Annons

Skakiga bilder A-700

Produkter
(logga in för att koppla)

HenkeNilsson

Avslutat medlemskap
Hej

Har för en månad skaffat mig en A-700 efter lång tids övervägande och jämförande. Det som bla fick mig att välja Sonyn över tex Nikon D-90 var stabiliseringen i huset. Jag hittade en demo-kamera som jag fick till ett reducerat pris.
Efter att ah använt kameran ca en månad så börjar jag funder apå om stabiliseringen verkligen fungerar. Jag märker ingen som helst skillnad om jag fotar med stabilisering på eller av. Kan stabiliseringen vara trasig på något sätt?

Kanske jag hade lite för höga krav när jag skaffade kameran, jag trodde att jag skulle kunna fota inomhus på längre slutartider men ändå slippa skaket som tidigare var ett jätteproblem för mig eftersom jag är väldigt skakig på handen.

På vilka slutartider, enligt era erfarenheter, ska man kunna fota stadigt med Steady Shot påslagen?

Mvh
Henrik
 
Det kan vara lite inkonsekvent,men jag tycker mig se bäst förbättring på korta brännvidder. Sen tycker jag också att stabiliseringen inte hinner funka på tider snabbare än 1/200. Så med 300mm eller längre objektiv så har jag fått bättre bilder på 1/60 än på 1/300. Lite mysko, därav nämnde jag inkonsekvens.

Att det funkar tvivlar jag dock inte en sekund på, har ibland gjort helt omöjliga skott (4+ steg).
 
Hur mycket skakar du egentligen ? :) Du måste ju fortfarande försöka vara stilla och hålla en bra fattning.

Jag får 2-4 steg förbättring, men desto slarvigare jag är desto sämre fungerar även ISen , självklart.

varför provar du inte ställ upp en tidning, användbländare 8 å prova på!, justera tid med t.ex. ISO.

zooma in ordernligt i kameran så kommer du se att texten är oskarp resp. skarp. IS fungerar även bäst med objektiv märkta "D"
 
Hej Henrik

För att lättast bedömma om antiskaken fungerar eller ej ställ kameran manuellt med ca 3 sek slutartid och lyssna om det låter om kameran när SSS är på. Är den lika tyst som när SSS är avstängt så är den trasig. Även fast det är demo ex så har du garanti.
Jag kan väl säga att jag kör med 300mm handhållet på 1/30 och 17mm på halvsekunden (drygt) utan problem.
 
Hej

Har för en månad skaffat mig en A-700 efter lång tids övervägande och jämförande. Det som bla fick mig att välja Sonyn över tex Nikon D-90 var stabiliseringen i huset. Jag hittade en demo-kamera som jag fick till ett reducerat pris.
Efter att ah använt kameran ca en månad så börjar jag funder apå om stabiliseringen verkligen fungerar. Jag märker ingen som helst skillnad om jag fotar med stabilisering på eller av. Kan stabiliseringen vara trasig på något sätt?

Kanske jag hade lite för höga krav när jag skaffade kameran, jag trodde att jag skulle kunna fota inomhus på längre slutartider men ändå slippa skaket som tidigare var ett jätteproblem för mig eftersom jag är väldigt skakig på handen.

På vilka slutartider, enligt era erfarenheter, ska man kunna fota stadigt med Steady Shot påslagen?

Mvh
Henrik

Jag vet ju förstås inte om ss på din a700 fungerar eller ej, men jag har tagit bilder med min a700 och ett 200mm tele och slutartid på 1/15 sek som blivit skarpa och fina. Jag kanske är ute och cyklar nu, men fungerar dammborttagningssystemet? I så fall tror jag att även bildstabiliseringen borde fungera.
 
Några snabba bilder på 135mm och 1/13s. Tumregeln säger väl 1/200 för stadiga bilder. Den näst sista blev nästan bra, man kan ha tur ibland mellan skakningarna.
Vad som är SSS på och av är nog ingen diskussion.
 

Bilagor

  • _DSC1020.jpg
    _DSC1020.jpg
    49.9 KB · Visningar: 305
  • _DSC1021.jpg
    _DSC1021.jpg
    52.4 KB · Visningar: 305
  • _DSC1023.jpg
    _DSC1023.jpg
    36.9 KB · Visningar: 303
  • _DSC1025.jpg
    _DSC1025.jpg
    40.1 KB · Visningar: 303
  • _DSC1024.jpg
    _DSC1024.jpg
    37.4 KB · Visningar: 304
Jag testade ta några kort på 3 sek och då hördes ett ljud som jag förmodar är stabiliseringen som jobbar så den fungerar förmodligen som den ska. Det är nog jag som måste öva in lite bättre teknik när jag fotar =)...

En annan sak ang. bruset, påverkar optiken bruset på något sätt? Jag använder kitobjektivet 16-105.
 
Jag testade ta några kort på 3 sek och då hördes ett ljud som jag förmodar är stabiliseringen som jobbar så den fungerar förmodligen som den ska. Det är nog jag som måste öva in lite bättre teknik när jag fotar =)...

En annan sak ang. bruset, påverkar optiken bruset på något sätt? Jag använder kitobjektivet 16-105.

Optiken spelar ingen som helst roll för bruset mer än att ett ljussvagt objektiv tenderar att ge längre slutartider som i sin tur genererar mer brus.
 
Lite frågor och svar om antiskakfunktionen i A700.

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_002_4
How does the image sensor-shift mechanism of the Super SteadyShot function works?

Camera-shake detection is performed by angular speed sensors. The Super SteadyShot function is performed by shifting the image sensor (two dimensional) along the X and Y axes to balance the shake.

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_003_4
How fine is the effect of the Super SteadyShot function?

The Super SteadyShot technology lets you shoot with shutter speeds up to 4 steps slower than you can with digital cameras without such technology, which helps you capture better images in a variety of shooting situations. (The effect depends on the lens, the set focal length, and shooting conditions)

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_005_4
How has the Super SteadyShot function been improved?

Improvements in the shake detection algorithm and pickup-device-drive control techniques enable the camera to compensate for hand-shake more precisely than the α100.

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_006_4
In Super SteadyShot mode, what is the maximum shutter speed with hand-held shooting?

This cannot be categorically answered, since it depends on the zoom settings and/or differences among individuals.

Generally speaking, the limit of shutter speed is equal to 1/focal length. The focal length of the lens should be 1.5 times of the focal length of the lens, to have an equivalent to 35mm film camera.

Referential correction effect is equivalent to the shutter speeds to 3.5 stops slower than the above-mentioned.

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_007_4
Is the Super SteadyShot function effective with other manufacturers lenses (except SONY and KONICA MINOLTA lenses)?

The camera realizes highly-sensitive Super SteadyShot function based on various types of data, including the focal point distance from the lens. Lenses from other manufacturers may not be able to obtain sufficient data, thus reducing the effectiveness of the Super SteadyShot function.

The Super SteadyShot function is performed, but the results may not be the same as when using SONY or KONICA MINOLTA lenses

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_009_4
What are the conditions that affect the correct performance of Super SteadyShot?

Super SteadyShot effect may decrease depending on the camera setting and/or difference of individuals:

* When image is magnified. The larger the magnification rate, the more the image is influenced by camera shake. Use of a tripod is recommended.
* When the shutter-release button is pressed right after the camera itself travelled quickly or when the shutter-release button is fully pressed without pressing it halfway down. In both cases, camera shake amount may not be detected correctly.

When using KONICA MINOLTA lenses, Super SteadyShot effect decreases under the following conditions:

* When a lens with Macro switch function is set for Macro shooting.
* When a lens with focus limiter function is used in the focal length other than infinity with limiter setting. (except SSM lenses and Macro (D) lenses)


DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_011_4
What does the Super SteadyShot scale indicate?

The Super SteadyShot scale shows the actual detected amount of shake. The effect of the Super SteadyShot function depends on the shutter speed, the focal length and the shooting conditions. With an indication level of one or two, the Super SteadyShot function can compensate the shake. Actual effect varies depending on conditions.

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_012_4
What happens if I want to make a panning shoot when the Super SteadyShot mode is set to on?

An intended big blurring like panning is supported inside the control program for not performing Super SteadyShot system.

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_015_4
What is the advantage of the image sensor-shift mechanism of the Super SteadyShot system compared with competitors' products?


1. The Super SteadyShot function is available for all SONY lenses and KONICA MINOLTA Dynax/Maxxum system lenses (except 1x-3x Macro Zoom lenses).
2. The optical aberration does not appear easily.
3. No special equipment or additional space is necessary in the lenses to enable this system.


DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_017_4
Which lenses cannot use the Super SteadyShot function?

All SONY lenses can use the Super SteadyShot function.

In KONICA MINOLTA lenses, 1x-3x Macro Zoom lenses cannot use the Super SteadyShot function. When you use these lenses, turn off the Super SteadyShot function.

DI_FAQ_DSC_ALP_SSS_018_4
Why can't the Super SteadyShot compensation be used when the camera is used with a tripod? (Mentioned in the instruction manual)

Although this rarely occurs, a mis-compensation could be operated. Therefore, we recommend you to disable the Super SteadyShot function when it is not necessary (such as when using a tripod).
 
Jag har hört om kameror som funkat med trasig SSS fast sensorn har blivit hängande i ett ytterläge och bilderna blev inge vidare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.