Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skada på linsen - reparerbart?
- Trådstartare rufsen
- Start datum
Fredrik183
Aktiv medlem
Hoppas det fixar sig med denna enkla åtgärd! Blås för allt i världen inte med munnen, små salivdroppar kan följa med och du har ett betydligt större problem än innan...
Flash Gordon
Aktiv medlem
Smuts och damm på sensorn syns tydligast vid små bländaröppningar, vilket kamerans automatik ställer in i starkt ljus. I svagare ljus, som tex mulet, använder automatiken in större bländaröppning, och då syns inte skit på sensorn på samma vis.
Skaffa en riktig blåsbälg avsedd för ändamålet, tag av optiken, fäll upp spegeln (konsultera manualen för sensorrengöring) så sensorn blottas och blås över sensorn och se om inte detta hjälper. Funkar oftast. Detta stora skräp torde gå att se med blotta ögonen (men observera att skräpet är placerat upp och ner i förhållande till var du ser det på bilderna. Testa annars en mjuk och urtvättad pensel, men var försiktig i sensorkanterna, då det kan finnas olja runt denna på vissa kameramodeller som följer med upp på sensorn och du har ett större problem än innan.
En ändamålsenlig blåsbälg tillhör en digitalsystemkamerafotografs basutrustning: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031
Blåsbälg fungerar på damm som sitter löst. Det gör det mesta om man gör rent i tid. Fast numera hanterar oftast kamerans dammskak av den delen.
Det ramlar ner och sätter sig på den tejp som sitter runt kanterna. Den tejpen lär förr eller senare sluta fungera men verkar fortfarande göra sitt jobb på min 5DMKII som nu måste ar 5 år gammal.
Nästa steg är att använda en pensel med långa mjuka hår gjord av nylon eller liknande som kan laddas statiskt. Blåser man genom håren blir de statiskt laddade och suger åt sig det damm man borstar loss. Glöm inte tvätta pensel i metanol innan ni använder den. De är feta från början och kan ge ränder.
Bäst fungerar Visible dust sensorbrush. Kostar en förmögenhet för den simpla pryl det är. Håller dock i många år och löser de flesta dammproblem. Jag kör bara den och har skippat rocketblower. En pryl mindre att ha med sig.
Sedan finns det fläckar man får på sensorn som varken blåsning och borste kan avlägsna. Det kan vara pollen som är kletiga små saker, det kan vara vattenfläckar från havet som blåser långa vägar, och kondensfläckar som sätter sig runt damm speciellt på vintern när man tar ut en varm kamera i kallt klimat.
Så även Eclipse och svabbar bör höra till ens rengöringskit.
Det är en investering men kostar totalt inte mer än en rengöring av en firma och räcker i många år framåt.
Att betala 600 kr för att någon gör ett jobb som tar 10 minuter och som dessutom inte brukar ta något ansvar för resultatet känns för mig som en blåsning.
Kanske kan det kännas pirrigt att göra det själv första gången men det är verkligen inte mycket som kan gå snett. Det är verkligen helt odramatiskt.
Fredrik183
Aktiv medlem
Min erfarenhet är att en blåsbälg tar hand om det allra mesta (beror ju förstås på hur petig man är, men det synliga vid normalt betraktande av bilderna). Blåsbälgen är betydligt effektivare än min kameramodells inbyggda dammskakmekanism.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Min erfarenhet är att en blåsbälg tar hand om det allra mesta (beror ju förstås på hur petig man är, men det synliga vid normalt betraktande av bilderna). Blåsbälgen är betydligt effektivare än min kameramodells inbyggda dammskakmekanism.
Min erfarenhet är att Eclipse och Svabbar är det som absolut löser allt.
Det löser det som varken blåsbälgar, dammskak eller Visbile dust sensorbrush klarar.
Det som sitter fast som intorkade vattenfläckar kan ingen rocketblower i världen lösa.
Så metoden är enkel.
Börja med det simplaste. Försök blåsa bort smutsen.
Fungerar inte det så ta en mjuk borste som är statisk.
Fungerar inte det heller så använd Eclipse eller liknande och svabbar.
Det fungerar alltid.
Fredrik183
Aktiv medlem
Kan bara hålla med, en bra metod.
aasaboe
Aktiv medlem
Apropå hur enormt mycket skador på linser påverkar bildresultatet:
http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Bra
Kul länk, man tackar. Jag kan tillägga att mitt första systemkameraobjektiv från Carl Zeiss Jena, Biotar 2,0, från 60-talet hade en millimeterstor luftblåsa i frontlinsen, utan någon synlig påverkan på bilderna. Så man undrar ju över alla filter som köps för att skydda optiken? Där vet vi att bildkvaliteten påverkas till det sämre i vissa situationer och särskilt med de billigare filtren.
Apropå hur enormt mycket skador på linser påverkar bildresultatet:
Kul länk, man tackar. Jag kan tillägga att mitt första systemkameraobjektiv från Carl Zeiss Jena, Biotar 2,0, från 60-talet hade en millimeterstor luftblåsa i frontlinsen, utan någon synlig påverkan på bilderna. Så man undrar ju över alla filter som köps för att skydda optiken? Där vet vi att bildkvaliteten påverkas till det sämre i vissa situationer och särskilt med de billigare filtren.
iSolen.se
Guest
Fasen va gött å höra grabbar! Har ingen bälg i dagsläget men kan det funka med tryckluft på burk, om man håller den på lite avstånd då givetvis.
Tack för pedagogiska förklaringar! Lite otippat också att skador på ytterlinsen inte påverkar bilderna mer än så....men positivt i detta fallet
Gör absolut inte det. Gå till apoteket och köp en gummiblåsa (för öron) om du inte kan köpa en rocketblower i närmsta fotoaffär.
A I Nikolis
Aktiv medlem
Jag köpte en Rocket Air från Scandinavian Photo för att jag tänkte blåsa ren sensorn. En sån där blåsbälg alltså.
På förpackningen står dock "Not recommended for CCD sensor cleaning!"
Bortkastade pengar? Eller vågar jag rengöra?
Låter väldigt konstigt, sensorrengöring är ju bland de vanligaste användningsområdena för dessa. Kanske menar de egentligen att man gör det på egen risk. Så nej, det är inte bortkastade pengar, det fungerar utmärkt.