Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska man ha ett annat fäste till Pentax/stativet?

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Har fått ett stativ men när jag skruvar fast det så snurrar bara kameran. Finns en pigg som jag antar fixerar men på kameran finns bara en gänga.

Kamera:

Stativ:

Är det ett annat fäste man ska köpa till Pentax eller beter jag mig fel?

Jag tycker att det ser ut som om stativet har en monteringsplatta. Ta loss den (med spaken längst ner i bild) och skruva sen fast plattan på kameran. Du förstår nog hur jag menar när du har lossat plattan från stativet.

Piggen brukar användas för bland annat teleobjektiv så att dom inte ska vrida sig. Då finns det ett extrahål i objektivets fästplatta. I kameran finns inte detta hål. Det brukar gå att skruva bort piggen med en skruvmejsel om man använder en kamera eller ett objektiv utan extrahålet. Hoppas det löser sig.

//Lars

Brukar det inte vara en liten gummimatta på plattan också, som ger lite friktion? (Minns inte säkert....)

Fick inte med någon gummimatta, dock fungerade det bättre när jag skruvade åt lite hårdare helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar