Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa kompakt, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Nu efter att ha missat flera fototillfällen flera dagar i rad bara för att jag är för lat för att alltid släpa med mig min Eos 30 (Jag resonerar nämligen så att ska den med så måste jag ha med mig alla tre gluggarna, plus converten, plus blixten, plus.... för annars skulle jag förbanna mig själv om jag missar en bild bara för att jag har fel glugg med mig) så har jag bestämt mig för att skaffa en liten kompakt som komplement.

"Kraven" jag har är att optiken ska vara skarp och hyffsat snabb. Vill mycket gärna ha spotmätning eftersom jag gillar att fota dia.

Det verkar som om många rekomenderar Olympus My-2. Vad har den för typ av autofocus? Har den exponeringskompensation? Hur står sig zoom-modellerna jämte de med fast brännvidd?

Vad ska man annars titta på? Jag är inte ute efter något jättedyrt, utan gärna i klassen mellan 1000 och 2000 spänn. Är My-2'an det mesta kamera man kan få för dom pengarna?

Kanske det finns nån liten smidig mätsökar kamera i den prisklassen?

Alla svar uppskattas utom dom som inte uppskattas ;)

Gå till biblioteket.
Låna fram juninummret (rätta mig ngn om det är maj) av FOTO de senaste 3 åren. Här testas alla möjliga prisklasser.

My2:an har spotautofokus.
Den med fast brännvidd är verkligen en riktig höjdare för runt 900spänn, den med zoom tappar ju rätt mycket i ljusstyrka jämfört med 2,8 på den fasta.
Ingen av de har exp.kompensation.

Ja, för under 2000:- är nog My2 det bästa i kameraväg du kan få tag på nytt. Bortsett från dyra lyxmodeller finns knappt några kompakter med fast lins längre, och med zoom är det ju svårt att få samma skärpa som med fast brännvidd. Om du kan tänka dig att offra lite bildkvalitet i utbyte mot zoom vore Konica Lexio 70 (28-70mm objektiv) eller Minolta Riva Zoom 115 (topptestad i Råd & Rön, 38-115mm objektiv) bra val, båda mellan 1500 och 1700:-. Själv föredrar jag lite vidvinkel framför långt tele på zoomen eftersom det brukar bli så ljussvagt och skakigt i teleläget att det ändå är oanvändbart.

I förra testet i FOTO fick Nikon LiteTouch 140 toppbetyg, men den kostar lite mer än 2000:-. En kamera som mycket konsekvent fått bra betyg (för att vara en kompaktzoom) både på review-sajter och i diskussionsforum (Photo.net) är annars Canon Prima Super Classic 120, som skall ha en riktigt skarp 38-120 lins och vettiga funktioner - fast ingen vidvinkel, alltså. Priset på den brukar ligga på 2000:- eller strax över. Den är en aning stor för att vara kompakt, om man säger så - men definitivt mindre än din Eos 30...

/Kenneth

Kyocera (ursäkta om det blev felstavat) har gjort en väldigt billig kompakt med zeiss-optik som fick toppklass-betyg i FOTO. Det finns en variant med zoom och en med fast vidvinkel.

Bobbo V skrev:
Kyocera (ursäkta om det blev felstavat) har gjort en väldigt billig kompakt med zeiss-optik som fick toppklass-betyg i FOTO. Det finns en variant med zoom och en med fast vidvinkel.
Yashica T5 super och Yashica T-zoom. Men de är inte så värst billiga tycker jag.

Kom faktiskt på en till, nämligen Fuji´s kompakt med 24-50mm zoom. Största bländre 2,8 i vidvinkelläget.

Små kameror för fickan

Viktiga funktioner på en liten kamera enligt min uppfattning:

Manuell bländare
Någon form av manuell påverkan av exponeringen
Kameror med ovanstående funktioner:

Minox 35 (MB/ML har exponeringslås)
Nikon 35 Ti, 28 Ti
Minolta TC-1
Ricoh GR-1, GR-1s, GR-1v, GR-21
Contax T2, T3, TVS
Leica Minilux, Minilux zoom
Konica Hexar

Listan är från http://hem.fyristorg.com/fotograf/olle/teknik/utr.htm

Det är inte billiga kameror, men jag tror att du vill ha kvalitet.

Jag har använder en Konica Hexar en del och är väl rätt nöjd med den. Det hela beror väl på vad man vill ha ut av sin kamera (som vanligt). Hexaren har manuella möjligheter och är rätt flexibel när det gäller sånt, men den är inte särskilt kompakt. Den är för stor för att inte vara ivägen när man inte fotograferar. Om det är en kamera som man jämt ska kunna ha med sig kanske man måste kompromissa med inställningsmöjligheterna. My2:ans optik är säkert i klass med hexarens annars.

Om det är en kamera du vill kunna ta med dig jämt så köp en My2 (eller en contax T3, men den är lite dyrare).

Dilemma att finna både skarp och liten,samt zoom.
Emycket bra har varit Minolta auto tele,två lägen 38 och 80 mm 2.8 -5,6 vi har haft 4st men det är tyvärr inga evighetsmaskiner. Blixten, teleläget eller annat har lagt av och tror inte den lönar sig att reparera. Yashica T5 är väl en rätt bra efterföljare. Men vi skulle också önska envidvinkelzoom med bra ljusstyrka och skärpa men tvekat länge i valet.

Det lutar åt Olympus My-2 i alla fall, mestadels på grund av priset. Jag har inte råd att lägga ut 4-8 tusen på en kamera som ska komplementera min övriga utrustning, tyvär. Annars så verkar Ricoh GR1s vara en mycket kompetent kamera, var och klämde lite på den på LP foto. Men det var ju det där med priset...

Någon som vet om man kan låsa exponeringen med Olympus My-2?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar