Wicca skrev:
Hejsan Magnus!
Allt är bara fint med mig, själv då? Tillbaka från Le France?
Javisst, det är precis det jag tycker låter vettigt att ta lite mindre betalt för att dels få erfarenhet och dels komma in på marknaden.
Saken är den att jag gärna skulle ha en siffra på HUR mycket mindre man borde ta. Liksom är det 10 % mindre eller 40% mindre?
Jo jag ska på gitarrmässan, jag antar att det är den du menar iaf, den 10e på lördagen tänkte jag.
Måste ju kolla när du har mickväljarclinic.
Hade bra!
Coolt då syns vi på mässan.
Vi kan ta en fika, om du vill.
Jag har inga siffror att ge, man får känna sig fram tycker jag.
När jag började som musiker fick man ta väldigt lite betalt, för att komma in och visa vad man kan. Jag har inte haft något problem alls med att ”höja” priset efter hand.
Jag tror inte ett ögonblick på att man skulle få problem med kunder om man höjer efter ett tag, när man kommit in och har mer på fötterna. Jo, om man är kass kanske, men då får man inte vara kvar om man är billig heller.
Är man bra så vill dom ju ha en och ens tjänster, då är dom villiga att betala för att dom vet vad dom får (och vill ha det dom får). Det finns tusen och en med en liten system kamera som gör jobbet om dom får en chans, för inga pengar alls, så det är naivt att tro att man kan ta max betalt innan man har ett namn och ett rykte, då kan ju (som jag sa tidigare) köparen lika gärna ta proffs Bengt som har ett namn redan.
Man kommer inte in och bygger upp en katalog om man inte bjuder till.
Att man tar bra bilder räcker liksom inte, det finns det massor av folk som gör, man måste ha ett rykte också och man får inget rykte förrän man gjort nått att få ett rykte för (läs jobb).
Ta betalt vad du tycker är vettigt, efter ett tag lär du dig vad det skall kosta och vad folk är villiga att betala för din tjänster, känn dig fram helt enkelt.
/Magnus