Annons

Skadade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

DekoR

Aktiv medlem
Jag var ute och tog lite höst-bilder förut. Tänkte jag skulle passa på innan alla fina löv blåst bort helt :).

Problem uppstod dock när jag skulle föra över bilderna till datorn, då 14 st bilder av ca 100 st visade sig vara mer eller mindre skadade. :-(

Vissa bilder går inte att se överhuvudtaget, varken i kameran eller datorn. Vissa bilder kan jag föra över till datorn men då är undre halvan grå eller i konstiga "skadliga" färger.

Jag har haft något liknande förr men aldrig med så här många bilder på samma gång, utan då har det varit typ 1 bild per 1000 st tagna...

Kameran är en Canon Digital Ixus 300 och minneskortet är ett Dane-Elec CompactFlash 256MB.

Här är 2 ex på fel:
http://biphome.spray.se/secoone/fel1.jpg
http://biphome.spray.se/secoone/fel2.jpg

Nu undrar jag vad detta beror på???
Någon som varit med om liknande och kanske kommit fram till någon slutsats???

// Daniel
 
Det skulle kunna vara ett problem med minneskortet eller så är det hur kameran skriver på det. Prova dig fram, låna ett annat minneskort och se om samma fel uppträder.
 
När det gäller exempel 2 undrar jag om du själv, avsiktligen gjort flera alternativa exponeringar (med olika inställningar) av det motivet? Uppenbart så hamnar flera bilder på varandra och det skulle vara intressant att veta om det är olika exponeringar eller en och samma - och i det exemplet i så fall hur det kan komma sig att kamerainställningarna förefaller vara olika.

Oavsett vilket kan jag bara upprepa frågan om du har prövat ett annat minneskort. Har du inget eget och känner ingen som har ett du kan låna så föreslår jag att du går till butiken där du köpte kameran. Antingen är det fel på kortet eller på kameran. Möjligen skulle det även kunna vara fel på något mellanled, eventuell minneskortläsare eller kablage, men det är mindre troligt.
 
Jag har 2 128MB's minneskort också. 1 MMore och 1 TwinMos. Jag brukar oftast använda dem och då har det vad jag kan minnas inte inträffat några fel.

Johan Andersson: fel2.jpg är en helt vanligt tagen bild bara. Inga dubbelexponeringar eller liknande.

256MB-kortet som innehöll alla dessa skadade bilder är inte mycket använt eftersom jag sällan tar så många bilder och dessutom är kortet något långsammare än TwinMos-kortet t.ex. Därför har 256MB-kortet bara varit helt fyllt en gång förut och det var när jag var i New York i våras. Jag köpte kortet i en inte helt seriös "turist-fotoaffär" vid Empire State Building ungefär. (Var i akut behov av mer minne). Men av de bilder som togs då fungerade alla perfekt, som tur var.

Ska ta och utforska lite nu och försöka se när felen inträffar, men jag antar väl att minneskortet är av dålig kvalitet och/eller inte trivs bra tillsammans med min kamera. :-/
 
Det skulle kunna bero på att kameran inte kunnat skriva ordentligt till minneskortet. Om minneskortet utsätts för skakningar vid dataöverföringen kan information gå förlorad.

Jag vet inte, men kan tänka mig att lågbudgetminnen inte är fullt så stabila som de "erkända".

Prova att skaka kameran när du har fotat, och se om det blir skit.

Lycka till!
 
DekoR skrev:
fel2.jpg är en helt vanligt tagen bild bara. Inga dubbelexponeringar eller liknande.

Okej, otydligt formulerad fråga av mig. Det jag undrade var om du tagit flera enskilda bilder efter varandra på samma motiv (och med skiftande inställningar) och det därmed är dessa som hamnat på varandra, eller om du bara tagit en bild och det sedan är denna som dubblerats på en och samma ruta. Om du bara tagit en bild är det nämligen konstigt att de olika delbilderna förefaller vara olika mörka. Detta verkar ej heller vara fallet i exempel 1.

För övrigt verkar det onekligen vara fel på kortet om du nu inte upplevt problem med något av de andra. Någonstans (vid läs eller skriv) felar det helt klart.
 
Tackar för alla tips!

Felen inträffade på de bilder som togs på "de sista 30 MB'en" av minneskortet. Jag har nu formaterat om kortet och håller så smått på att fylla upp minneskortet med bilder nu igen.

Innan felen inträffade hade jag precis installerat ny firmware i kameran utan att formatera kortet i själva kameran. Ev. kan det kanske bero på det.

Återkommer om det uppstår problem igen. :)=
 
Nu har jag fyllt upp det förbannade 256MB-kortet igen och kan bara konstatera att de skadade bilderna uppkom även denna gång på de sista ca 30MB'en av minneskortet.

Här är 2 nya fel:
http://biphome.spray.se/secoone/fel3.jpg
http://biphome.spray.se/secoone/fel4.jpg

Filmer tagna på slutet av kortet blev också trasiga.

Får väl använda kortet som ett 200MB's-kort i fortsättningen :-/ och jag kommer aldrig köpa minneskort från tillverkaren Dane-Elec igen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.