Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska till New York, vad får jag fota?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scuttle

Ny medlem
Jag ska till New York nu i april, och givetvis så kommer D90:an att hänga med. Frågan är hur fotograferingsreglerna ser ut i New York.
Här hemma får man i princip fota vad och vem som helst, var som helst, men hur ser det ut "over there"?
 
Jag ska inte påstå att jag är insatt men det finns risk att allt är okej så länge inte någon myndighetsperson godtyckligt anser att ditt fotograferande är terrorism. :þ
 
Jag är inte heller proffs på detta (om den personen finns?) men du skall undvika att fota objekt eller platser som kan tänkas bli terrormål. Typ officiella byggnader, tunnelbanestationer och liknande.
 
Jag har aldrig haft några problem att fota precis vad jag vill i NY och andra städer i USA. Men man bör nog fråga om lov inne i affärer och kontorsbygnader som inte är offentliga och hålla utkik efter eventuella skyltar om fotoförbud. Och visa respekt för enskilda personer naturligtvis. Amerikaner är i allmänhet öppna människor som inte har något emot att bli fotograferade, om man pratar med dem. I och för sig har jag inte farit där efter 9/11 och det är kanske lite känsligare nu. Men min fru var i NY nyligen och tog många bilder utan att någon sa något. Och jag var i Boston i höstas och tog massor med bilder på allt man kan tänka sig utan problem.

Mig har det aldrig hänt i USA att någon haft något att invända. Det är vanligare att det sker i Europa enligt min erfarenhet.
 
På pendeltågsstationer och tunnelbanestationer kan det vara problem.
En kompis till mig fick följa med till Polisstationen på förhör i flera timmar eftersom han plåtat på plattformen. Jag tror att det var bolaget New Jersey Transit som kör pendeltåg.
 
Situationen är helt annorlunda numera. Med diverse terrorlagar i ryggen kan polis göra vad man tycker är rätt utan att fråga. Det hjälpe ju knappast om du får en halvdag förstörd om du egentligen hade "rätt" att fota något. Tänk efter ordentligt innan du drar fram kameran och trycker av.

Jag har aldrig haft några problem att fota precis vad jag vill i NY och andra städer i USA. Men man bör nog fråga om lov inne i affärer och kontorsbygnader som inte är offentliga och hålla utkik efter eventuella skyltar om fotoförbud. Och visa respekt för enskilda personer naturligtvis. Amerikaner är i allmänhet öppna människor som inte har något emot att bli fotograferade, om man pratar med dem. I och för sig har jag inte farit där efter 9/11 och det är kanske lite känsligare nu. Men min fru var i NY nyligen och tog många bilder utan att någon sa något. Och jag var i Boston i höstas och tog massor med bilder på allt man kan tänka sig utan problem.

Mig har det aldrig hänt i USA att någon haft något att invända. Det är vanligare att det sker i Europa enligt min erfarenhet.
 
Nja, det där tror jag du har missuppfattat. Däremot finns det ofta restriktioner för vad man får plåta inne i dem -- men det är ju inget speciellt för federala byggnader.

Enligt Scott Kelbys bok får man inte plåta utsidan av federalabyggnader ...

Ja det är väl bara att prova och se vad som händer. ;)
 
Situationen är helt annorlunda numera. Med diverse terrorlagar i ryggen kan polis göra vad man tycker är rätt utan att fråga. Det hjälpe ju knappast om du får en halvdag förstörd om du egentligen hade "rätt" att fota något. Tänk efter ordentligt innan du drar fram kameran och trycker av.

Jo så är det, och jag skrev också att man kan vara lite försiktig nu efter 9/11. Men som sagt, i Boston för ett par månader sen och i NY för två år sedan hände mig resp min fru ingenting, trots ymnigt fotograferande. Jag plåtade diverse större offentliga och privata byggnader i Boston, T-banestationer, hamnområdet m m m m. Ingen tog notis om mig. Man är inte ovan vid fotograferande turister och ser man ut som en sån tror jag att det normalt går bra.

När det gäller privata byggnader så gäller i allmänhet fotoförbud inomhus. Och kanske på marken utanför om den är privat. Men inte "på håll".
 
det är inga problem att fota det mesta där om du inte använder stativ då får du problem. Jag har varit där tre gånger och blivit bortjagad hotad med polis etc på flertal platser bla Rockefeller center, vid brooklyn bridge, vid st patricks kyrka, frihetsguddinnan, grand central station osv
Utan stativ är det inga problem. Prova och sätt upp ett på gatan vid rockefeller center det tar max 60 sekunder innan en vakt säger till dig och gör du inte som dom säger så tillkallar han fler vakter samt polis och då kommer det kosta dig tid o pengar.
Annars är New York än läcker stad om man inte kör med stativ........
 
Jag var i New York för 2 år sedan och då var det inga som helst prolblem att fota nånting. Jag fotade bland annat polisavspärrning, "snipers" som låg på taket runt FN-byggnaden mm... Jag stod precis bredvid poliser när jag fotade och de sa inte ett ljud. Så fota på du så mycket pekfingret orkar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.