ANNONS
Annons

Skada - ersättning - nya grejer!

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Har (eller hade) en canon 10D som åkte i backen med oreparbara skador. På kameran satt ett tamron 28-75 2.8 och ett vertikalgrepp. Kameran lämnades in för värdering och de kom fram till följande: 10D = 6-7000, BG03 = 1000, Tamron = 3000. Sammanlagt ca 10500. Självrisken ligger på 1500 så man kan säga att jag får ut 9000 till slut. Lägg sedan till ca 4000 av sparat kapital.

Då kommer frågan hur jag går vidare. Som jag ser det har jag 3 olika alternativ.

1. Ta pengarna och lägga dem på ett 20D hus. Har dock inte råd med tänkt optik - tokina 10-22.

2. Ta pengarna och lägga dem på en 350D + verikalgrepp + tokina 10-22

3. Ta en beg 10D + vertikalgrepp + tamron 28-75

Jag använder utrustningen flitigt och vill ha robusta grejer, då utrustningen ofta hänger med ut på fisketurer och fjällvandringar. Frågan är då om 350D:n pallar med det. Och om prisskillnad upp till 20D:n är acceptabel.

Hur skulle du ha gjort? och varför?

Du klarar dig antagligen rätt bra med 19-35 och 70-200. Glappet mellan 35-70 gör oftast inget, förutsatt att ens favoritbrännvidd inte råkar ligga just där. Sen blir det givetvis flitigare objektivbytande vid fotande, men det är dock bara komforten det gäller.

Vad sägs om att köpa en begagnad 1D för ett riktigt robust hus?

Å andra sidan så är objektiven viktigare än kamerahusen. :)

/Erik

Tjena Erik, och ta ck för synpunkterna. Jag vill ha mycket kamerakänsla och jag känner att det nog finns risk att jag kommer sakna lite av det om jag satsar på 350D:n...Sedan när det gäller optiken så ska jag göra mig av med 70-200, därav de extra 4000 kr.

Fast satsar jag på 20D:n, har jag inte råd med optiken just nu. Fan vad svårt det här blev!

Ska man vänta till efter jul för att se om det kommer någon efterträdare till 20D:n, som då kanske går ner i pris....?

Klingen skrev:
Har (eller hade) en canon 10D som åkte i backen med oreparbara skador. På kameran satt ett tamron 28-75 2.8 och ett vertikalgrepp. Kameran lämnades in för värdering och de kom fram till följande: 10D = 6-7000, BG03 = 1000, Tamron = 3000. Sammanlagt ca 10500. Självrisken ligger på 1500 så man kan säga att jag får ut 9000 till slut. Lägg sedan till ca 4000 av sparat kapital.

Då kommer frågan hur jag går vidare. Som jag ser det har jag 3 olika alternativ.

1. Ta pengarna och lägga dem på ett 20D hus. Har dock inte råd med tänkt optik - tokina 10-22.

2. Ta pengarna och lägga dem på en 350D + verikalgrepp + tokina 10-22

3. Ta en beg 10D + vertikalgrepp + tamron 28-75

Jag använder utrustningen flitigt och vill ha robusta grejer, då utrustningen ofta hänger med ut på fisketurer och fjällvandringar. Frågan är då om 350D:n pallar med det. Och om prisskillnad upp till 20D:n är acceptabel.

Hur skulle du ha gjort? och varför?

Glöm inte att försäkringsbolaget gör åldersavdrag också...
Mvh/Gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar