Annons

Skakdämpning på k-3 ii

Jompa25

Medlem
Hej märker ingen skillnad på om den är på eller av. Har jag
missat någon inställning.
Är helt ny på Pentax och har gått från Nikon där man märker
En markant skillnad i sökaren. Eller är det bara ett Måndagsexemplar.

Även vär jag verkligen försöker med hjälp av stöd tycker jag att
Det skakar som tusan när jag försöker fokusera.

Mvh
Jonnie

Du kan förstås inte se den sensorbaserade stabiliseringen i sökaren, för jag antar att det är den du avser. Detta är nackdelen med sensorbaserad stabilisering på spegelreflexkameror*, men å andra sidan kan man få stabilisering (när väl bilden tas) med vilket objektiv som helst. Med kortare objektiv spelar det inte så stor roll, men med teleobjektiv så blir problemet tydligt. Nikon kör bara med stabilisering inbyggt i objektiven och då blir även sökarbilden (och det autofokussensorn ser) stabiliserat.

*Det du ser i sökaren har ju aldrig varit i närheten av den stabiliserade sensorn.

Pentax, som har bildstabiliserad bildsensor, stabiliserar därför inte själva sökarbilden, utan det är bilden man tar som är stabiliserad (den bild som bildsensorn fångar).

Nikon, som har bildstabiliseringen inbyggd i objektiven, stabiliserar även sökarbilden.

För och nackdelar med båda systemen: Med stabiliseringen i objektivet få man även en stabiliserad sökarbild, men bara bildstabilisering med objektiv med stabilisering. Stabiliserad bildsensor ger bildstabilisering för alla objektiv, oavsett ålder eller utförande. Men sökarbilden stabiliseras inte.

Ostabiliserad sökarbild är mycket en vanesak.

Okej. Då börjar jag förstå. Märkte inget med mitt 18-55. Men idag när jag böt till 55-300 och zooma lite så blev man lite orolig och det är först när man lägger in bilderna i datorn som man verkligen ser resultatet?

Okej. Då börjar jag förstå. Märkte inget med mitt 18-55. Men idag när jag böt till 55-300 och zooma lite så blev man lite orolig och det är först när man lägger in bilderna i datorn som man verkligen ser resultatet?

Om du prövar att använda LV så ser du på displayen på baksidan att stabiliseringen fungerar.

En spegelreflexkamera fungerar som så att en spegel i kamerahuset skickar bilden från objektivet till sökaren, så du ser igenom objektivet när du ser igenom sökaren. När bilden tas så fälls spegeln upp och bilden skickas till filmen eller sensorn.

Har du stabiliseringen i objektivet så ser du därmed den stabiliserade bilden i sökaren, men ligger bildstabiliseringen på sensorn så att den rör sig för att kompensera kamerans rörelser, så ser du det därför inte i den optiska sökaren men väl i live view där du på bakskärmen ser samma bild som sensorn ser.

Fördelen med Nikons lösning är att du får en stabiliserad sökarbild, fördelen med Pentax lösning är att den fungerar med alla objektiv eftersom den inte sitter i objektivet - plus att man kan använda några tricks till (som justering av horisonten och att använda skakreduceringsmekanismen till att ska bort damm från sensorn m m).

I ärlighetens namn så är det främst på telelängder som det verkligen är skillnad, beroende på det korta skärpedjupet och förstoringen. Skakningar med standardzoomar döljs av slutartiden om du håller dig över 1/60... går du under detta så har skakreduceringen mer effekt, vad skakreducering i praktiken innebär det är att du kan använda ca 2 - 3 långsammare slutartid med skakreducering för att få samma effekt som utan skakreducering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar