ANNONS
Annons

Ska mitt objektiv verkligen låta så här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag var inne på expert och köpte ett objektiv i torsdags; Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. När jag sedan testar det i går och idag så upptäcker jag att det låter ganska mycket om det.

Fokusringen sitter lite löst och går lite hackigt och skrapigt och det låter om den när man fokuserar. Den går inte sådär oljedämpat-mjukt och tyst som man skulle vilja. Det låter även mycket vid autofokusering trots canons beskrivning En ultraljudsmotor av ringtyp fokuserar otroligt snabbt och nästan helt ljudlöst.

Även bildstabilisatorn låter. Efter ett bz-ljud så låter det som en trögt snurrande liten elmotor innan den stängs av med ett bz-ljud till.

Ska objektivet verkligen låta så här? Eller är det så att det kan ha blivit skadat när personer provat det i expertbutiken då jag fick det som stod framme på hyllan? Ska man i så fall lämna tillbaka det, går det på canons garanti?

Tack på förhand för svar / John Larsson

Det är ju väldigt svårt att uttala sig om, det objektivet hör inte till de högkvalitativa precis så det är möjligt att det ska vara så där. Din beskrivning av bildstabiliseringen låter helt normalt. Jag har inte haft ett sånt objektiv själv så hur fokusringen ska kännas på ett plastobjektiv som det där vet jag inte. Det bästa är kanske att gå tillbaka till butiken och få jämföra med något annat objektiv om det går?

Hej,

Jag var inne på expert och köpte ett objektiv i torsdags; Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. När jag sedan testar det i går och idag så upptäcker jag att det låter ganska mycket om det.

Fokusringen sitter lite löst och går lite hackigt och skrapigt och det låter om den när man fokuserar. Den går inte sådär oljedämpat-mjukt och tyst som man skulle vilja. Det låter även mycket vid autofokusering trots canons beskrivning En ultraljudsmotor av ringtyp fokuserar otroligt snabbt och nästan helt ljudlöst.

Även bildstabilisatorn låter. Efter ett bz-ljud så låter det som en trögt snurrande liten elmotor innan den stängs av med ett bz-ljud till.

Ska objektivet verkligen låta så här? Eller är det så att det kan ha blivit skadat när personer provat det i expertbutiken då jag fick det som stod framme på hyllan? Ska man i så fall lämna tillbaka det, går det på canons garanti?

Tack på förhand för svar / John Larsson

precis så är de det med mitt ex också

Vad gäller stabiliseringen låter det helt normalt, jag har en handfull Canon objektiv med IS och alla låter mer eller mindre när stabiliseringen jobbar. När jag fick min första IS-glugg tyckte jag det var irriterande men nu tänker jag inte på det.

Vad gäller fokuseringen så känner jag inte riktigt igen din beskrivning men visst låter det även om dessa på mina gluggar. Svårt att sia om på din beskrivning.

Det är fokuseringsmotorn (USM) som är ljudlös.

IS låter olika mkt på olika objektiv. På EF 70-200 f/2.8L IS USM II hörs den nästan inte alls, samma på EF 24-105 f/4L IS USM
EF 28-135 f/3,5-5.6 IS USM låter mer.

Ditt objektiv har en mikro-USM för att styra fokuseringen. Motorn är kopplad till fokuseringsmekanismen via en system av kugghjul och inte direkt som en ring-USM är.
Här är en bra beskrivning av skillnaderna, bl.a. varför en ring-USM är så mycket bättre än en mikro-USM.

Du måste ställa om fokusomkopplaren från AF till M på objektivet om du ska fokusera manuellt, annars drar du runt kugghjulen med risk att skada dem så småningom.

På ett objektiv med ring-USM kan man fokusera manuellt utan att ändra på AF/M-omkopplaren eftersom en ring-USM inte är fysiskt ihopkopplad med fokuseringsmekanismen när motorn står still.

Ditt objektiv har en mikro-USM för att styra fokuseringen. Motorn är kopplad till fokuseringsmekanismen via en system av kugghjul och inte direkt som en ring-USM är.
Här är en bra beskrivning av skillnaderna, bl.a. varför en ring-USM är så mycket bättre än en mikro-USM.

Du måste ställa om fokusomkopplaren från AF till M på objektivet om du ska fokusera manuellt, annars drar du runt kugghjulen med risk att skada dem så småningom.

På ett objektiv med ring-USM kan man fokusera manuellt utan att ändra på AF/M-omkopplaren eftersom en ring-USM inte är fysiskt ihopkopplad med fokuseringsmekanismen när motorn står still.

Men det står ju såhär på canons hemsida:
Ultraljudsfokusering
En ultraljudsmotor av ringtyp fokuserar otroligt snabbt och nästan helt ljudlöst. Utmärkt vridmoment gör att objektivet når fokuseringspunkten korrekt, utan att gå för långt. Dessutom finns manuell upphävning, vilket gör att skärpan kan justeras utan att du behöver växla från AF-läge.

Och om det är orsaken att jag inte ställer om AF/M-omkopplaren så gör jag det.

Men varför skriver då canon att det är det?

Dessutom så handlade frågan om varför den "nästan ljudlösa" autofokusen låter?

Tiotusenkronorsfrågan ;) För att de vill sälja objektiv...och för att de flesta tycker att det är nästan ljudlöst. Du skulle hört på den gamla goda tiden med AF-objektiv drivna via skruv från kamerahuset! Allt är relativt! Du har köpt ett billigt men ändå inte dåligt objektiv...var nöjd och ut och fota! Vill du ha bättre kvalitet på objektivet är det enkelt...bara att slanta upp ca 10000 kr mer ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

hmm

20-105 har "micro USM" men den har ändå "Full Time Manual focus".

Petter ...

Ja, EF 50mm f/1.4 USM och EF 28-105 f/3.5-4.5 USM är undantag. De har nån slags frikopplingsmekanism som gör att de kan ha Full Time Manual Focus trots att de har micro-USM.

Ja, EF 50mm f/1.4 USM och EF 28-105 f/3.5-4.5 USM är undantag. De har nån slags frikopplingsmekanism som gör att de kan ha Full Time Manual Focus trots att de har micro-USM.

ojdå skrev visst 20-105, menad 24-105.

Så här skriver Canon om USM
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Ultrasonic_Motor.asp

EDIT. mer detaljer i avsnitt 9 i denna skrift
http://software.canon-europe.com/files/documents/EF_Lens_Work_Book_9_EN.pdf

Petter ...

Senast ändrad:
Precis som det har skrivits finns det tre sorters af-motorer i Canons objektiv.

Om jag gör ett försök att skriva hur dom låter så blir det väl något enligt följande:
DC: wää-wää-hack-hack-hack-*fokus*
Mikro-USM: hrr-hrr-hack-hack-hack-*fokus*
Ring-USM: swish-swish-rrr-*fokus*

Angående IS så brukar de flesta låta något i stil med bz-rrrrr-bz.
Det som kanske känns förvirrande är att det stabiliserade kit-objektivet (18-55) har en extremt tyst IS-mekanism, förmodligen då tyngden av glaset är ganska litet.

Det står faktiskt här:
http://www.canon.se/For_Home/Produc...ses/Telephoto_Zoom/EF_70-300mm_f4-5.6_IS_USM/

USA-sidan säger "Front-focusing method with helicoid ring drive".
Vad som nu menas med det. http://www.usa.canon.com/cusa/consu...eup/ef_70_300mm_f_4_5_6_is_usm#Specifications

Besynnerligt, då tabellen på sidan 181 i Petters länk påstår att det har Micro-USM.
Översättningsmiss kanske?

Trådskaparen:
70-300/4-5,6 IS USM har INTE ringformad USM, det har Micro-USM utan FullTimeManual.
Man ska absolut inte fokusera utan att koppla om till MF.

Dessutom ska objektivet låta precis som du beskriver. Det är stabiliseringen (IS) som låter när du trycker ner avtryckaren till hälften, och slutar sedan låta någon halvsekund efter att du släppt upp avtryckaren. Beroende på objektiv kan denna funktion vara mer eller mindre högljudd.

/Tomas

Helicoid ring drive är utrikiska för snäckväxel. Micro-USM driver snäckdrevet i växellådan.

Canons svenska sida är felaktig. De har kopierat in texten från något annat objektiv. Precis som skrevs i tråden ovan ska EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM låta som ett mindre tröskverk när det används. Det är konstruerat så. Ljudet kan man i många sammanhang leva med, men avsaknaden av möjligheten att fokusera manuellt utan att koppla om från AF till MF var den huvudsakliga anledningen till att jag provade att skaffa ett EF 70-200 mm f/4L IS USM istället.

Det finns en anledning till prisskillnaden där...

Det står faktiskt här:
http://www.canon.se/For_Home/Produc...ses/Telephoto_Zoom/EF_70-300mm_f4-5.6_IS_USM/

USA-sidan säger "Front-focusing method with helicoid ring drive".
Vad som nu menas med det. http://www.usa.canon.com/cusa/consu...eup/ef_70_300mm_f_4_5_6_is_usm#Specifications

Besynnerligt, då tabellen på sidan 181 i Petters länk påstår att det har Micro-USM.
Översättningsmiss kanske?

Trådskaparen:
70-300/4-5,6 IS USM har INTE ringformad USM, det har Micro-USM utan FullTimeManual.
Man ska absolut inte fokusera utan att koppla om till MF.

Dessutom ska objektivet låta precis som du beskriver. Det är stabiliseringen (IS) som låter när du trycker ner avtryckaren till hälften, och slutar sedan låta någon halvsekund efter att du släppt upp avtryckaren. Beroende på objektiv kan denna funktion vara mer eller mindre högljudd.

/Tomas

Helicoid ring drive är utrikiska för snäckväxel. Micro-USM driver snäckdrevet i växellådan.

Canons svenska sida är felaktig. De har kopierat in texten från något annat objektiv. Precis som skrevs i tråden ovan ska EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM låta som ett mindre tröskverk när det används. Det är konstruerat så. Ljudet kan man i många sammanhang leva med, men avsaknaden av möjligheten att fokusera manuellt utan att koppla om från AF till MF var den huvudsakliga anledningen till att jag provade att skaffa ett EF 70-200 mm f/4L IS USM istället.

Det finns en anledning till prisskillnaden där...

Tack, bra svar. Eftersom att man måste koppla om AF/M, kan anledningen till att fokusringen är som en på ett kitobjektiv (skrapigt, hackigt) bero på att någon som har testat det vridit på fokusringen när den var i AF-läget? Eller är det så att det SKA vara så? I såfall så är det ett ganska stort minus...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar