ANNONS
Annons

Skakningar/oskärpa nikon 7900

Produkter
(logga in för att koppla)

Kandice

Medlem
Jag har tidigare använt mig av en Nikon digitalkamera (Coolpix 880), men har ganska nyligen köpt mig en Coolpix 7900.

Med min gamla kamera fick jag alltid (nåja) knivskarpa bilder men nu är problemet det motsatta... Majoriteten av mina bilder blir väldigt skakiga, trots att jag medvetet håller armbågarna tätt tryckta mot kroppen och koncentrerar mig på att ha kameran stilla när bilden tas. Något som jag nästan aldrig brydde mig om med min gamla kamera.
Det spelar ingen roll om jag kör ett förinställt program, som tex party inomhus eller om den är i "kameraläget".

Har jag missat någon inställning, eller vad kan det bero på?
Är tacksam för all hjälp!

/Kandice

Och inomhusbilderna du tar är med blixt? Har du en uppfattning om vilka slutartider som bilderna dina tagits med (syns i Exifinfo om du exempelvis tittar på Bildegenskaper i exempelvis bildvisaren i Windows XP).
Blir blixtbilderna oskarpa (huvudmotivet som får blixtljus) så är det i vart fall inte skakningsoskärpa.
Edit: Lämplig huvudregel är att slutartiden vid exempelvis 35mm-läget (vidvinkligaste) ska vara 1/35-dels sekund.

Exempel på bildinfo

Jag valde slumpmässigt ut en inomhusbild, som oftast tas med blixt. På den är det mest oskärpa i bakgrunden, men jag har också ett antal bilder där hela bilden, både huvudmotiv och bakgrund är oskarpa.

Brännvidd 23 mm
F-stop F/4,9
Exponeringstid 1/9 sekund
ISO 200
Exponeringskompensation -0,5 steg

/Lena

Re: Exempel på bildinfo

Kandice skrev:
Jag valde slumpmässigt ut en inomhusbild, som oftast tas med blixt. På den är det mest oskärpa i bakgrunden, men jag har också ett antal bilder där hela bilden, både huvudmotiv och bakgrund är oskarpa.

Brännvidd 23 mm
F-stop F/4,9
ISO 200

/Lena

Med en exponeringstid på 1/9 sekund är det inte konstigt att det blir problem med skaknings oskärpa, vad använder du för blixt program ?
Troligen har du blixten inställd för att användas med långa slutartider, sätt den på full automatik så skall du se att det blir bättre.

Jag sitter på jobbet (jo det finns dom som jobbar idag också) så jag har inte tillgång till min 7900, men om du trycker på menu knappen i normal läget och bläddrar ner till blixt så är jag 99% säker på att den skall stå på det översta läget, använd sedan det normala läget på ratten, inte scenerier.

Senast ändrad:
Re: Exempel på bildinfo

Kandice skrev:

Brännvidd 23 mm
F-stop F/4,9
ISO 200

/Lena
Brännvidd 23 är kameran kraftigaste telezoom. Det förstorar ungefär lika mycket som brännvidd 120 mm på en traditionell kamera. Då är det helt omöjligt att få skarp bakgrund med 1/9 sekund.

I normallägets (förmodar att du avser "kameran") meny finns följande underrubriker:

Fotomenyn:
Bildkval/storlek
Vitbalans
Mätning
Serietagning
BSS
Färg
Kontrast
Bildskärpning
Känslighet
Auto gaffling
Färgmättnadskontroll
AF-område
Autofokusläge
Brusreducering

Den enda väg till blixt, som jag hittat där, är via Vitbalans-Blixt och det är nog inte den du avser. Hjälp.

Jag har en 5900 och det skiljer inte så mycket på den och 7900.

Prova att i normalläget (gröna läget) trycka pil upp på multiväljaren (pilknappen) på baksidan. Då kommer blixtalternativen nog fram ska du se. Kolla så att den står i läge auto. Jag misstänker att du nu har den i långsam synk, nedersta läget med en "nattikon" vid sidan.

Har du bruksanvisningen står detta beskrivet på sidan 44. Det är samma bruksanvisning för 5900 och 7900.

Sedan är det som Kent och Kristoffer säger. I 23mm läget är det inte lätt att få till en riktigt skarp bild, särskilt inte på 1/9.

/Arne

Tack för alla era svar!

Det tog ett tag innan jag kom på hur man kom till blixtläget...
Det visade sig att det inte gick att få fram blixtmenyn förrän jag stängt av auto gafflingsläget.
Har ändrat om blixten nu och ska experimentera lite grann i morgon med kameran.

Egentligen borde jag nog prova att ta bild på ett och samma motiv i de olika programtyperna för att sedan kunna gå in och se slutartiderna.
Är dock rädd att det är lite väl tidsödande i nuläget, får se om jag tar mig tid.

Om någon har hittat bra inställningslägen till "normala" inomhus och utomhusmotiv så tipsa mig gärna.

-Tusen tack igen!

/Lena

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar