i 4000 dpi. Jag gjorde detta för att få så mycket som möjligt att jobba med sedan. Vad jag undrar är! hur minskar jag ner dessa filer sedan innan jag lämnar de till utskrift?, kan tänka mig att det är onödigt att lämna in filer som är på 135mb st, jag skall göra kopior på 30x40. Hur gör jag för att inte tappa i kvalitét?, letar efter en dual II så jag slipper skicka iväg, för de 30mb filerna räcker väl till antar jag, men tills jag hittar en till salu så får det bli så här.

//Mats

4000 ppi ger 320 ppi om du drar ut i 30x40 cm(30x44 cm obeskuret) så jag skulle inte skala om dem överhuvudtaget.

Se däremot till att konvertera till 8 bitar. Är filerna 135 MB så är de i 16-bitarsläge. Fast 135 MB låter mycket. De borde ligga närmare 120 MB. Vid 8 bitar tappar du halva storleken.

Om filstorleken är ett problem kan du ju överväga att använda JPEG-komprimering. Se till att göra det som sista steget i processen innan leverans då bara.

Tack för svar=) detta med dpi, ppi, och allt vad det heter är ju rena grekiskan. Du säger att man tappar halva storleken vid 8 bitar! betyder det att man går ner i kvalitet? dvs detaljrikedom osv
4000 ppi ger 320 ppi vid 30x40 vad menas med det?
*förvirrad*

Jag hoppas detta hjälper att reda ut begreppen.

Du skannar diat vid 4000 ppi, diat 24x36 mm.

Om du sedan blåser upp bilden till 300x400 mm måste upplösningen sjunka för att du skall ha tillräckligt med pixlar för att fylla ut 300 mm isf 24. 300x400 mm ger då 320 ppi.

/Fredrik

Tackar Fredrik!

Lite klarnar det! men om jag säger så här! det kanske är en omöjlig fråga att besvara, räcker det till för 30x40? eller bör jag gå ner i storlek, och vad är skillnaden mellan dpi och ppi? en del säger en sak och andra annat?

Enligt mig så räcker det gott och väl. 300 dpi är vad man brukar trycka böcker och tidskrifter i vad jag vet så det borde gå bra.

Så här har jag fattat det:
dpi=dots per inch. Används(läs ska användas) när man pratar om tryck.
ppi=pixels per inch. Används när man pratar om bilder på skärm.

Pertmann har skrivit precis den artikel du behöver!

Om du skulle blivit nöjd med en traditionell kopia från småbild i 30x40 cm så kommer du nog bli nöjd med de digitala kopiorna. Upplösningen 320 ppi är tillräcklig för att den inte skall bli begränsningen, det är originalen som sätter begränsningen.

Okej! jag skall läsa artikeln med stort intresse.
Ingen som har en scanner till övers =).

Tack för all hjälp.

//Mats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar