Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skakig bild trots stativ
- Trådstartare Josefin_11
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
Det där gäller bara vissa av de nyaste objektiven.
På de äldre objektiven, som inte klarar att känna av att de sitter på ett stativ.
Så är det direkt nödvändigt att stänga av IS när man använder stativ.
Det stämmer inte alls. Jag har en samling med cirka 10 L- objektiv. Flera av dem har IS. Jag kan inte komma ihåg någon av dem som jag behöver slå av IS på för att få skärpa om jag kör det på stativ. Inte heller något där Canon rekommenderar det.
Så låt oss hålla oss till fakta och erfarenhet.
Johannes G
Aktiv medlem
Det stämmer inte alls. Jag har en samling med cirka 10 L- objektiv. Flera av dem har IS. Jag kan inte komma ihåg någon av dem som jag behöver slå av IS på för att få skärpa om jag kör det på stativ. Inte heller något där Canon rekommenderar det.
Så låt oss hålla oss till fakta och erfarenhet.
Dock handlar inte denna tråd om L-optik utan ett EF-S 55-250mm
PMD
Aktiv medlem
Tidiga Canon EF-objektiv med bildstabilisering behövde man stänga av bildstabiliseringen på när man monterade objektivet på ett stativ, men alla som har introducerats de senaste dryga tio åren klarar att ha bildstabiliseringen aktiv även på stativ.
En del av de tidiga objektiven har dock sålts under lång tid, så de har funnits att köpa tills helt nyligen. T.ex. så var det ganska nyligen som EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM ersattes med en "II"-version.
http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/image_stabilization_lenses.do
En del av de tidiga objektiven har dock sålts under lång tid, så de har funnits att köpa tills helt nyligen. T.ex. så var det ganska nyligen som EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM ersattes med en "II"-version.
http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/image_stabilization_lenses.do
AFJ
Aktiv medlem
Från amerikanska manualen till objektivet i fråga:
When you use a tripod, the Image Stabilizer
should be turned off to save battery power.
Even with a monopod, the Image Stabilizer will be
as effective as during hand-held shooting.
However, depending on the shooting environment,
the Image Stabilizer effect may be less effective.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Från amerikanska manualen till objektivet i fråga:
Jag fotar oftast handhållet men eftersom jag fotar ofta har jag också stor erfarenhet av fota med stativ eller beanbag. Så som Anders anger kan ni glömma att IS ger upphov till problemet om ni nu inte vill spara energi.
Jag har fotot så mycket nattbilder att jag sett om IS gett ett problem. Det gör det inte så jag lämnar det på.
Kan någon anmärka på denna bilden där jag har IS på.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/100713/1197154.htm
Roinew
Aktiv medlem
IS och stativ
Jag har erfarenhet av EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM. Om man där inte stänger av IS då kameran är monterad på stativ så blir bilden mycket oskarp. Modernare L objektiv med IS känner själva av om kameran är monterad på stativ och aktiverar inte IS.
Jag citerar från Canons bok Lens Work: "When the first IS lenses were used with a tripod, the image stabilizer malfunctioned, requiring the photographer to turn of the image stabilizer function. However... new models in the Super Telephoto L tupe IS series are equipped with an image stabilizer that can be used with a tripod wich prevents malfunctioning. The system uses a vibration gyro that automatically detects when the camera is mounted on a tripod ...
Vad som gäller för objektivet i orginalfrågan vet jag ej. Det är ju inte något L objektiv. Min rekommendation är att stänga av IS.
/ Roine
Jag har erfarenhet av EF 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM. Om man där inte stänger av IS då kameran är monterad på stativ så blir bilden mycket oskarp. Modernare L objektiv med IS känner själva av om kameran är monterad på stativ och aktiverar inte IS.
Jag citerar från Canons bok Lens Work: "When the first IS lenses were used with a tripod, the image stabilizer malfunctioned, requiring the photographer to turn of the image stabilizer function. However... new models in the Super Telephoto L tupe IS series are equipped with an image stabilizer that can be used with a tripod wich prevents malfunctioning. The system uses a vibration gyro that automatically detects when the camera is mounted on a tripod ...
Vad som gäller för objektivet i orginalfrågan vet jag ej. Det är ju inte något L objektiv. Min rekommendation är att stänga av IS.
/ Roine
PMD
Aktiv medlem
Enligt länken i inlägg #26 är EF-S 55-250 inte ett av de äldre objektiv som man behöver stänga av IS på när det sitter på ett stativ.Vad som gäller för objektivet i orginalfrågan vet jag ej. Det är ju inte något L objektiv. Min rekommendation är att stänga av IS.
Roinew
Aktiv medlem
När skall man stänga av IS?
Jag läser i manualen för det nya 100-400 f/4.5-5.6LIS II:
"Bilden stabiliseras även när man använder stativ. Beroende på stativets typ och tagningsförhållandena kan det dock ibland vara bättre att stänga av bildstabiliseringsfunktionen".
Jag undrar vad det betyder? För vilka tagningsförhållanden och stativtyper bör man stänga av IS? Antagligen för mycket långa exponeringstider, men för vilka stativtyper??
"Bilden stabiliseras även när man använder stativ. Beroende på stativets typ och tagningsförhållandena kan det dock ibland vara bättre att stänga av bildstabiliseringsfunktionen".
Jag undrar vad det betyder? För vilka tagningsförhållanden och stativtyper bör man stänga av IS? Antagligen för mycket långa exponeringstider, men för vilka stativtyper??
Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag kör för det mesta med IS på även får långa exponeringar. Det brukar inte ge någon negativ effekt.
Om det gör det kommer du direkt se det genom att starka ljuskällor blir streck.
Så prova dig fram. För det mesta fungerar det med IS på.