Annons

Skadade bilder 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mando

Medlem
Jag har på Cyberphotot köpt en EOS400D (firmware 1.0.4) + minneskort TekQ2GB Ultra (80x) typ I, och fick direkt problem med skadade bilder, se bifogat bildexempel. En del av bilden är antingen pixelförskjuten, ljusare, mörkare eller helt grå (eller en kombination av desa) Bilderna skadas direkt i kameran. Någon kan ha skadats vid uppladdning (?) men det är i så fall undantagsvis.

Minneskort 1: ca15-20 skadade bilder av 580st.

Fick ett nytt minneskort (likadant, helt nytt): Första 100 bilderna ok. Därefter 14st av 60 skadade. De första 7 inomhus, de övriga 7 utomhus ca -2grader. Totalt ca 18 skadade av 250st.

Skickat kamerahuset på garantirep till Powermill Service i upplands Väsby. Kom tillbaka efter 3 veckor " Bytt CMOS-sensor samt injustering"

har nu tagit ca 100 bilder.. 2 skadade bilder... Stööön.

Har hittat liknande problem i någon tråd men inget riktigt bra svar. Vet ej om jag nu ska kräva ett nytt kamerahus eller om det är risk att det är minneskortet som felar (dvs fel på bägge minneskorten i så fall). Tacksam för tips.

M v h / Anders L
 

Bilagor

  • 400dkass.jpg
    400dkass.jpg
    92.7 KB · Visningar: 970
Kanske lösningen...

Kör du med kortläsare? Ser bilden "delad" ut i lcd´n?
Om den ser bra ut i LCD´n och du kör med kortläsare, prova att tanka bilderna direkt via kabel till datorn, det kan vara läsaren som är dålig.
Hade det problemet själv med en tidigare kamera.
/ Gustav
 
Jag använder inte kortläsare utan tankar direkt från kameran.
Bilden har jag i vissa fall kunnat se delad på lcd:n. Och i vissa fall ser jag bara en liten bild och texten "Skadade data". Man kan se bilden i förminskat läge (9 bilder i taget), men när man ska titta närmare på bilden går detta inte.

/ AL
 
Mando skrev:
Jag använder inte kortläsare utan tankar direkt från kameran.
Bilden har jag i vissa fall kunnat se delad på lcd:n. Och i vissa fall ser jag bara en liten bild och texten "Skadade data". Man kan se bilden i förminskat läge (9 bilder i taget), men när man ska titta närmare på bilden går detta inte.

/ AL

Då kan jag tänka mig att det är processorn i kameran som är paj,
/ Gustav
 
Det verkar vara många missnöjda 400D ägare.
Uppdatering av tidigare modeller kanske inte alltid är så lyckat!?
 
Madeliene skrev:
Det verkar vara många missnöjda 400D ägare.
Uppdatering av tidigare modeller kanske inte alltid är så lyckat!?


Vad grundar du detta på? Kolla t ex recensionerna här på fotosidan - det flesta tycks vara mycket nöjda. Självklart är det så att en kamera som säljs i så stora volymer som 400D innebära att en del råkar få felaktiga exemplar eller att det finns missnöjda ägare men att 400D skulle vara en kamera med oproportinellt många missnöjda ägare känner i alla fall inte jag igen.

Är inte i princip alla kameror (och andra tekniskan produkter) mer eller mindre "uppdateringar" av tidigare modeller? Hur ofta är en ny modell sämre än sin föregångare? Visst kan det hända men det hör verkligen inte till vanligheterna och att 400D skulle vara mindre "lyckad" än 350D tycker i varje fall inte jag.
 
Har du testat med nåt annat märke på minneskort?
Har du testat minneskortet i nån annan kamera (om möjligt såklart)

Är minneskortet formaterat i kameran?

Det är ju inte helt okänt tyvärr att vissa kombinationer av märke på kamera/minneskort kan ha kompatibilitetsproblem.
 
Jag är inte missnöjd med kameran som sådan, jag vill bara få hjälp med mitt problem. Om 400D är en bra eller dålig kamera kan nog tas i ett annat forum.

Jag har tyvärr inte kunnat testa minneskortet i annan kamera. Inte så lätt att få låna en kamera och ta ett antal hundra bilder för att se om det blir fel...

Ej heller testat annat märke på minneskortet. TekQ var det som Cyberphoto lagt med i sitt värdepaket och som man rekommenderat som bra och prisvärt vid sina tester av minneskort.
Jag formaterar alltid minneskortet i kameran efter varje gång jag laddat ned bilder (=ofta).

/ AL
 
Det kan vara minneskortet. Jag skulle dock skaffa en kortläsare och testa med (det är bra att ha i alla fall). Nästa gång du får en "trasig" bild, testa och ladda in samma bild via kortläsaren. Om den då blir bra vet du att det är någon strul i komunikationen mellan kamera och dator. Det vore givetvis också smart att testa ett annat minneskort. Kanske har du någon bekant som kan låna ut ett?

Överhuvudtaget är det aldrig fel att testa så mycket osm möjligt själv innan du lämnar in igen. Det ger dig liksom en bättre "förhandlingsposition" genntemot butiken och verkstaden.
 
Jag har en kortläsare. Jag ska testa ditt tips nästa gång jag får en trasig bild. Jag blev faktiskt lite osäker om jag kollat de två senaste trasiga bilderna innan uppladdning till datorn. Och nu är de raderade...
Däremot vid tidigare tillfällen (t ex de 14 defekta bilderna av 60 på minneskort 2) är jag 100% säker på att bilderna varit trasiga redan i kameran vid visning på lcd:n.

/ AL
 
Anders Jonsson skrev:
...att 400D skulle vara mindre "lyckad" än 350D tycker i varje fall inte jag.

Grattis,då är du INTE en av dom som upplevt högre brus och pixelfel.
Varken 400D eller 350D är dåliga kameror enligt dom 165 positiva recentionerna här på FS ang 350D,samt dom 35 recentionerna på 400D.
 
Det här har inget med varken sensor, kamerans processor eller liknande att göra. Om du letar med sökfunktionen hittar du en nästan identisk tråd för någon månad sedan där en 400D-ägare fått samma problem med ett TekQ-kort från Cyberphoto.

Dina problem har inte med kameran att göra utan med kortet. Det är faktiskt inte helt ovanligt att lågpriskort strular och trunkerar data. Mitt förslag är att du reklamerar minneskortet och håller dig till välkända kvalitetsmärken som t.ex. Sandisk.

Formatera också alltid kortet i kameran istället för att radera bilderna.
 
Senast ändrad:
Tack Bo,

var precis nåt sånt jag var ute efter, jag var för dålig på att söka helt enkelt.

Efter att ha läst tråden och dina tips så lutar det mesta åt att orsaken är minneskortet. Dvs att bägge TekQ-korten som jag provat från Cyberphoto varit defekta.

Angående formatera eller radera så har jag alltid formaterat kortet vid varje tömning.

Jag har nu lånat ett Sandisk Ultra II 1GB och ska prova det. Funkar det bra blir det reklamation av TekQ igen och byte av fabrikat.

Tackar för alla svar jag fått.
 
Slutet gott

Jag vill bara avsluta tråden genom att meddela att det Sandisk Ultra II 1GB som jag lånade funkade utan problem. Har sedan reklamerat TekQ 2GB (igen) och istället fått Sandisk Ultra II 2GB. Även detta kort har fungerat klanderfritt ett par hundra bilder.
Det var alltså fel på bägge TekQ-korten som jag hade fått tidigare.
 
Riktigt dåligt av Cyberphoto att fortsätta sälja dom korten när de fått så mycket reklamationer. Men dom vill kanske göra slut på lagren...
 
Kan bara hålla med. Jag fick lite kompensation i form av rabatt på utbyteskortet + en fjärrkontroll jag beställde. Men det var småpengar. Har tipsat dom om att använda fotosidan mer för att ta reda på felorsaker....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.