Annons

Ska man köpa en FE2 istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

floff

Medlem
Har lurat på det där med objektiv till min F55, men kommit fram till att jag nog faktiskt hellre satsar på en helt manuell kamera till att börja med. Det känns nämligen redan som jag växt ur F55an.

Hittade en begagnad FE2, alltså bara huset, för 1500kr.

Är detta ett bra pris på den här? Det jag har läst om FE2an är nästan bara goda vitsord och att det finns gott om bra optik till den.

Finns det några nackdelar med den här?

Tar väldigt tacksamt emot svar :)

Tobias

Om den är i bra skick är det nog ett bra pris. Om den inte är i skick... ja då blir ju läget ett annat, en FE brukar normalt kosta därikring.

www.tradera.com finns för tillfället både några FE och FE2, jämför med priserna där.

De stora skillnaderna mellan FE och FE2 är att FE2 har TTL-blixtmätning, 1/250 s blixtsynk och 1/4000 snabbaste slutartid (FE har 1/125 och 1/1000). Priset brukar också skilja ungefär en tusenlapp.

Gott om optik? Japp, i det närmaste alla manuella och autofokusobjektiv går att använda så det finns en hel del som passar :)

Lycka till, det är en mycket trevlig kamera!
/Tomas

floff skrev:
Finns det några nackdelar med den här?

En mycket fin kamera vars enda nackdel är lösningen med spärren på avtrycket. För att kunna trycka ned det så måste frammatningsarmen vara utfälld i beredskapsläge, detta är inget problem om man är högerögd men om man som jag är vänsterögd så sticker frammatningsarmen en i pannan.

Oberoende av detta så är den helt klart ett bra köp om den är i bra skick, jag föredrar faktiskt Fe2 framför Fm2 pga det fina följevisarsystemet, har ägt båda...

Larsa

Största nackdelen med FM- och FE-serierns, är att det är mycket svårt att se sökaren om man har glasögon...

-- Nicke

Tycker du att dom är sämre än moderna AF-kameror på den biten? Man kan ju aldrig dra in F3 i jämförelse...

jag är lycklig ägare till en FE2,a som har tjänat min fader i ett X antal år, och nu mig, och den kommer nog att hålla minst lika länge till.

Det där med att framdragaren petar en i ögat kommer man ifrån med motorenheten, om man nu hittar en begagnad sån me.

Jag kan inte hitta nått att klaga på över FE2,an iaf

larsaz skrev:
Tycker du att dom är sämre än moderna AF-kameror på den biten? Man kan ju aldrig dra in F3 i jämförelse...

Har inte så stor efarenhet av de minsta Nikon kamerorna (F65 mm), men F80 eller "bättare" tycker jag att det är lättare att se hela sökaren.

Bästa/enklaste är att ta en titt i en FE eller FM kamera (sökaren är mycket lika på dessa).

-- Nicke

Fick inte tag på den FE2an för 1500 tyvärr.
Har kollat på tradera och annat beg. i sverige, jämfört med ebay i england. Försökte med ebay tyskland också, men min tyska är inte vad den borde vara...
Prisskillnaden är markant. I Sverige finns de för runt 2500-3000 kr, medan i england ligger de flesta på under 2000 plus frakt.

Villkoren på att köpa begagnat från exempelvis england vet jag inte? Är det en fulare gris man får i säcken jämfört med här i sverige?

Pengabristen i min ficka tillåter inga direkta utsvävningar tål att sägas.

Tobias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar