Annons

Ska tamronet vara så mycket sämre?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterLj2

Aktiv medlem
www.plf.se/tamron/test.jpg

Har gjort ett test.
Försökte ställa mig på ungefär samma avstånd med båda objektiven.
Mitt Tamron SP AF Apsherical XR Di LD (IF) 28-75mm 1:2.8 Macro hamnade på 51mm.
Modellen flyttade sig inte mellan fototillfällena och studioblixten stod på samma ställe och med samma styrka.

Jag vet att mitt 50mm 1.4 ska vara riktigt bra men jag trodde inte tamronet skulle vara så dåligt. Då jag mest fotograferar modeller så är skärpan väldigt viktig för mig och tamronen presterar under vad jag tycker är för mig acceptabelt.

Ska det verkligen vara så mycket sämre när man är på 5.6?
 
Det där ser inte riktigt rätt ut tycker jag, påminner mig om vad som kommer ur mitt absolut sämsta objektiv(sigma 24-70/3.5-5.6). Tamronen brukar få bra kritik både här och där, nog måste den väl vara bättre än så? Tycker det luktar måndagsexemplar...
 
Den vänstra bilden är någon ljusare och dessutom ligger fokus på läpparna och inte på ögonen. Man kan alltså inte dra några slutsatser.
 
objernulf skrev:
Den vänstra bilden är någon ljusare och dessutom ligger fokus på läpparna och inte på ögonen. Man kan alltså inte dra några slutsatser.

Hur ska man göra ett korrekt test då?
Jag ska ju använda objektivet till just modellfoto och när jag då med hjälp av af riktar den på ögat vill jag det ska bli bra. Det blir det inte nån gång. Det är inte så att nån blir bra och nån då och då dålig. Jag tycker alla bilder blir dåliga.
 
Tack.
Jag skickade mail till tamron och har nu fått svar så de försöker hitta en garanti verkstad nära mig nu som ska testa och fixa det ifall där är fel på det.
 
Lyckades de hitta en verkstad åt dig Peter? Jag är ganska nyfiken eftersom jag funderar på att köpa en 28-75 från Tyskland...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.