Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skada eller skräp?

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D50 med två olika objektiv.

Helt plötsligt på mina kort så syns det en svart fläck på korten (se den svarta fläcken bland molnen).

Den svarta fläcken verkar vara "svartare" och tydligare vid utzommning och syns mindre (blir suddigare) när man zoomar.

Tror ni det har kommit in någon smuts eller har det blivit något fel i kameran? Eller kan det bero på objektivet, att t.ex nåt skräp sitter i det?

Kan någon hjälpa mig och ge tips och råd????
Jag har ännu garanti på kameran.

Bilagor

• nikon help.jpg
    nikon help.jpg
    45.1 KB · Visningar: 331
Sitter fläcken kvar på exakt samma ställe, oavsett brännvidd eller objektiv? Blir den skarpare vid högre bländartal och suddigare med lägre bländartal? I så fall har du fått ett tvättäkta fall av smuts på sensorn.
Skulle inte tro att du fått något allvarligare fel än så. Om fläcken försvinner när du växlar objektiv är det givetvis det ena objektivet som är boven i dramat.

mvh
Erik G

ErikGustavsson skrev:
Sitter fläcken kvar på exakt samma ställe, oavsett brännvidd eller objektiv? Blir den skarpare vid högre bländartal och suddigare med lägre bländartal? I så fall har du fått ett tvättäkta fall av smuts på sensorn.
Skulle inte tro att du fått något allvarligare fel än så. Om fläcken försvinner när du växlar objektiv är det givetvis det ena objektivet som är boven i dramat.

mvh
Erik G

Fläcken sitter kvar oavsett vilket objektiv. Jag tror själv att det är en fläck på sensorn, men jag ville höra lite med andra folk här på fotosidan om vad de tror....

Får nog sända iväg detta till Nikon för rengöring....

realeye skrev:
Fläcken sitter kvar oavsett vilket objektiv. Jag tror själv att det är en fläck på sensorn, men jag ville höra lite med andra folk här på fotosidan om vad de tror....

Får nog sända iväg detta till Nikon för rengöring....

Innan du skickar iväg den så har du testat att använda en blåsbälg? kostar runt 100:- och funkar bäst i 99% av fallen. Slipper du bli av med kameran i en vecka ;)

Fläcken ser så pass stor ut att det säkerligen inte är några problem att blåsa bort den med en blåsbälg. Min erfarenhet är att det är de små fläckarna som sitter fast :D

/E

Craps skrev:
Innan du skickar iväg den så har du testat att använda en blåsbälg? kostar runt 100:- och funkar bäst i 99% av fallen. Slipper du bli av med kameran i en vecka ;)

Jag skall nog investera i en blåsbälg och prova. Kan ju vara värt ett försök =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar