ANNONS
Annons

Ska man ta mindre betalt i början?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Hejsan, jag har tänkt att börja fota uppdrag osv och jag har lite funderingar på om jag borde ta mindre betalt pga att jag inte har så mycket erfarenhet av uppdragsfoto än?

Jag undrar även om hur många det är som faktiskt kör BLFs prislista rakt av? Eller tar man den mer som riktlinje?

Vad tar ni i timmen när ni fotar uppdrag?

Tack för eventuella svar!

Jag är ingen forograf som gör uppdrag för andra men jag är egenföretagare inom hantverksbranschen så ett litet tips får du från mig.
Ta inte för lite betalt!
Det ser faktiskt oseriöst ut om man är för billig.

Poteta skrev:
Jag är ingen forograf som gör uppdrag för andra men jag är egenföretagare inom hantverksbranschen så ett litet tips får du från mig.
Ta inte för lite betalt!
Det ser faktiskt oseriöst ut om man är för billig.

Jag håller med, är även jag egenföretagare inom hantverk.

Problemet jag har är vad folk i regel tar betalt så man vet var man ska lägga sig.

BLFs prislista sägs ju vara lite i överkant. Speciellt om man fotar för privatpersoner antar jag.

Wicca skrev:
Jag håller med, är även jag egenföretagare inom hantverk.

Problemet jag har är vad folk i regel tar betalt så man vet var man ska lägga sig.

BLFs prislista sägs ju vara lite i överkant. Speciellt om man fotar för privatpersoner antar jag.

Nu har jag ju inte behövt göra funderingen än, men fundera på vad du har för kostnader, och vad du vill ha för förtjänst.

Hur många timmar tar det osv.

Jag antar att du på något liknande sätt sätter dina priser på hantverket?

Hej, Wicca.

Hur är allt med dig?

Jag tycker att man skall ta lite mindre i början (inte mycket mindre), men man behöver rutinen man får mer än pengarna. I början behöver man ”jobb” rutin, erfarenhet och säkerhet osv, klart att det skall kosta mindre till man har den. Tar man lika mycket som ett proffs finns det ju ingen anledning att ta en fotograf som inte är proffs för köparen, plus det att proffs mest troligt har bättre grejer än du.

Jag menar inte tvunget proffs som ”att han jobbar med det” (vilket det egentligen är), det finns massor av proffs som suger hårt men kan snacka och säja sig, jag menar så duktig som man tycker att det proffs skall vara, att man med 100 % säkerhet fixar jobbet.

Skall du på mässan i Göteborg?

/Magnus

Om jag satt i din sits och ville ta uppdrag så skulle jag undvika uppdrag när det måste gå fort om det nu är rutinerna man är osäker på. Bara enkelt förklarat att man vill ha lite mer tid för uppgdraget.

Men jag hade inte tagit mindre betalt.

Ibanez Magnus skrev:
Hej, Wicca.

Hur är allt med dig?

Jag tycker att man skall ta lite mindre i början (inte mycket mindre), men man behöver rutinen man får mer än pengarna. I början behöver man ”jobb” rutin, erfarenhet och säkerhet osv, klart att det skall kosta mindre till man har den. Tar man lika mycket som ett proffs finns det ju ingen anledning att ta en fotograf som inte är proffs för köparen, plus det att proffs mest troligt har bättre grejer än du.

Jag menar inte tvunget proffs som ”att han jobbar med det” (vilket det egentligen är), det finns massor av proffs som suger hårt men kan snacka och säja sig, jag menar så duktig som man tycker att det proffs skall vara, att man med 100 % säkerhet fixar jobbet.

Skall du på mässan i Göteborg?

/Magnus

Hejsan Magnus!

Allt är bara fint med mig, själv då? Tillbaka från Le France?

Javisst, det är precis det jag tycker låter vettigt att ta lite mindre betalt för att dels få erfarenhet och dels komma in på marknaden.

Saken är den att jag gärna skulle ha en siffra på HUR mycket mindre man borde ta. Liksom är det 10 % mindre eller 40% mindre?

Jo jag ska på gitarrmässan, jag antar att det är den du menar iaf, den 10e på lördagen tänkte jag.
Måste ju kolla när du har mickväljarclinic. ;)

Hade bra!

Akta dig för att inte skatta.
Jag la upp en annons om att jag kunde utföra små fotosaker och dagen efter fick jag ett argt mail från något foto fack som undrade om jag hade eget företag.

Det här har du nog hört tusen gånger, men:

Om du tar väldigt lite betalt idag, får du svårt att motivera för kunden varför du ska ha mer betalt imorgon.

Det är en sak om man öppet går in och säger "Hej jag behöver jobberfarenhet, ni får köpa mina bilder till rabatt mot att jag får jobberfarenhet och återkoppling". Men då säger man ju att man är en slags praktikant, och vill man inte vara det, då är det riktigt pris som gäller.

Jag går efter SFFs prislista rakt av.

[reklam]
SFF är jättebra, gå med där så får du massa hjälp i sådana här frågor!
[/reklam]

Jag tänker såhär: För mig är bild någonting väldigt viktigt. Jag säljer bilder till folk som också tycker att bilder är viktiga. Jag har ingen lust att sälja bilder till folk som inte tycker att bilder är värda så mycket, de vill inte betala vad det kostar och dessutom uppskattar de inte jobbet. Jag har tackat nej till vissa erbjudanden, trots att jag verkligen behöver pengarna. Köparen insåg inte vad det var för skillnad på mig och "min kusin har köpt en eos 400D", och så vill jag inte jobba. Kort sagt: om köparen vet att värdera bilderna, så är de också beredda att betala vad det kostar. Se det inte som att "oj vad dyr jag är", utan "titta vad värdefull jag är för köparen som får så bra bilder".

Är du fortfarande inte övertygad så räkna på vad du får kvar efter att du räknat bort alla utgifter, moms, skatt, egenavgifter, "avbetalning" på utrustning mm, samt att du för att underhålla företaget (=dig själv) behöver investera tid i marknadsföring, sälj, ekonomi, marknadsföring, utbildningar, marknadsföring, marknadsföring och marknadsföring. Det blir inte många slantar över.

Wicca skrev:
Hejsan Magnus!

Allt är bara fint med mig, själv då? Tillbaka från Le France?

Javisst, det är precis det jag tycker låter vettigt att ta lite mindre betalt för att dels få erfarenhet och dels komma in på marknaden.

Saken är den att jag gärna skulle ha en siffra på HUR mycket mindre man borde ta. Liksom är det 10 % mindre eller 40% mindre?

Jo jag ska på gitarrmässan, jag antar att det är den du menar iaf, den 10e på lördagen tänkte jag.
Måste ju kolla när du har mickväljarclinic. ;)

Hade bra!

Coolt då syns vi på mässan.
Vi kan ta en fika, om du vill.

Jag har inga siffror att ge, man får känna sig fram tycker jag.
När jag började som musiker fick man ta väldigt lite betalt, för att komma in och visa vad man kan. Jag har inte haft något problem alls med att ”höja” priset efter hand.
Jag tror inte ett ögonblick på att man skulle få problem med kunder om man höjer efter ett tag, när man kommit in och har mer på fötterna. Jo, om man är kass kanske, men då får man inte vara kvar om man är billig heller.
Är man bra så vill dom ju ha en och ens tjänster, då är dom villiga att betala för att dom vet vad dom får (och vill ha det dom får). Det finns tusen och en med en liten system kamera som gör jobbet om dom får en chans, för inga pengar alls, så det är naivt att tro att man kan ta max betalt innan man har ett namn och ett rykte, då kan ju (som jag sa tidigare) köparen lika gärna ta proffs Bengt som har ett namn redan.
Man kommer inte in och bygger upp en katalog om man inte bjuder till.

Att man tar bra bilder räcker liksom inte, det finns det massor av folk som gör, man måste ha ett rykte också och man får inget rykte förrän man gjort nått att få ett rykte för (läs jobb).

Ta betalt vad du tycker är vettigt, efter ett tag lär du dig vad det skall kosta och vad folk är villiga att betala för din tjänster, känn dig fram helt enkelt.

/Magnus

Robin:
Skatt är inga problem då jag har företag.

Anna:
Jo, man hör ju det också, men samtidigt så tror jag att Magnus har rätt när han säger:
"Tar man lika mycket som ett proffs finns det ju ingen anledning att ta en fotograf som inte är proffs för köparen"

Det är svårt det där faktiskt.

Jag tror att jag börjar med att gå ut lite försiktigt och ta lite mindre än BLFs prislista och känna av vad folk säger.

Magnus:
Ja det vore jättetrevligt med en fika!

Tja jag vet inte om det fungerar att jämnföra musikbranschen och fotografbranschen rakt av eftersom många köpare nog tänker att om det blir för dyrt så kan dom lika gärna köpa en kamera och ta bilderna själva tyvärr.
Men jag förstår hur du tänker.

Tack för allas svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar