Advertisement

Annons

Skakningsoskärpa med mellanformat !

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Detta är ett fenomen som jag länge tänkt på !

När man fotar med småbild så har man ju en liten tumregel att slutartiden alltid ska vara kortare än brännvidden på objektivet (det vart kanske felformulerat??) när man fotar på frihand ! Och det stämmer ju hyfsat !

Men varför så tillämpas detta inte med mellanformat jag har flera gånger tagit bilder med 150mm på tider som en 1/125 och till och med ner på 1/90 och ändå fått skarpa snygga bilder utan skakningsoskärpa !

Jag har en hasselblad 2000 fc/m om det nu ska ha nån betydelse !

är det någon som kan förklara varför det är så ?
 
En orsak kan vara att du har en god fysik, klarar av att hålla stilla bättre än genomsnittet, en annan är att med mellanformat så förstorar man bilden mindre och därmed så "syns" inte skakningsoskärpan lika väl.
En annan kan vara om du tar med schaktsökaren och håller kameran lägre och därmed en mer avslappnad position vid fotograferingen.
 
Senast ändrad:
Tumregeln gäller bara småbild eftersom allt handlar om bildvinkel. Så vill du tillämpa den på mellanformat är det bara att räkna om brännivdderna till småbildsmotsvarigheterna.

Men sen tillkommer ju naturligtvis faktorn att ingen kamera är likadan. Du kan garanterat hålla en Mamiya 7 på längre tider än en Pentax 67 :)
 
På grund av att mellanformatet har en mycket större bildyta, så får Du en större tolerans för skakningsoskärpa än med småbild.
 
Christers frågeställning rörde ju småbild vs mellanformat. Det är ju slutresultatet som gäller, det man kikar på.
Det är väl rätt logiskt att man då jämför 2 bilder som ligger jämnter varandra, i samma storlek.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.