andreassofus
Aktiv medlem
Igår var jag ute och fotade. allt var frid och fröjd ända tills jag skulle importera filerna till lightroom. Då kom det inte upp några preview som det brukar göra precis innan import utan det stod bara något om att filen inte kunde visas eller att programmet inte stöder filformatet.
Provade då att kolla på bilderna i finder men där stod det att filerna var skadade och inte kunde öppnas.
jag startade om lightroom , utan resultat. startade om datorn utan resultat.
Jag stoppade in minneskortet i kameran igen och då kunde jag se alla bilder.
Efter många om och men och efter ett antal omstarter så funkade det igen.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Är det minneskortet som inte är helt pålitligt eller är det större chans att det var något i datorn som strulade?
Ska också tillägga att det inte gick att "mata ut" minneskortet som vanligt. Stod hela tiden att kortet används av ett annat program (även om jag stängt ner alla program)
Inte ens efter omstart av dator så gick det att mata ut kortet.
så vad tror ni, något tillfälligt strul i datorn eller är det kortet som inte går att lita på?
Kortet är ett Sandisk ultra som jag precis har köpt på rea för 45kr/st på CDON
Tänkte först att dom reor ut som så billigt för att dom vet att det är något fel på dom, men det är väl långsökt?
Bonusfråga. Om nu det skulle vara skadade filer, går dom att rädda på något vis ändå? om det nu skulle hända i framtiden.
Provade då att kolla på bilderna i finder men där stod det att filerna var skadade och inte kunde öppnas.
jag startade om lightroom , utan resultat. startade om datorn utan resultat.
Jag stoppade in minneskortet i kameran igen och då kunde jag se alla bilder.
Efter många om och men och efter ett antal omstarter så funkade det igen.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Är det minneskortet som inte är helt pålitligt eller är det större chans att det var något i datorn som strulade?
Ska också tillägga att det inte gick att "mata ut" minneskortet som vanligt. Stod hela tiden att kortet används av ett annat program (även om jag stängt ner alla program)
Inte ens efter omstart av dator så gick det att mata ut kortet.
så vad tror ni, något tillfälligt strul i datorn eller är det kortet som inte går att lita på?
Kortet är ett Sandisk ultra som jag precis har köpt på rea för 45kr/st på CDON
Tänkte först att dom reor ut som så billigt för att dom vet att det är något fel på dom, men det är väl långsökt?
Bonusfråga. Om nu det skulle vara skadade filer, går dom att rädda på något vis ändå? om det nu skulle hända i framtiden.