ANNONS
Annons

ska köpa ny kamera, vad ska jag välja... ska fota vattensport.

Produkter
(logga in för att koppla)

oscar holz

Medlem
Hej,
jag håller just på att komma igång med mitt fotograferande.
jag kommer att fota oerhört mkt vattesport. jag önskar därför tips på snabba digitala systemkameror med bra batteritid, där man även kan använda ett riktigt fett "fisheye" då übervidvinkel är önskat.

har någon några förslag, vilket märke på kamera, modell och objektiv ska jag välja?

tackar på förhand/
Oscar

Hej
PEr idag så kan du ju få:
1. Beg Canon 1Dmk2 o mk2N till vrakpris, har 1,3 i Crop, dvs du får ut mer av vidvinkeln då.
2. Nikons motsvarighet, 2Dx eller vad de heter

Snabba sportorienterade kamror.

Behöver du en riktigt snabb kamera och inte är pixelfreak så 1D eller Nikons motsvarighet, minns inte vad den heter. En Canon 1D ligger väl på 5-6 papp idag.

Roine

Tuff budget

Vänta tills KOnika/Minolta/Pentaxgänget svarar, där finns nog bra pris/prestanda att hämta då.

Hej
Utgå från att alla digital systemkamror som nu säljs nya är bra, det är inte megaskillnader otom 3/4 o Olympus som är lite udda.

Men just tätheten mot vatten kan vara en utmaning samt serietagningens buffert och hastighet

Om du funderar på Canon 450D tycker jag du ska ta en titt på Canon 40D också. På många sätt en bättre kamera -- men framför allt har den förmodligen snabbast AF av alla kameror i konsumentklassen.

Prisskillnaden mot en 450D är marginell -- du får ett 40D-hus för omkring 500 GBP (efter cashback) hos t ex www.warehouseexpress.com

jag tackar för alla svar, men jag är som sagt en amatör så alla fackliga termer förstår jag inte riktigt.
vad är viktigt att titta efter och vad innebär det?

vad är AF och crop t.ex.?

oscar holz skrev:
vad är AF och crop t.ex.?

Autofokus, respektive den beskärning det innebär att bildsensorn inte är lika stor som 35mm-film. Ju mindre sensor, desto högre crop-faktor. Det är denna crop-faktor du ska multiplicera brännvidden med, om du vill jämföra bildutsnittet med en småbildskamera.

Per.

matshonkamaa skrev:
I ditt fall är ju cropfaktorn en viktig faktor. Vilket gör ex. 450D till ett lite sämre alternativ.

Men egentligen så finns det ju både Sigma 4.5'or å 8mm fisheye, för egen del så tycker jag 4.5 blir för extremt för 1.6 crop å tycker 8 mm passar perfekt.

Men vilka typer av vattensporter är det du ska fota?

Hur ska du använda ett fisheye objektiv tex, finns ju en del alternativ båt under ett hopp tex?

Men fokusera inte så mkt på kamerahuset dock tror jag att 40D är det bästa alternativet pga autofokushastigheten å träffsäkerheten 6.5 bps är inte jätte nödvändigt dock kan det större buffert minnet göra stor skillnad.

AF = autofokus

Crop = kameror med mindre sensor än Canon 5D och Nikon D3, alltså det flesta digitalkameror

Ioförsig tycker jag 1D MkII är riktigt kylig och svag på vidvinkel sidan:)

Min egen drömkamera plus att man kan använda nuvarande till vattensporter. Vore än kompaktkamera liknande G9 med mellan 16-20 mm fast vidvinkel (småbild), plus kanske en sensor som motsvarar 1.6 eller 2.0 crop:)

Undervattenshus givetvis, å möjlighet till EX blixtstyrning med liknande Radiopopper:)

Med tanke på diskussiobnen om vidvinkel (även om jag har riktigt svårt att förstå hur dy tänker använda det mer exakt). Så utgår jag ifrån att du kommer att vara väldigt nära vatten.

Därför måste du antingen satsa på extrautrustning som "undervattenshus", alternativt satsa på ett vädertätat hus.
Eos 450D är inte vädertätat.
Dessuutom är snabbehten på AF viktig vid sportfotografering, inte heller där är 450D ett alternativ.

Sedan är det frågan om objektiv.
De objektiv som är vädertätade är allt annat än billiga. I Canons fall är det objektiv i L-serien som gäller, och då brukar det bara vara de som har IS som är ordentligt vädertätade.

/D.

nej, jag kommer inte att vara nära vatten, men jag kommer att vara nära åkare. antingen i en båt, på brygga i vass eller liknande.

jag har nu sett över lite av de kamerorna och de alternativen som ni gett mig och jag har väl en liten förkärlek till canon, så en Canon EOS 40D + EF-S 17-85/4-5,6 IS får det nog bli till en början.
vidvinkeln kommer jag att skaffa om ca 3 veckor.

tack för alla snabba svar!

mvh. oscar (en blivande tallang ;-) )

Får börja med att be om ursäkt för den extremt slarviga stavningen i mitt förra inlägga.
(Var inte så lite trött när jag skrev det).

För det andra, så är jag nyfiken på exakt du har tänkt att arbeta?

Vidvinkel och sportfoto är ingen direkt vanlig kombination. Du skrev ovan om tyo 8 mm objektiv.

Ska det bli användbart får jag känslan av att du ska vara riktigt nära.
Under alla omständigheter verkar risken för att du får vatten på utrustningen stor.
Huset (40D) kan nog klara det hyfsat bra.
Men med "fel" objektiv på, så är det stor risk för att grejerna går sönder.

Mitt tips är att du läser på, tänker till, och för all del ställer fler frågor här om du behöver.
Annars ser jag en stor risk att du köper på dig fel objektiv, det blir dyrt i längden.

/Daniel.

hej daniel,

jag kommer alltså inte utsätta kameran för risk att bli bllöt. däremot är man ofta ganska nära åkaren i annan båt eller liknande, jag kan hänvisa dig till mitt lilla album jag lagt upp, där finns en bild som heter ngt i stil med "cool bild på adam" det är vid sådana tillfällen jag vill ha vidvinkeln... i annat falla tycker jag hittills att ett vanligt objektiv, alltså det jag skrev i tråden här brukar fungera bra. dvs. jag är ca 8-10 m från objektet som ska fotas... vad tror du om det?

Kommer att skriva några kommentarer, sett ur "objektivperspektiv" ("kul" ord det blev där) på några av dina bilder.

/D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar