Annons

Skaffa goa kemikalier, lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill gärna börja med Van Dyke och göra mer cyanotypi, men storformatskamera är för jobbigt, åtminstone innan jag skaffat hus... min tjej tycker redan att jag har för många kameror. (Hur många är åtta egentligen?)

Så: jag behöver förstora mina neg. Det finns två sätt att göra detta på. Det ena är att kontaktkopiera sitt neg på pankromatisk film och sedan kopiera/förstora neget på klar orthofilm, t ex Maco Genius eller Berggers motsvarighet. Det andra är att kopiera/förstora direkt på orthofilmen och "reversbleka" den i ett najs bad av svavelsyra och kaliumdikromat. Svavelsyra är inte så svårt att fixa (det är ju batterisyra, right?) men kaliumdikromat (tror jag det heter på svenska) är svårare. Det finns andra kemikalier jag också behöver för denna process.

Är det någon som vet hur man gör eller om det är möjligt att skaffa dessa kemikalier lagligt?

Tack!
 
Jag kan inte svara på vilka kemikalier det är du behöver eller vad de heter (har aldrig stått i ett mörkerrum ens) Men jag vet att vissa välsorterade färgbutiker säljer kemikalier av viss slag. Jag har bland annat köpt kalissalpeter eller hur det nu stavas för fyrverkeri i en färgbutik hos mig. Lagligt ja det var det väl men med lite ljug eftersom vissa gör fyrverkeri av det :)

Hoppas att detta kanske kan hjälpa dig lite på vägen?

Annars är det bara att bortse från detta :p
 
Hej

Ett (relativt) enkelt sätt att göra stora neg är att göra en snygg kopia på ett plastpapper och sedan kopiera detta till ett filmark. Filmarket framkallas sedan i tvåbadframkallning med selectol soft och dektol. Tiden i respektive framkallare styr konstrasten. Se bara till att använda ett plastpapper utan tryck på baksidan.
 
Just kaliumdikromat är nog bara att köpa över disk alternativt beställa från nätet utan problem. Eventuellt är det 18-gräns hos de flesta (alla?) butiker, borde ej krävas tillstånd för att köpa. Men priset är väl ganska högt, speciellt om du kräver högre renhet. Billigare är nog att köpa orent och rena upp själv om man har kunskap och utrutning för detta.
 
storformat kostar väl någon enstaka tusenlapp idag . . vad kommer all utrustning som du räknar med att köpa för att förstora dina neg att kosta?
om nu 4x5tum räcker i storlek
//rob
 
rob skrev:
storformat kostar väl någon enstaka tusenlapp idag . . vad kommer all utrustning som du räknar med att köpa för att förstora dina neg att kosta?
om nu 4x5tum räcker i storlek
//rob

Var hittar man en storformatare för tusen kronor? Vad jag har sett, är optiken ruggigt dyr till en sådan.
 
överallt skulle man väl kunna säga . . ebay är ett bra exempel . . eller sök här på sidan

en 4x5 graflex för 100-150USD hittar man väl genast . . sen finns det ett otal fabrikat till . . och engelska . . och linhof technika som nog ligger lite högre . . äldre studiostorformatare med bänk kostar åxå väldigt lite

så såg det ut häromåret när jag handlade . . och dom lär inte vara dyrare idag . . marknaden minskar

//rob
 
kolla upp nihfelheim.se (eller vad de nu heter?) är inte säker på stavning och adress, men kaliumdikromat kan det ju inte vara nåt tillstånd på?
 
rob skrev:
storformat kostar väl någon enstaka tusenlapp idag . . vad kommer all utrustning som du räknar med att köpa för att förstora dina neg att kosta?
om nu 4x5tum räcker i storlek
//rob

Tja, kaliumdikromat hos silverprint ligger på ca 200 kr för ett halvkilo. Det är en massa blekbad det! :)

Och med allt som hör storformat till, t ex ett ordentligt stativ, filmhållare, optik, mm, blir det nog mer än en tusenlapp.

Och nej, 4x5 tum är för litet. En 8x10 kamera går bort. Det är för stort att hantera.

Det finns flera anledningar till att lära sig förstora neg. T ex att kunna göra altprocesser på småbildsneg.

Marcus idé med kontaktkopiering av papperskopior kan jag ju testa. Men får man inte väldigt långa exponeringstider?

Tack för all input!
 
Natriumhydroxid var tydligen farligt... enligt nifelheim. Så det kanske man inte får köpa utan tillstånd.

Jag kollade på länsstyrelsens hemsida, och läste en PDF om ansökan att starta miljöfarlig verksamhet, men det känns liksom ganska löjligt att göra en sån ansökan när man vill köpa lite kemikalier till mörkrummet. De skulle ju skratta... dessutom får man säkert nej. Eller?
 
Natriumhydroxid kallas även för kaustiksoda, och finns i färghandeln. Inte högsta renhetsgraden, men det behöver det inte vara till fotobruk.
 
Och nej, 4x5 tum är för litet. En 8x10 kamera går bort. Det är för stort att hantera.

vad är det du ska ha då???

det finns ju iofs en del rätt udda (idag iallafall) format mellan 4 och 8 tum kortsida


Och med allt som hör storformat till, t ex ett ordentligt stativ, filmhållare, optik, mm, blir det nog mer än en tusenlapp.

4x5 väger mindre än en modern systemkamera . . optik ingår . . filmhållare brukar ingå . . för någon tusenlapp eller så

//rob
 
rob skrev:
vad är det du ska ha då???

det finns ju iofs en del rätt udda (idag iallafall) format mellan 4 och 8 tum kortsida




4x5 väger mindre än en modern systemkamera . . optik ingår . . filmhållare brukar ingå . . för någon tusenlapp eller så

//rob

Ursäkta, men jag vet inte vad du vill åt här riktigt. Jag vill lära mig att förstora neg till film på ett smart sätt, för att kunna leka med ädelprocesser utan att vara bunden till storformat.

Och efter en efterforskning på eBay så visar det sig att du har fel. Man får inte en 4x5 tummare med bra optik och hållare mm för en tusenlapp. Särskilt inte om den ska väga mindre än en systemkamera, dvs ca 2 kg.

Men som sagt, 4x5 är för litet tycker jag. 5x7 är ju rätt bra, men det är inte några små kameror direkt. Och inte speciellt "spontana". Och jag vill inte vara bunden till SF för att kunna göra van dyke, cyanotypi etc.

Är vi överens? :)
 
I Sverige behöver du licens för att köpa en hel del av de intressanta kemikalierna för div processer men ex www.silverprint.co.uk har i mindre förpackningar som går att ta in vad jag förstått.

Att köra kontaktkopia med förstorad bild på plastpapper är nog det billigaste alternativet. Annars finns det filmer som förstorar neg-neg /pos-pos (agfa, fuji, kodak) med bra resultat i tvåframkallningsprocess. Berger är en ruskigt bra film men dyr (i alla fall för enklare processer som van dyke, cyanotypi, gmmitryck etc), Agfa p3p är också en halvtonsfilm på kraftig bas och lite billigare dock finns den bara i ca 20x25cm format.
 
Liza skrev:
I Sverige behöver du licens för att köpa en hel del av de intressanta kemikalierna för div processer men ex www.silverprint.co.uk har i mindre förpackningar som går att ta in vad jag förstått.

Att köra kontaktkopia med förstorad bild på plastpapper är nog det billigaste alternativet. Annars finns det filmer som förstorar neg-neg /pos-pos (agfa, fuji, kodak) med bra resultat i tvåframkallningsprocess. Berger är en ruskigt bra film men dyr (i alla fall för enklare processer som van dyke, cyanotypi, gmmitryck etc), Agfa p3p är också en halvtonsfilm på kraftig bas och lite billigare dock finns den bara i ca 20x25cm format.

Agfa finns ju inte mer. Vad heter de filmer du refererar till från Kodak och Fuji? Jag har inte hittat de produkterna, och ingen på APUG har rekommenderat dem. Låter ju intressant dock.

Det fina med unblinkingeye.com:s "less is more" teknik är ju att man inte behöver ett interpositiv. Man kopierar direkt på neg ortofilm med polyesterbas, framkallar, stoppar, tänder ljuset (!) och bleker. När blekningen är klar framkallar man igen. Man behöver inte fixera efteråt om man inte vill. Låter ju rätt smidigt, eller hur?

Bergger är bra, men du menar att det är "overkill" med enklare processer, eller?

Det är inte så viktigt för mig med priset. Jag kommer inte göra hundratals bilder med denna teknik, utan bara de grejer som passar. Hursomhelst kommer hela altprocess-grejen kosta en del, jag ska bygga en UV-ljuslåda, mm.

Tack for alla tips!
 
Hej igen

Nej, direkt långa blir inte exponeringstiderna. Om man bländar upp kanske det handlar om någon minut eller så (jag minns inte riktigt). Fördelen är att man kan skugga och efterbelysa kopian på plastpappret så att man får ett bra negg att arbete med. Jag har gjort så här själv till gummitryck och van dyke.
 
Ursäkta, men jag vet inte vad du vill åt här riktigt.
vad jag ville åt var att när du startade tråden:
Jag vill gärna börja med Van Dyke och göra mer cyanotypi, men storformatskamera är för jobbigt, åtminstone innan jag skaffat hus... min tjej tycker redan att jag har för många kameror. (Hur många är åtta egentligen?)
så tolkade jag det som att det var en kostnadsfråga . . nytt hus . . tjejen säger nej . . storformat skulle bli för dyrt . . och det anser jag att det troligtvis inte är. Så mitt förslag var att köp en billig 4x5 och hoppa över negförstoringarna.

och så är det skoj att diskutera/argumentera ;)

så jag fortsätter väl . . spontaniteten är inga problem om det räcker med en bild i taget . . titta på alla gamla filmer med nyhetsfotografer

så finns det 6-bladsmagasin . . dom kostar mer . . men då är det bara mantelrörelse och på'n igen!

men för min del är det helt ok att du förstorar neg . . ville bara påtala alternativen

gav själv 200USD för några år sedan för en 4x5 Crown Graphic . . tagit fantastiska dia med den . . blev ju drygt någon tusenlapp . . så det funkar

//rob
 
rob,

Ok, tack för förklaringen! :)

Jag menade att jag inte har plats för fler kameror innan jag skaffat ett hus... :)

En dag kommer jag säkert sitta med en trevlig storformatare. Jag såg en Century Graphic rätt billigt som var najs, men det är inte äkta storformat, utan 6x9. Kan nog bli hur bra som helst ändå, och 120-film är smidigt. Bra insteg till SF, kanske.

Men, för tillfället nöjer jag mig med de kameror jag har. :)
 
En liten update: Silverprint kan skicka till mig. Minsta order för utomlandskunder är 100 GBP.

Jag tar nog och samlar ihop en bunt grejer och beställer från dem.

Tack för alla tips!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.